Hej på er!
Pga. att jordfelsbrytaren inte löste ut när jag tryckte på testknappen så började jag mäta lite i centralen. Då visar det sig att jag har följande spänningar:
L1 - N 257 V
L2 - N 255 V
L3 - N 255 V
L1 - L2 446 V
L1 - L3 444 V
L2 - L3 441 V

Detta har antagligen inte något med jordfelsbrytaren att göra men jag tycker nog att spänningen är lite väl hög, vad säger ni andra?
Finns det några regler för max och min nivå på nätspänningen?

Ang. jordfelsbrytaren så har jag mätt upp motståndet mellan nollan och jord som var ok, dvs.oändligt. Antar att det är motståndet eller något annat i själva jordfelsbrytaren som är kass. Eller?

Mycket tacksam för synpunkter.

Felkopplad JFB?

C
Motståndet mellan noll och jord ska väl inte vara oändligt?

Dina spänningar verkar helt klart höga, men det kanske är ditt instrument som är dåligt kalibrerat?

H
Prova med ett annat instrument. visar c:a 11% fel i alla fallen.

Ska testa med ett annat instrument, det jag har är inte direkt någo Fluke så att säga.....

Hoppas att det är så enkelt.

cheetah1 skrev:
Motståndet mellan noll och jord ska väl inte vara oändligt?

Dina spänningar verkar helt klart höga, men det kanske är ditt instrument som är dåligt kalibrerat?

Menar du att jorden och nollan ska vara ihopkoplade efter jordfelsbrytaren? nä det låter ju lite konstigt men vad vet jag.........

Inte efter, men före (oftast).

C
Nej precis, dom lär vara ihopkopplade före JFB någonstans, om inte annat kontakt mellan jordtagen i marken under elskåpet...

Du har helt klart hög spänning. Se till att kolla upp detta omgående elektronik gillar inte svajande spänning.
Ligger värdena still eller flyter dom runt? Kan det vara så att nollan spökar någonstans om den gör det tex glappar i fasadskåpet så är det viktigt att få det fixat annars kan du med lite otur få 400 v i dina vanliga 230 uttag.

I förra ladugården vi gjorde så var det närmare 250V mellan fas och noll, vilket resulterade i att utgödslingen levde sitt eget liv. När kraftverket varit och skruvat ner spänningen blev den normal igen.

En liten undring: Hur skruvar kraftverket ner spänningen i praktiken ?
Lindar av några varv i 10kV-400V trafon? eller finns det förberett för byglingar i trafon för detta ???

C
Jag tror på felaktigt instrument först och främst. Hade det varit sådär hög spänning hade nog inte en pryl funkat som den borde...

PST skrev:
En liten undring: Hur skruvar kraftverket ner spänningen i praktiken ?
Lindar av några varv i 10kV-400V trafon? eller finns det förberett för byglingar i trafon för detta ???
Ja, en vanlig 10/0,4 distributionstrafo har oftast 5 steg som man höjer eller sänker med. Kallas lindningsomkopplare, har inte satt mig in närmre på hur det funkar...
Man ställer den helt enkelt på steg 3 när man monterar den, slår på, mäter och ändrar om det behövs.

För många år sedan (tidigt 70 tal) läste jag om en lokal elbutik, ägaren var även den lokale servicepersonen för byns eldistribution. När omsättningen i butiken blev dålig så gick han och skruvade upp spänningen lite, sedan ökade försäljningen av glödlampor, och troligen lyckades han kränga lite annat när kunderna ändå kom för att bunkra glödlampor.

Han åtalades, hur man lyckades leda detta i bevis är för mig en gåta.

Mikael_L
Man kanske helt enkelt tog han på bar gärning. ;)

Om det nu inte är en skröna, för det låter som en sådan. :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.