6 491 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Lite hög spänning kanske?
Sida 1 av 2
Hej på er!
Pga. att jordfelsbrytaren inte löste ut när jag tryckte på testknappen så började jag mäta lite i centralen. Då visar det sig att jag har följande spänningar:
L1 - N 257 V
L2 - N 255 V
L3 - N 255 V
L1 - L2 446 V
L1 - L3 444 V
L2 - L3 441 V
Detta har antagligen inte något med jordfelsbrytaren att göra men jag tycker nog att spänningen är lite väl hög, vad säger ni andra?
Finns det några regler för max och min nivå på nätspänningen?
Ang. jordfelsbrytaren så har jag mätt upp motståndet mellan nollan och jord som var ok, dvs.oändligt. Antar att det är motståndet eller något annat i själva jordfelsbrytaren som är kass. Eller?
Mycket tacksam för synpunkter.
Pga. att jordfelsbrytaren inte löste ut när jag tryckte på testknappen så började jag mäta lite i centralen. Då visar det sig att jag har följande spänningar:
L1 - N 257 V
L2 - N 255 V
L3 - N 255 V
L1 - L2 446 V
L1 - L3 444 V
L2 - L3 441 V
Detta har antagligen inte något med jordfelsbrytaren att göra men jag tycker nog att spänningen är lite väl hög, vad säger ni andra?
Finns det några regler för max och min nivå på nätspänningen?
Ang. jordfelsbrytaren så har jag mätt upp motståndet mellan nollan och jord som var ok, dvs.oändligt. Antar att det är motståndet eller något annat i själva jordfelsbrytaren som är kass. Eller?
Mycket tacksam för synpunkter.
cheetah1 skrev:
Menar du att jorden och nollan ska vara ihopkoplade efter jordfelsbrytaren? nä det låter ju lite konstigt men vad vet jag.........
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Inte efter, men före (oftast).
Du har helt klart hög spänning. Se till att kolla upp detta omgående elektronik gillar inte svajande spänning.
Ligger värdena still eller flyter dom runt? Kan det vara så att nollan spökar någonstans om den gör det tex glappar i fasadskåpet så är det viktigt att få det fixat annars kan du med lite otur få 400 v i dina vanliga 230 uttag.
Ligger värdena still eller flyter dom runt? Kan det vara så att nollan spökar någonstans om den gör det tex glappar i fasadskåpet så är det viktigt att få det fixat annars kan du med lite otur få 400 v i dina vanliga 230 uttag.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
I förra ladugården vi gjorde så var det närmare 250V mellan fas och noll, vilket resulterade i att utgödslingen levde sitt eget liv. När kraftverket varit och skruvat ner spänningen blev den normal igen.
Ja, en vanlig 10/0,4 distributionstrafo har oftast 5 steg som man höjer eller sänker med. Kallas lindningsomkopplare, har inte satt mig in närmre på hur det funkar...PST skrev:
Man ställer den helt enkelt på steg 3 när man monterar den, slår på, mäter och ändrar om det behövs.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
För många år sedan (tidigt 70 tal) läste jag om en lokal elbutik, ägaren var även den lokale servicepersonen för byns eldistribution. När omsättningen i butiken blev dålig så gick han och skruvade upp spänningen lite, sedan ökade försäljningen av glödlampor, och troligen lyckades han kränga lite annat när kunderna ändå kom för att bunkra glödlampor.
Han åtalades, hur man lyckades leda detta i bevis är för mig en gåta.
Han åtalades, hur man lyckades leda detta i bevis är för mig en gåta.