5 676 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Livslängd elcentral - 25 år?
En gammal riktigt gammal gängcentral har dessutom dåligt med anslutningar för neutral- & skyddsledare (i vår moderna värld av 1-fasprylar), så när det är dags för utökning så är ibland det enklaste att byta hela klabbet.
Nja, så illa vet jag inte om det är. Öppnade idag min gaml central för att se om det med rimlig insats gick att kopplin JFB. Det var rätt OK uppdelat, några tveksamheter där de kopplat ihop nollskenor via jordskenan, men, men. I plåtlådan fanns det tre fasskenor, tre nollskenor och en jordskena.snaggletooth skrev:
Det som slog mig var att det var lite byggsats över delarna i den (ELDON). Skenors mo man kunde sätta på säkringshållare i porslin, och skriva dit fasskenor och nollskenor och en extra jordskena.
Frågna då? Jo, finns det reservdelar/tilläggsdelar att köpa fortfarande för sådana här gamla saker?
Min gamla central hade 1 skena för både jord och Nolla. Dessutom var anslutningarna för noll och jordkablar slut, så det satt dubbelt på flera av positionerna.
Åkte ut tillsammans med armaturerna och de röda, vita och svarta kablarna, som gick lite sisådär.
Tillägg
Lite intressant var det att man kunde ansluta ledare i "chassit", dvs i plåten om man hade lust.
Åkte ut tillsammans med armaturerna och de röda, vita och svarta kablarna, som gick lite sisådär.
Tillägg
Lite intressant var det att man kunde ansluta ledare i "chassit", dvs i plåten om man hade lust.
Klicka här för att svara