Läste på Göteborgs-Posten att en elcentral hade 25 år som livstid.
Är inte det lite? Jag menar, vad kan hända med en gammal diazedcentral?
Min ser nog ut som när den var ny (1980), nu när jag tagit bort 6-7 möss i alla fall (en hade klarat sig till level 2, andra fasskenan:D).

Jag kan berätta en hemlighet, allt som står i tidningar är inte sant . Och journalister har inte som främsta mål sanning utan så hög upplaga som möjligt.

Mja.. Den håller säkert 100år vid normalt slitage. Fast oftast brukar elcentraler som är 25+ vara så utbyggda och ombyggda att det för den skull kanske är dax för en ny.

Lite konstigt att skriva livslängd 25år rent generellt för en elcentral. Var det på de viset skulle vi elektriker få MYCKET att göra med centralbyten :)

elmont skrev:
Jag kan berätta en hemlighet, allt som står i tidningar är inte sant . Och journalister har inte som främsta mål sanning utan så hög upplaga som möjligt.
Hehe, jo det vet jag.
Tänkte bara på vad ni anser :)

Det enda som är gjort på min central sen 1980 är att det är inkopplat vattenpump+VV-beredare + 3-fas uttag :)

Jag har en alldeles prima gjutjärnskapsling diazed som garanterat inte är monterad före 1975 och som funkar alldeles utmärkt.. Å ASEAgrön är den också!
Enda skadan var att en gammal röd 1,5 mm2 EK gått av vid jordskenan med utebliven jordning som följd, lätt fixat dock!

Att byta central när den är 25 år bara för att den är 25 år, det är väl ungefär som att köpa ny bil när dte är dags att fylla på spolarvätska.

Jag har en som är ihopbyggd av överblivet skrot 1952, dvs materielen var nedmonterad återvunnen och uppmonterad 1952.
Porslin åldras inte så snabbt som plast.

Protte

Det är väl som Rrrrr säger: Om elcentralen är tillbyggd och "oöverskådlig" så kan man väl byta. Att byta något efter en fastställd tidsperiod känns väldigt byråkratiskt.

Äldre centraler är ofta av mycket bra kvalitet. Det finns absolut ingen anledning att byta ut centraler om de inte är skadade eller för små. Kablar däremot bör man nog byta kanske vart 40e år. Att komplettera med jordfelsbrytare i separat kapsling är inte heller fel.

Att det skulle vara nått större behov av att byta "kablar" efter 40 år tror jag inte, utom där dom suttit ansluta till armaturer och blivet uttorkade. Fk fån 50 talet är helt OK den är i stort i samma skick som den dag den drogs, med undantag från där den har haft det lite för varmt.

Men dagens centraler i lövtunn plast har nog en livslängd på högst 25 år...

Matss skrev:
Men dagens centraler i lövtunn plast har nog en livslängd på högst 25 år...
Jag såg för en tid sedan att någon på forumet hade koll på nya fina normcentraler i metall. Var köper man dem?

Köpte en Malmbergs faktiskt i plåt, helt OK men jag har andra fabrikat på apparaterna i den...i farsgubbens pannrum blev det en Garo i plåt, smidig att jobba med och kändes bättre än den Hager, förvisso i plast, som hamnade i päronens kåk, tämligen smäckig.

Och för att hålla sig till ämnet, en gängcentral från 50-talet lär överleva samtliga automatcentraler om man inte slår ihäl den.

Livslängd kan betyda så mycket olika saker. När det gäller tex glödlampor så tror jag att man säger att livslängden är när 10% har gått sönder.

I artikeln handlade det väl mest om att efter 25 år så bör man lägga undan pengar till byte av elcentral. En slags ekonomisk livslängd alltså. Något i stil med att den är "avskriven".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.