7 953 läst ·
38 svar
8k läst
38 svar
Tvivelaktig elinstallation av elektriker - hur göra nu?
Sida 1 av 3
Elektrikern jag anlitade har gjort ett rätt tvivelaktigt jobb med installationen och jag skulle vilja ha lite synpunkter på installationen från er med mer erfarenhet. Skickar även med lite bilder att kika på.
För några dagar sedan anlitade jag en elektriker för att göra en nyinstallation av en infälld dimmer som ska kopplas till en transformator för spotlights samt byte av ett befintligt jordat vägguttag. Dimmern monterades under det befintliga vägguttaget enligt överenskommelse och kopplas in via den befintliga dosan för vägguttaget.
Material:
Here we go. Efter elektrikerns jobb har jag noterat följande. (OBS! Jag har stängt av strömmen när jag öppnade upp och gjorde en besiktning av installationen för de som undrar. Jag har inte heller gjort något mer än att öppna upp och kikat i kopplingsdosorna.)
1) Vägguttaget satt löst och gick att vicka/rotera oroväckande i sidled vilket fick mig att ana oråd. Jag monterade bort kåpan på vägguttaget och fann att endast den ena av två skruvar för montering av vägguttaget i kopplingsdosan hade använts. Dessutom har åverkan gjorts på den skruv som använts vilket gjort att den är näst intill avbruten. Därav vickandet i sidled.
2) De nydragna kablarna från kopplingsdosan för vägguttaget ner till kopplingsdosan för dimmern är dragna utan att det gjorts hål och dragits rör mellan dosorna. Kabeln är dragen på framsidan av den gamla dosan och sedan ner genom/bakom en gipsskiva och in i den nya dosan (där det har gjorts hål). På den gamla dosan finns en vass stålkant som ligger direkt mot kablarna ner mot dimmern, så risken att den gnager hål på kablarna är rätt stor. Förmodligen inte en godkänd dragning då jag har för mig att alla kablar måste dras i rör?
3) Transformatorn levererades med en vanlig "lampkabel" med stickpropp. Samma kabel har strippats från stickproppen och sedan använts av elektrikern för att koppla in transformatorn i kopplingsdosan. Spontant känns det här som något som inte är godkänt? Kabeln är dragen i en befintlig rördragning, så det är åtminstone korrekt. Men visst ska det vara en grövre dimension på kabeln?
4) Både dimmer och transformatorn surrar störande mycket när belysningen vrids på. Vad beror det på? Det låter som jordbrum och är hörbart på 10m håll.
Vad som stör mig ännu mer är att på det pris han uppgav för mig för att göra installationen, arbetskostnaden 1300kr + 586kr i material, har han lagt till 25% för moms trots att offerten är specad inkl. moms sedan tidigare med priserna ovan. Firman utger sig för att vara certifierad för elinstallation förövrigt.
Vad säger ni om den här installationen? Vad ska jag göra nu?
Tack på förhand!

För några dagar sedan anlitade jag en elektriker för att göra en nyinstallation av en infälld dimmer som ska kopplas till en transformator för spotlights samt byte av ett befintligt jordat vägguttag. Dimmern monterades under det befintliga vägguttaget enligt överenskommelse och kopplas in via den befintliga dosan för vägguttaget.
Material:
- 1st dimmer för infällning
- 1st jordat uttag för infällning
- 5st spotlights + 1st transformator (IKEA Grundtal)
Here we go. Efter elektrikerns jobb har jag noterat följande. (OBS! Jag har stängt av strömmen när jag öppnade upp och gjorde en besiktning av installationen för de som undrar. Jag har inte heller gjort något mer än att öppna upp och kikat i kopplingsdosorna.)
1) Vägguttaget satt löst och gick att vicka/rotera oroväckande i sidled vilket fick mig att ana oråd. Jag monterade bort kåpan på vägguttaget och fann att endast den ena av två skruvar för montering av vägguttaget i kopplingsdosan hade använts. Dessutom har åverkan gjorts på den skruv som använts vilket gjort att den är näst intill avbruten. Därav vickandet i sidled.
2) De nydragna kablarna från kopplingsdosan för vägguttaget ner till kopplingsdosan för dimmern är dragna utan att det gjorts hål och dragits rör mellan dosorna. Kabeln är dragen på framsidan av den gamla dosan och sedan ner genom/bakom en gipsskiva och in i den nya dosan (där det har gjorts hål). På den gamla dosan finns en vass stålkant som ligger direkt mot kablarna ner mot dimmern, så risken att den gnager hål på kablarna är rätt stor. Förmodligen inte en godkänd dragning då jag har för mig att alla kablar måste dras i rör?
3) Transformatorn levererades med en vanlig "lampkabel" med stickpropp. Samma kabel har strippats från stickproppen och sedan använts av elektrikern för att koppla in transformatorn i kopplingsdosan. Spontant känns det här som något som inte är godkänt? Kabeln är dragen i en befintlig rördragning, så det är åtminstone korrekt. Men visst ska det vara en grövre dimension på kabeln?
4) Både dimmer och transformatorn surrar störande mycket när belysningen vrids på. Vad beror det på? Det låter som jordbrum och är hörbart på 10m håll.
Vad som stör mig ännu mer är att på det pris han uppgav för mig för att göra installationen, arbetskostnaden 1300kr + 586kr i material, har han lagt till 25% för moms trots att offerten är specad inkl. moms sedan tidigare med priserna ovan. Firman utger sig för att vara certifierad för elinstallation förövrigt.
Vad säger ni om den här installationen? Vad ska jag göra nu?
Tack på förhand!

Produkter som diskuteras: "spotlights byte"
Spotlightbytare Wolfcraft
Byt ut spotlights enkelt
58 kr inkl moms
Läs mer
Jag skulle bestrida fakturen, vilket jag hoppas du har gjort, och tagit dit en riktig elektriker. Man behöver inte vara raketforskare för att se att det där inte är ett snyggt jobb, kanske funkar det men vem vet hur länge. Kablar hit och dit och dragning under all kritik.
Nä, se till att få dit någon riktig elektriker och betala ingen faktura är mitt tips.
Nä, se till att få dit någon riktig elektriker och betala ingen faktura är mitt tips.
Fakturan har jag precis bestridit. Återkommer med vad det resulterar i senare. Förhoppningsvis så löser det sig smidigt då arbetsledaren som anlitat hantverkaren har varit bra att ha att göra med tidigare.
Någon som vet orsaken till det höga brummandet i både dimmer och transformator förövrigt?
Någon som vet orsaken till det höga brummandet i både dimmer och transformator förövrigt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Dimmer och trafo kanske inte passar ihop. Du har en elektronisk trafo och ska då ha en elektronisk dimmer. Dessa ska normalt vara ljudlösa. Eller så är kvalitén på IKEAs trafo inte bättre. Men det tanke på denna elektrikers kompetens så ligger nog felet i fel typ av dimmer.
@Bo.Siltberg: Tack för svaret! Jag gissar på att det är fel typ av dimmer som du säger. Jag har en annan transformator av exakt samma typ från IKEA installerad utan dimmer, och den låter inte ett smack. Jag ska påpeka att det är fel dimmertyp för hantverkaren imorgon.
@GK100: Ja, inte är den snygg. Jag ska ta upp den skarven med honom också.
Tack för all hjälp hittills! Den är mycket uppskattad.
@GK100: Ja, inte är den snygg. Jag ska ta upp den skarven med honom också.
Tack för all hjälp hittills! Den är mycket uppskattad.
Jag tvivlar starkt på att det är en utbildad elektriker som gjort detta jobb!
Är det "elektrikern" som levererat materialet? Ser ut att vara i "29 kronors-klassen".. FK får man absolut inte dra utanför rör, och absolut inte utanför kanten på dosan så där.
Pris som man säger till en privatperson är alltid INKL moms (om man inte uttryckligen säger att det är exkl moms)
Detta skulle jag inte betala ett öre för.
Är det "elektrikern" som levererat materialet? Ser ut att vara i "29 kronors-klassen".. FK får man absolut inte dra utanför rör, och absolut inte utanför kanten på dosan så där.
Pris som man säger till en privatperson är alltid INKL moms (om man inte uttryckligen säger att det är exkl moms)
Jepp! Det är elektrikern som levererat materialet. Dimmern känns verkligen billig när man använder den. Enligt hantverkaren kostar den 356kr på Hornbach, men jag betvivlar det starkt. Normalt sett köper jag materialet själv, men nu hade jag inte tid att göra det. Lär mig förhoppningsvis av misstaget...Rrrrr skrev:Jag tvivlar starkt på att det är en utbildad elektriker som gjort detta jobb!
Ja, jag vet att priset alltid är inkl. moms till privatperson så därför blev jag förvånad när det hade lagts på 25% i efterhand för moms.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Ja, det där är ju också ett sätt att göra det på...
//Patrik
//Patrik
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
På bild 1, vad är det för svart klump uppe i högra hörnet? Det ser ut som en skarv mellan den ena tråden från trafon till dimmern (den bruna?). Och att skarven i så fall är inlindad i eltejp?
Ser inte fackmannamässigt ut det heller.
Kolla först om firman verkligen är behörig. Lätt via elsäkerhehtsverkets hemsida, de brukar svara via mail inom ett par timmar, kanske tar längre tid nu vid Jul.
Är de begöriga så skall du prata med den person som innehar behörigheten (namnet får du från elsäkerhetsverket), Kräv att han kommer ut och fixar till det.
Ser inte fackmannamässigt ut det heller.
Kolla först om firman verkligen är behörig. Lätt via elsäkerhehtsverkets hemsida, de brukar svara via mail inom ett par timmar, kanske tar längre tid nu vid Jul.
Är de begöriga så skall du prata med den person som innehar behörigheten (namnet får du från elsäkerhetsverket), Kräv att han kommer ut och fixar till det.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Ja, det är eltejp virad kring skarvningen av kablarna.hempularen skrev:
Ska ringa Elsäkerhetsverket direkt när de öppnar växeln vid 09:00 imorgon bitti.hempularen skrev:Kolla först om firman verkligen är behörig. Lätt via elsäkerhehtsverkets hemsida, de brukar svara via mail inom ett par timmar, kanske tar längre tid nu vid Jul.
Stort tack för all hjälp från alla!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Riktigt fult gjort må jag säga. Jag skulle inte sova gott om det var jag.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Anmäl det till elsäk.ver. som sänder ut en kontrollant.
Sen är det här en av de risker som kan bli då man tar den billigaste erbjudandet, han fick ju jobbet.
Har Du frågat fler om offerter?
En seriös elektriker gör inte såna här dåliga jobb.
Är firman från sverige å montören svensk?
Vem har monterat dosorna resp rör?
Sen är det här en av de risker som kan bli då man tar den billigaste erbjudandet, han fick ju jobbet.
Har Du frågat fler om offerter?
En seriös elektriker gör inte såna här dåliga jobb.
Är firman från sverige å montören svensk?
Vem har monterat dosorna resp rör?
Redigerat:
Jag måste ha fått tag på en slö julvikarier på Elsäkerhetsverket, för jag fick inte ut något av det samtalet förutom att jag måste ha namnet på personen som utförde installationen. Det går nämligen inte att kolla upp behörighet via ett org. nummer eller firmanamn. Övriga av mina frågor kunde han inte svara på.Elinstallatören skrev:
Nej. Jag har anlitat samma firma för bl.a. VVS-arbete (vilket de är certifierade för) och det har de utfört med väldigt gott resultat och service. Därför tänkte jag att det var smidigt att använda dem igen eftersom de utger sig för att ha kontakter med certifierade elektriker. Nu har jag lärt mig av misstaget. Jag ska fan starta en mindre utredning av nästa hantverkare jag anlitar innan de får in och pilla i mitt hem.Elinstallatören skrev:
Firman är svensk, men montören är icke-svensk och pratar rätt så risig svenska. Efter att ha ringt arbetsledaren för firman visade sig montören vara en lärling till den elektriker som de använder. När jag frågar efter namnet på deras elektriker får jag bara förnamnet "Ulf" och ett undvikande svar på dennes efternamn.Elinstallatören skrev:
Den gröna dosan och rören är förmodligen monterade 1984 då hela huset renoverades. Den nya dosan, den grå, vägguttaget, dimmern, transformatorn och kablarna mellan dimmer och transformator är installerade av montören.
Ska inte den gröna dosan bytas ut också eftersom den sitter väldigt långt in i väggen? Väggen har byggts på med 6mm gips ovanpå befintlig vägg.
Förmannen har bett att få återkomma under dagen då han läst mitt mail. Han har lovat att skicka "elektrikern" Ulf till mig under eftermiddagen för att granska arbetet. Förmannen är iaf trevlig och tillmötesgående, så förhoppningsvis behöver inte det här bli en segdragen och strulig historia. Jag ska begära att få namnet på elektrikern vid nästa telefonsamtal.
Uppdaterar när jag vet mer.
Blev uppringd av förmannen som var mycket tillmötesgående och erkände att den här kopplingen inte är godkänd. Det kommer en ny elektriker imorgon eftermiddag och kikar på installationen och installerar den korrekt.