snickarboden skrev:
Nog enklare att bryta spänningen till berörd grupp då tills nån vettig infinner sig än att ringa runt till försäkringsbolag under julhelgen för att få samma besked.
Man får väl i alla fall förutsätta att matningen till detta ligger under en säkring? Fast säker kan man ju förstås aldrig vara så länge man inte är på plats och mäter...

/Kent
Ok. Du har rätt.

Vad gäller transformator med 0.75mm2-kabel så gissar jag att rätt lösning är att sätta ett lamputtag där röret kommer ut ur väggen och sätta en lampstickkontakt på kabeln från transformatorn. Ta absolut med skyddsjord till uttaget trots att transformatorn har ojordad kabel. (Man får sätta på jordad stickpropp om man klippt bort en platt stickpropp).

(Om lamputtaget går att montera så att det sitter "tätt" mot röret så går det ju fint att dra vanlig FK från uttaget in i röret, annars får man antingen krångla med att vålda in EKK i röret eller trycka in FK'n genom en bit av ytterisoleringen från EKK (eller möjligen skala bort ytterisoleringen på EKK så att den avskalade delen når genom hela röret)...

Nu har den riktige elektrikern varit här och åtgärdat fulkopplingarna. Jag bad honom byta ut vägguttaget och dimmern mot ELJO på samma gång för att få lite bättre kvalité på grejerna. Pris material + jobb landade på 1346kr efter att jag klagat och ville ha kompensation. Snacka om att de gjorde en rejäl förlust på det här lilla jobbet. Två gubbar i totalt 3h + restid för en total arbetskostnad på 650kr.

Gav följande för materialet så det finns inte mycket att klaga på de priserna.

• ELJO Dimmer 40-315W 596kr (kostar 489kr på Clas Ohlsson)
  • ELJO vägguttag: 100kr (kostar 129kr på Clas Ohlsson)
Frågade även varför den första "elektrikern" (lärlingen) hade skickats ut på ett sånt här jobb själv. Svaret blev att han inte får göra sådana här installationer utan endast byta vägguttag och enkla strömbrytare, men att arbetsledaren hade godkänt det ändå utan elektrikerns vetskap.

PS. Strax efter att elektrikern var klar provade jag att dra lite försiktigt i vägguttaget igen bara för att finna att han inte hade skruvat fast det ordentligt. Så han fick komma tillbaka och skruva fast det igen. Dock så har han endast fäst det med skruvarna och ej med klamrarna som man normal sett fäster i kopplingsdosan. Men det kanske är OK? Uttaget sitter iaf fast ordentligt nu.

Det räcker med skruvarna, många plockar bort klorna idag (en del uttag levereras utan), finns risk att man klämmer ledare om det går lite för fort...
Skönt att det löste sig för dig!

Patrik_Hed skrev:
Du tänker på installationskabel med dubbelisolering. EKK typ.
FK kräver rör. ;)

//Patrik
Så sant. FK kräver rör. Det är dock okej att dra lös FK i kabelkanal vars lock inte går att öppna utan hjälp av ett verktyg (man ska alltså inte kunna öppna locket med bara hjälp av händerna.) Exempelvis en fönsterbänkskanal.

Rätta mig om jag har fel ni andra som också är kunniga på föreskrifter.

larssaman skrev:
Så sant. FK kräver rör. Det är dock okej att dra lös FK i kabelkanal vars lock inte går att öppna utan hjälp av ett verktyg (man ska alltså inte kunna öppna locket med bara hjälp av händerna.) Exempelvis en fönsterbänkskanal.

I en fönsterbänkskanal skulle jag aldrig dra FK löst. Här blandas el/tele/data osv hejdlöst.. känns inte speciellt seriöst med löst FK då.

Enda gången jag kan tänka mig lös FK är tex om man behöver många tändtrådar från en kulodosa till upl strömbrytare. Då finns tex Thorsman DMT som är godkänd för detta.

larssaman skrev:

Helt rätt!

Dock som "Rrrrr" nämnde: FK i fönsterbänkskanal känns oseriöst. EXK is the way to go in that case. :p

//Patrik

Jo men det är fortfarande godkännt...

Jag sa aldrig att det var en BRA lösning att dra lös FK i en fönsterbänkskanal men det är som sagt godkänt. Läser man senaste utgåvan av Svensk Standard så finns där mycket som man som "gammal" elektriker rynkar på näsan åt. Det faktum att du exempelvis får använda grekisk standard eller spansk standard i Sverige så länge du dokumenterar det på rätt sätt känns ju sådär... man har ju varit i dessa länder och sett hur det kan se ut :blushing:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.