2 973 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Skarva EKLK i/ovanför mark?
Upptäckte att matningen till pumprummet är gjorde med nedgrävd EKLK utan rör eller kabelskydd där den kommer upp ur marken. Det har blivit lite "trimmer"-skador där, ca 15 cm ovan mark, rätt så korkat att inte ha skydd när det kommer upp ur marken. Isoleringen bortskavd, skador på metallmanteln (dock ej igenom).
Nu när det är frost, tjäle och bitande kyla så det är inte aktuellt att gräva upp den. Finns det något annat jag kan göra, någon godkänd skarvning som funkar i detta fall. Den hänger liksom i luften från den kommer upp ur jorden i 30cm till den kommer in i pumphuset. Inte så seriöst gjort, tycker jag. Skruva upp en dosa på väggen 1cm ovan mark kan gå, men det kan omöjligt vara en bra lösning.
Idéer?
Nu när det är frost, tjäle och bitande kyla så det är inte aktuellt att gräva upp den. Finns det något annat jag kan göra, någon godkänd skarvning som funkar i detta fall. Den hänger liksom i luften från den kommer upp ur jorden i 30cm till den kommer in i pumphuset. Inte så seriöst gjort, tycker jag. Skruva upp en dosa på väggen 1cm ovan mark kan gå, men det kan omöjligt vara en bra lösning.
Idéer?
Produkter som diskuteras: "Eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Man vulkar väl först och låser med eltejp?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden