2 467 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Telefon(ADSL) och svagström i samma kabel
Det beror väl i första hand på vilken spänning du ska ha på styrningarna, men kör du likström 24 volt kan jag inte tänka mig att det skulle innebära några problem. Sedan är ju frågan är det din innomgårdsledning eller är det "televerkets" ledning?
Det är egen kabel och snigelanslutning 1 mega. Borde inte vara några större problem då?
EDIT: Styrning blir högst troligt likström 24V ja.
EDIT: Om jag har impulsstyrning så borde väl den eventuella störningen bara vara när impulsen far fram? Tänker jag rätt?
EDIT: Styrning blir högst troligt likström 24V ja.
EDIT: Om jag har impulsstyrning så borde väl den eventuella störningen bara vara när impulsen far fram? Tänker jag rätt?
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det fungerar, kör du likström som signalering så stör det inte ett jota, Impulsstyrning ger ju dubbelt så många "flanker" så det finns ingen anledning att använda impuls (kostar mer också och har en benägenhet att gå sönder).
Ser du bara till att hålla ordning på paren så kommer det att fungera.
Protte
Ser du bara till att hålla ordning på paren så kommer det att fungera.
Protte
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Du bryter mot reglerna som Skanova har. Åtminstonde för en del år sedan när jag jobbade med att få teleutrustning typgodkänd så ställde Televerket krav på att det skulle vara klass 2 isolation mellan annan elektrisk utrustning och telenätet. Det innebär att man skall isolera för 3750V AC.
Tanken är att om du får ett överslag i din styrutrustning så finns dte risk att du grillar en linjearbetare.
Tanken är att om du får ett överslag i din styrutrustning så finns dte risk att du grillar en linjearbetare.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Nej, men om det blir fel på kontaktorn som skall styras (ingen vet vad den har för isolationsklass), då kan det bli 230V med ett antal ampere drivförmåga som går i signalledningen. Det är det man är orolig för, att det skall hoppa över till telenätet. Efterssom det inte är känt vilken isolationsklass den inkopplade apparaten har så förutsätter man det värsta.
Jag jobbade med att utveckla modem på 80 talet. Även om modemet i sig själv höll klass 2 isolering mot kraftmatningen så krävde televerket att isolationsbarriären mot telenätet skulle hålla klass 2. Detta efterssom man inte visste vad det var för isolationsklass på de datorer som kunde kopplas till modemet.
Jag jobbade med att utveckla modem på 80 talet. Även om modemet i sig själv höll klass 2 isolering mot kraftmatningen så krävde televerket att isolationsbarriären mot telenätet skulle hålla klass 2. Detta efterssom man inte visste vad det var för isolationsklass på de datorer som kunde kopplas till modemet.
Du har säkert rätt i att det inte uppskattas men en hel del har hänt sen åttiotalet. Det var mycket som var förbjudet då. T.ex. var av Televerket maximalt tillåtna hastighet på modem överhuvud taget 2400baud (eller om det till och med fortfarande var 300baud?). Det var tider det. (baud är ungefär detsamma som bits/sekund om nu någon hade missat det)hempularen skrev:Jag jobbade med att utveckla modem på 80 talet. Även om modemet i sig själv höll klass 2 isolering mot kraftmatningen så krävde televerket att isolationsbarriären mot telenätet skulle hålla klass 2. Detta efterssom man inte visste vad det var för isolationsklass på de datorer som kunde kopplas till modemet.
Låter på dig som att du ska dra en NY kabel? Om så är fallet dra två separata kablar helt klart!! Inget att grubbla över!JoonT skrev:
Men inser att du förmodligen tänker använda lediga par, vilket heller inte rekommenderas om kabeln inte är din. Normalt brukar jordkabeln ha två dubbla ledare för två abb. ADSL påverkas inte om den går annan väg.
Inte sant vad ni är hysteriska. Tilbaka till verkligheten.
Håller man sig under 50V och inga strömmar ( vilket inte funkar heller då det bara är 0,5 eller 0,63 ledare) kommer det inte att störa och att säkra upp sig mot åska i alla lägen går ju inte. Är det din kabel och den redan ligger där kör på. Ska du dra nytt lägg några kronor på en till kabel. Är det inte din kabel så rör den inte.
Håller man sig under 50V och inga strömmar ( vilket inte funkar heller då det bara är 0,5 eller 0,63 ledare) kommer det inte att störa och att säkra upp sig mot åska i alla lägen går ju inte. Är det din kabel och den redan ligger där kör på. Ska du dra nytt lägg några kronor på en till kabel. Är det inte din kabel så rör den inte.
Klicka här för att svara
