Jag måste dela med mig lite av glädjen. I mitt hus har tidigare ägaren rivit en innervägg. Tydligen fanns det elinstallationer i den väggen som försvann samtidigt. För att fortfarande kunna använda ett vägguttag som fanns kvar så skarvades rören enligt bifogade bilder. De gamla installationerna i huset är dragna med vit fas, svart nolla och röd jord. Till detta ojordade uttag var både fas och nolla röda. Bilderna är tagna från krypgrunden efter att jag tagit ner isoleringen för att komma åt.

Erik

• IMG_5260.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5261.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Haha, man tager vad man haver. :D

Ser det inte lite provisoriskt ut? Men rött är fint, så mycket vet jag!

Jag har redan kortat slangen och skarvat med rörmuff respektive krök. Det var när jag ville dra i en jordtråd som jag varken kunde dra ut de befintliga trådarna eller få igenom en dragtråd. Ljudet från dragtråden avslöjade dels att röret inte gick närmaste vägen och dels att det var slang påskarvat. Då övergick jag till att jobba underifrån.

Erik

Jaha, då förstår jag. Alltså var det ingen fråga utan ett "påseende". :p

//Patrik

Om man inte vill måsta ta i sär rören för att få på en skarvmuff, så finns det nu öppningsbara skarvmuffar som man kan klicka på en skarv som på bilden.. utan att dra ut trådarna. Rätt bra att ha till hands ibland!

Tur att det inte var klamrat iaf, för då kan man nog vara helt säker på att den spiken som syns på bild 2 hade gått in i någon ledare... Fanns det något spikskydd där regeln jackats ur så fint för flexslangen?

Inget spikskydd. Risken att någon skall slå i en spik mitt i sovrumsgolvet kanske inte är så stor ändå. När jag drog igenom mina nya trådar följde det däremot med en 2"-spik ut ur röret. Man undrar hur den hamnat där. Har han använt spiken när han drog trådarna och den har lossnat eller har han i ett annat skede råkat tappa en spik som ramlade in i dosan och in i röret? Båda delarna låter märkligt.

Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.