Vill ha svar svart på vitt. Är lite osäker.

Reglerna säger ju att blå får användas som annat än nolla om förväxlingsrisk inte finns.

Vad är det egentligen som gäller med färdigdragen slang? Får man använda den blå som tändtråd? Eller är det otillåtet? Infälld installation tillåter väl inte blå tändtråd i vanliga fall eller?

I en utanpåliggande installation så kan man ju mer eller mindre, alltid se kabeln som går till strömställaren och därför så kan det ju inte finnas någon förväxlingsrisk med nollan.
Men en infälld installation där man i slutskedet bara ser en kopplingsdosa och en massa trådar komma från olika håll (i.o.f. kan man skriva i dosan vid utloppen vad de går till) så borde en förväxlingsrisk ligga och sväva i luften.

(Kopplade ihop en dosa idag där blå var tändtråd idag. En kollega som hade dragit slangarna.)

//Patrik

Fördragen flexslang är inte en kabel. Har inte böckerna framför mig nu, men jag säger att det inte är tillåtet att nyttja blå som tändtråd i fördragen flex.

Det är ok med dagens regler... Läs igenom fråga 57, i 104 frågor och svar.
Men du bör byta färg i dosan så du inte går med två stycken blå ledare till lamputtaget...

De där är ju en tolkningsfråga.. Man får väl bestämma själv ifall man tycker att det finns risk för förväxling.

Finns inga klara regler. Var på föreskriftskurs idag och det är tillåtet men inte att rekommendera. Kursledaren tyckte att färdigdragen flex kunde jämföras med kabel, samtidigt som han tyckte att man gärna kunde byta färg. Förklaringen på förväxlingsrisk i k-dosa var att det var bara yrkesmän som skulle in i dosan, och de ska ha koll på de olika blåas funktion. Därför anses det inte finnas förväxlingsrisk med blåa nollor och tändtrådar i dosan.

Okej, ja jag tycker i alla fall att det är mycket olämpligt att göra det med färdigdragen slang. Oavsett så tänker inte jag använda blå som tändtråd i färdigdragen slang någonsin (Kan dock tänka mig ett undantagsfall kanske).

//Patrik

Håller med, desto överskådligare, desto bättre, finns ju inget som säger att det är fel att välja 4G1,5 och slippa blå täntråd heller...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.