6 281 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Effektreglera elektrisk golvvärme
Sida 1 av 2
Jag har golvvärmekabel i källaren, installerat 100W/m2 enligt skylten. Det är totalt 1,5 kW, Thorin&Thorin.
Jag täntke mig dra in vattenburen radiatorvärme i detta rum, men kanske ändå behålla vissa komfortvärme i klinkergolvet. Helst skulle jag vilja ha så att elgovlet driver up temperaturen till 18 grader med full effekt, går sedan ner på komforteffekt (20W/m2) för at vid tex 23 grader stänga av helt.
Det borde finnas några sådana styrdoningar för golvvärme, men var hittar jag dessa?
Det skall gå att lägga in en ny golvgivare, fick i alla fall ut den gamla enkelt.
Jag täntke mig dra in vattenburen radiatorvärme i detta rum, men kanske ändå behålla vissa komfortvärme i klinkergolvet. Helst skulle jag vilja ha så att elgovlet driver up temperaturen till 18 grader med full effekt, går sedan ner på komforteffekt (20W/m2) för at vid tex 23 grader stänga av helt.
Det borde finnas några sådana styrdoningar för golvvärme, men var hittar jag dessa?
Det skall gå att lägga in en ny golvgivare, fick i alla fall ut den gamla enkelt.
Jag fattar det som om du vill ha golvet 23 grader varmt. Stoppa en givare i golvet och använd en vanlig termostat som du ställer in på 23 grader. Vattenradiatorn ställer du på 24 grader.
Elgolvet kommer att gå av och till och därmed får du en lägre medeleffekt. Med rätt termostatinställning 20%!
Klart! Utan meck..
Elgolvet kommer att gå av och till och därmed får du en lägre medeleffekt. Med rätt termostatinställning 20%!
Klart! Utan meck..
Nej, då fattar du fel.
Rummets skall vara 20-21 grader med hjälp av radiatorn, men ändå vill jag ha ett minimalt tillskott av värme i golvet. Alltså låg effekt, så att det inte känns fryskallt.
Så här asså.
< 18 grader, 100% effekt (backup ifall pannan stannar)
18-23 grader, 10-20% effekt (komfortvärme)
> 23 grader, 0% effekt (sommarvamt, stäng av allt)
Jag kan tänka mig att installera en effektreglering som gör att golvet alltid går på komfortläge, om det gör saken enklare. Men visst måste tyristorstyrning för golvvärme finnas? Finns ju för elradiatorer.
(Eller om det är något modernare än tyristorer nuförtiden)
Så här asså.
< 18 grader, 100% effekt (backup ifall pannan stannar)
18-23 grader, 10-20% effekt (komfortvärme)
> 23 grader, 0% effekt (sommarvamt, stäng av allt)
Jag kan tänka mig att installera en effektreglering som gör att golvet alltid går på komfortläge, om det gör saken enklare. Men visst måste tyristorstyrning för golvvärme finnas? Finns ju för elradiatorer.
(Eller om det är något modernare än tyristorer nuförtiden)
Ja, det finns säkert styrburkar att köpa, men dom är säkert ruskigt dyra. Vi har något liknande i en kommersiell fastighet där olika värmekällor kopplas in i sekvens beroende på temperaturen. Verkar vara något specialhack från tidigt 1980-tal för just den värmepumpen vi har.-MH- skrev:
Kralliga dimmers måste finnas för proffsapplikationer inom belysning.
Det är onödigt med en dimmer eftersom man inte behöver switcha golvvärmen så snabbt.-MH- skrev:
Ett halvledarrelä typ ELFA 37-448-02 skulle räcka (310:- + moms).
Det som återstår är då en liten krets som ger en fyrkantvåg med lämplig duty-cycle,
t.ex 2 sekunder på och 8 sekunder av för 20% effekt.
Eftersom ett sådant halvledarrelä bara släpper igenom hela halvperioder så skapar man inte störningar på elnätet.
/Hasse
Det är väl ändå temperaturen på golvet som avgör hur varmt det känns och inte den tillförda effekten. Ju varmare luften är i rummet desto mindre effekt behöver tillföras för att hålla golvet på önskad temp. Detta sköter termostaten helt automatiskt om den fungerar.
Hur du än reglerar så kommer det att krävas samma energimängd för att hålla golvet på en viss temperatur över luftens. Att reglera ned effekten med en dimmer kommer att leda till ett av två alternativ. Det ena är att golvet blir kallare för att den tillförda effekten inte räcker för att få upp tempen till inställt värde. Energibesparingen blir precis samma som om du ställt ner golvtermostaten och skippat dimmern. Det andra alternativet är att effekten i alla fall räcker för att hålla uppe temperaturen i golvet bara det att termostaten ligger till i längre intervall. I detta fall går det åt precis lika mycket energi som utan dimmern, men du har genererat onödiga övertoner på elnätet.
Erik
Hur du än reglerar så kommer det att krävas samma energimängd för att hålla golvet på en viss temperatur över luftens. Att reglera ned effekten med en dimmer kommer att leda till ett av två alternativ. Det ena är att golvet blir kallare för att den tillförda effekten inte räcker för att få upp tempen till inställt värde. Energibesparingen blir precis samma som om du ställt ner golvtermostaten och skippat dimmern. Det andra alternativet är att effekten i alla fall räcker för att hålla uppe temperaturen i golvet bara det att termostaten ligger till i längre intervall. I detta fall går det åt precis lika mycket energi som utan dimmern, men du har genererat onödiga övertoner på elnätet.
Erik
Men nu är problemet att det finns två värmekällor, och jag vill att den ena har prioritet att värma upp luften och rummet, den andra endast för att värma upp golvet. Nu när golvet värmer upp rummet, blir det betydligt varmare än komforten kräver.
Så nej, en termostat funkar inte.
Så nej, en termostat funkar inte.
Men jo, åh, hur ska man förklara. Oavsett om du tillför 20% av effekten så kommer det iallafall bli samma temp på golvet. När det sedan är 23 grader stänger termostaten av med en viss hysteres. Det kvittar om du tillför 100 MW eller 10W, det kommer bli precis samma funktion, bara att det kommer komma upp i temperaturen du har ställt in.
Eller är det konceptet med termostat för golvvärme du inte förstår? En termostat för golvvärme har en givare i golvet.
Eller är det konceptet med termostat för golvvärme du inte förstår? En termostat för golvvärme har en givare i golvet.
Om du saknar givare i golvet så var det en annan sak. Det har jag förstått att det fungerar ganska dåligt. En elektronisk elementtermostat brukar slå till och från med en periodtid på c:a 40 sekunder. Full effekt infaller när temperaturen understiger inställd med en halv grad och avstängd när temperaturen överstiger inställd med en halv grad. Något sådant med ett större spann än +- en halv grad låter det som att du borde ha. Jag vet inte om det finns färdiga prylar som fungerar så.
Erik
Erik
Okej, så om jag pular in en termostat med givare i golvet och ställer den på vad det nu är för temperatur som gör att mina fötter känns glada, så kommer det inte åtgå så mycket ström, eftersom rummet värms upp med radiatorn?
Jag undrar hur det där fungerar i praktiken, om man gör någon jättevinst? Jag har taskigt isolerad golv förresten, tror det är spånskiva på betoing med kabel ovanpå. Under betongen är det ingen isolering (byggt 1937).
Jag undrar hur det där fungerar i praktiken, om man gör någon jättevinst? Jag har taskigt isolerad golv förresten, tror det är spånskiva på betoing med kabel ovanpå. Under betongen är det ingen isolering (byggt 1937).