Hej!

Har gammla plastdosar som är släta på insidan så det finns inget för locken att fästa på utan de glider ut hela tiden.
Vad skall man använda för lock?
Finnns det något som funkar eller måste man skruva dem?
Innan jag började renovera fanns inte problemet eller de hade löst det genom att tapetsera fast locken.
 
Pierre1981 skrev:
[länk]
Vill helst inte behöva skruva fast den, har sådan lock hemma. Men hus snyggt är det med skruvar. Sedan finns risken att man skruva fel och skruvar in ett kabelrör då det inte finns monteringsring i dessa dosor.

Börja bli måttligt trött på dem. De gammla locken verkade ju ha samma probelm då det inte går att få dit ens dem igen.
 
Länken pekar även till doslock med snäppinfästning - det är väl en sån du vill ha, t.ex E1426027?
 
Doslock utan skruvhål, tälj bort taggarna, limma med silikon. Behöver du komma åt trådarna tar du en bit tunn ståltråd/piano/ostskärare och drar runt locket så slipper du åverkan. Fått tipset av elektriker men inte hunnit prova än;)

Kjell G
 
Doslock.. Samma överprissatta skit överallt...Borde inte kosta mer än 50 öre styck!
 
De som sitter kvar där de ska är de som skruvas fast. Har full förståelse för att de tappetseras över när möjlighet finns.
 
Usch, övertapetserade doslock är en styggelse. Ska man öppna dosan förstårs tapeten, elelr så blir det i alla fall en ful kant.

Ska man dölja locken snyggt så tapetserar man först under locket, sätter dit locket och sedan sätter man en mönsterpassad bit tapet på locket.
 
Kjell_G skrev:
Doslock utan skruvhål, tälj bort taggarna, limma med silikon. Behöver du komma åt trådarna tar du en bit tunn ståltråd/piano/ostskärare och drar runt locket så slipper du åverkan. Fått tipset av elektriker men inte hunnit prova än;)

Kjell G
Detta kan vara värt att testa helt klart, kommer prova på en dosa i helgen så får vi se hur det blir.

"""""Länken pekar även till doslock med snäppinfästning - det är väl en sån du vill ha, t.ex E1426027? """"

Nej eller Ja om det hade fungerat problemet är ju att jag har sådan men de fäster inte utan glider ut. dosorna ser ut som en temugg. finns inget att fästa i någonstans. Har faktiskt inte ens under min tid som elektriker sett sådana eldosor.
Men de borde varit vanliga i slutet på 70talet för hela huset är fullt av dem. Så fort man skär bort tapeten så börja de krypa utåt och rätt vad det är så hur man hur locken trillar i golvet.

"Tur man skolat om sig till ingenjör så man slipper sådan här problem varje dag"
 
Enklast är att skruva, då slipper man doslock som sitter på trekvart.

Jag har hemma hos min sambos släktingar som har flyttat in i ett nybyggt hus. Där är ALLA doslock skruvade, även de som sitter vid taket. Tror inte de har några som sitter längre ner förrsten....

/Henrik
 
J
Brukar klicka dit lite latexfog när de faller ur då sitter de lagom fast, man kan ju vilja öppna dem igen..
 
Två små duttar smälttlim. Lätt att få bort om man behöver in åh rota i dosan.
 
Ptja76 skrev:
Detta kan vara värt att testa helt klart, kommer prova på en dosa i helgen så får vi se hur det blir.

"""""Länken pekar även till doslock med snäppinfästning - det är väl en sån du vill ha, t.ex E1426027? """"

Nej eller Ja om det hade fungerat problemet är ju att jag har sådan men de fäster inte utan glider ut. dosorna ser ut som en temugg. finns inget att fästa i någonstans. Har faktiskt inte ens under min tid som elektriker sett sådana eldosor.
Men de borde varit vanliga i slutet på 70talet för hela huset är fullt av dem. Så fort man skär bort tapeten så börja de krypa utåt och rätt vad det är så hur man hur locken trillar i golvet.

"Tur man skolat om sig till ingenjör så man slipper sådan här problem varje dag"

Lika bra att du skolade om dig, får du inte fast doslocken så har du inget att göra på en stege... :D:D:D

Men thorsmans doslock, TED-TAS TED-TKS,

Ta gärna en bild på dina dosor..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.