Hejhej!
Har lite fundering om hur man får koppla.
Får man Seriekoppla från en rotdosa till 2 uttag och en lampknapp.
Skickade med en lite skiss som jag slängde ihop lite snabbt i paint. inte den snyggaste men lite enklare att förklara
Men men. måste man dra till en kopplingdosa och dela ut därifrån?
eller kan man göra så som jag har ritat?
Har lite fundering om hur man får koppla.
Får man Seriekoppla från en rotdosa till 2 uttag och en lampknapp.
Skickade med en lite skiss som jag slängde ihop lite snabbt i paint. inte den snyggaste men lite enklare att förklara
Men men. måste man dra till en kopplingdosa och dela ut därifrån?
eller kan man göra så som jag har ritat?
Man kan göra på många olika sätt, men eftersom det verkar som om matningen kommer in vid U1 så gör så här:
U1 -> U3 ->U2
U1 -> LK1-> LK2
LK1 -> TL1
LK2 -> TL2
En elektriker hade troligen satt en kopplingsdosa högt uppe på väggen ovanför exvis LK1 och sedan grenat ut från denna, vilket i de flesta fall sparar tråd och gör installationen mer överskådlig, men det finns som sagt många lösningar beroende på hur det ser ut i det aktuella fallet.
U1 -> U3 ->U2
U1 -> LK1-> LK2
LK1 -> TL1
LK2 -> TL2
En elektriker hade troligen satt en kopplingsdosa högt uppe på väggen ovanför exvis LK1 och sedan grenat ut från denna, vilket i de flesta fall sparar tråd och gör installationen mer överskådlig, men det finns som sagt många lösningar beroende på hur det ser ut i det aktuella fallet.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Om det är möjligt så skulle jag nog föreslå att du använder takdosorna som kopplingsdosor, det är ett vanligt sätt.
Det är så vitt jag förstår tillåtet att koppla vidare från VU som du vill men inte rekomendabelt. Detta efterssom du måste ha Torix eller annan koppling i dosan bakom VU, du kan inte koppla allt på själva uttaget. Det är risk för att det blir väldigt trångt i dosan.
Det är så vitt jag förstår tillåtet att koppla vidare från VU som du vill men inte rekomendabelt. Detta efterssom du måste ha Torix eller annan koppling i dosan bakom VU, du kan inte koppla allt på själva uttaget. Det är risk för att det blir väldigt trångt i dosan.
Ex1 är inte alls bra, då du får för många överkopplingar i uttagsdosan.
EX2 är inte heller så bra.
Så hade jag nog gjort om taket var som det brukar:
U1-LK1-TL1-TL2-LK2
TL1-U2
TL2-U3
Oftast är det knöligt att gå mellan dosorna i väggen.
Bättre då att använda takdosorna som kopplingspunkt
och gå från takdosa till resp väggapparat.
År det så att golvet är öppet och taket är knöligt passar kanske
mycke_nu´s förslag bättre.
Tycker jag
EX2 är inte heller så bra.
Så hade jag nog gjort om taket var som det brukar:
U1-LK1-TL1-TL2-LK2
TL1-U2
TL2-U3
Oftast är det knöligt att gå mellan dosorna i väggen.
Bättre då att använda takdosorna som kopplingspunkt
och gå från takdosa till resp väggapparat.
År det så att golvet är öppet och taket är knöligt passar kanske
mycke_nu´s förslag bättre.
Tycker jag
Klicka här för att svara