F
frenil11: Jag ska bygga nytt till hösten och fasaden ska vara putsad (träregelstomme). Jag väljer mellan Finja Iso-fin och Sto Classic, båda infärgade. Har fått indikationer på att Sto är något billigare men samtidigt något tunnare. Någon som har några erfarenheter / råd ?? Vad väljer man ? /Fredrik
0 svar · 2,0k läst
F
Fredrik.Aj: Nu har vi haft KA ute och kikat på plattorna och han säger precis som dogen. Har pappen släppt från gipset är det bara att kasta, annars så är det ingen fara. Tack för era svar!
7 svar · 18,3k läst
M
Millimetermannen: Prata med kommunen och vägverket. Om de håller på med något i närheten så kan de bli väl så glada att få tippa överblivet material nära arbetsplatsen detta brukar då även bli kostnadsfritt.
6 svar · 5,0k läst
L
Lurvnos: Föreslår husfix. Biter bra, lättslipat och verkar väderbeständigt också. Lättjobbat, blir lite "segt", så det rinner inte bort. Man kan till och med spika i det när det är torrt utan att det spricker. Inte billigt dock.
3 svar · 4,6k läst
Z
zankan: [citat]
15 svar · 51,9k läst
·
Z
15 svar · 51,9k läst
·
V
valter53: Fördel spånskiva är att det är lättare att sätta upp tavlor mm. Nackdel spånskiva är att det är risk för att tapeterna spricker i skarvarna.
1 svar · 4,6k läst
F
Framerate: Frågan är om det är positivt eller negativt att det finns fler paranoida out there? Angående fördelar och nackdelar, så är svaret enkelt: Oavsett villken fasad man väljer så är det övervägande nackdelar. :)
22 svar · 20,3k läst
M
Maskot: Jag tar väl och besvarar min fråga själv då..... ;) Om någon (antagligen ingen) är intresserad så finns det faktiskt i lager på Beijers i Vallentuna. ;D
1 svar · 4,3k läst
K
kenneths: Hej, Jag funderar på att använda Hagmans takmassa och armeringsmatta för att förlänga livet på ett gammalt papptak. Finns det någon som har erfarenhet av detta? Hur ser det ut efter några år? /Kenneth
0 svar · 4,6k läst
A
ante100: Någon mer som vet för resp. nackdelar?
11 svar · 22,2k läst
B
BAS: HE är formen på balken A eller B betyder tjockleken Du kan kika lite här och lära mer om olika profiler: http://www.edstrand.se/Application/User/default.asp Gå vidare via "produkter och tjänster" samt "stål och rör"
2 svar · 9,0k läst
R
ruthblad: Hej Opelhenke, Det finns bara en enda produkt som idag tar bort mögel permanent. Dessvärre är det inte något man lägger på själv eftersom det ska värmas till 70-140 grader Celsius vid applicerandet. Många tror att det är för att det ska döda möglet men så är inte fallet. Den höga temperaturen krävs för att kappilärkrafterna ska dra in substansen i materialet och därigenom bli
6 svar · 9,0k läst
G
Gutte: Har själva anlitat ett företag som sprutade våran fasad. Vi hade både puts och tegel på huset när vi köpte det och tyckte det såg dumt ut. Så företaget slätputsade det teglade och sedan sprutade dom hela huset i valfri kulör. Kostade inte särskilt mycket. En bonus var att dom lämnade kvar byggställningarna i ca 1.5 mån tid så vi kunde måla alla vindskivor, fönster och sätta
1 svar · 4,8k läst
L
louise-malmsten: jag har 6-7 meter till mitt tak. Jag har byggt ett älgtorn modell större som jag skall flytta i sidled och förankra i huset plus livlina i huset! mvh klättermusen
12 svar · 15,5k läst
H
Haagbard: Här 8) http://www.blocket.se/view/5199875.htm?caller=obl_s&l=0&c=1&city=0
4 svar · 4,8k läst
Hobbit
Hobbit: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=El;action=display;num=1121842133;start=0]El[/link] av MathiasS.
0 svar · 2,9k läst
H
hempularen: Ang. pappremor (eller fiberremsor) på icke-försänkta skarvar. Det blir bra, man ser ingen bula. Jag har då använt en rejält bred spackel på sista spacklingen, och kört den bå båda sidor så att man får en spackelsträng som är 20-30 cm bred på varje sida. Direkt efter spacklingen syns det en svag "ås" mitt över remsan då. Men efter lätt slipning blir det jämt och man ser inte
15 svar · 39,4k läst
S
spisen: Jag använde pl 400 som lim. Ingen skruv behövs.
7 svar · 15,8k läst
B
BAS: Hej. Jag har byggt med Melnox takpanel och behöver komplettera med 4-5 paket. Är det någon som vet var man kan få tag på dem? De fanns på Byggmax för ca 1/2 år sen, men tyvärr verkar de ha slutat med Melnox. Panelen är 153x8 mm och 2,6 meter långa. Alternativt. Är det någon som har förslag på liknande takpanel och var man kan få tag på det? /BAS
0 svar · 3,3k läst
S
Silur: Småhus: Betong med cellplast isolering kontra lättbetong? Vilka är fördelarna och nackdelarna? Finns det andra alternativ? Vi tänker på energisnålhet, inomhusklimat och bärkraft för tvåvåningshus samt tålighet mot stötar/slitage/uppfästning av lampor/tavlor etc..
0 svar · 6,6k läst
S
styrman1: 45x245 är det största jag sett. Finns inte på så många ställen.
1 svar · 5,1k läst
Z
zankan: En trä vägg säg bärande 45*170 virke. dubbelgips går lös på runt 500-700 spänn kvadraten det blir då hmm och minus arvode´t blir runt 900 spänn löpmetern. En innervägg 70 regel dubbelgips går lös på runt 350 spänn kvadraten... så 475 låter rimligt....
2 svar · 7,1k läst
S
Schwingen: Hittade lite mer information på liknande frågeställning i VP forum... http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3164.0.html
5 svar · 11,3k läst
B
blofeldt: [citat] Prata på vettja ;)
3 svar · 2,1k läst
N
NordiCs: På vårat nybyggda hus så putsade vi med Maxits Gypsum som vi sedan målade över med silicat färg. Putsen var jätte bra att arbeta med och vi fick ett rätt bra resultat även fast vi var "förstagångs putsare". Först grundade vi med Beckers Silicatbinder för att sedan toppa med vit Silicatfärg Blev en jätte fin relativt hård yta. Putsen:
5 svar · 3,7k läst
H
hempularen: Om det är en betongvägg så är den sannolikt bärande. Det innebär att ni åtminstonde måste göra en bygganmälan. Och givetvis inhämta styrelsens godkännande (om ni inte informerar styrelsen och något skulle gå snett, så är det skäl för "förverkande" av bostadsrätten). Styrelsen skall ni ha godkännande av även om det visar sig att väggen inte är bärande. Jag skulle absolut
3 svar · 8,6k läst
4integration
4integration: Oopps, sorry :-) Det blev iallafall en Metabo KS 54
5 svar · 4,2k läst
Z
Zelda_Zonk: Någon som vet vad det beror på? Är spekulant på ett Modulhus (ej Modulent!) byggt 1998 och samtliga dörrfoder inne i huset glipar i hörnen. Det ser ut som om träet krympt. Vad beror detta på? Samma sak med taklisterna - det är glipor mellan taklisterna och innertaket i de flesta rum. Varför blir det så? Tacksam för svar!
0 svar · 4,4k läst
T
TN-Funkis: Uppdatering, har fått veta att när man monterade järnräcken i betong från början så hällde man i fosfor runt järnet innan man gjöt betongen-alltså undrar jag om man kan få tag i flytande fosfor någonstans ?
3 svar · 6,0k läst
K
Kajjenne: Om två veckor kommer "puts-killarna" för att sätta igång med vår fasad. Äntligen ska det se ut som ett riktigt hus!! Vi betalar ca 135 000 för 152m2 fasad (OBS! Ej inräknat fönster och dörrar) med 2mm puts och slätputs kring fönster och dörrar. Jag tänker fråga grabbarna vad de ska ha extra för att bygga på någon/några centimeter vid husknutar och runt fönster för jag tycker
4 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.