Byggmaterial & Byggteknik
pappskallen: Om du inte vill gira ihop det så kan du sätta kvarts-stav i innerhörnen och L-list i ytterhörnen.
jokkmokk: David, Köp Schiedel isokern skorsten den är riktigt bra och billig. Typgodkännandet har du på svenska hemsidan.
Immobil: [citat] Det varierar beroende på om du har begärt ett totalpris eller ett specat pris. Själv skrev jag ner hur mycket jag totalt behövde till projektet. Därefeter specade jag de olika dimensionerna och materialet i en tabell som handlaren kunde fylla i. Detta gjorde jag i ett Word-dokument som jag sedan mailade över. Då var det lätt för handlaren att fylla i priserna och returnera den.
mattiasp: Jag är ingen plåtslagare, men klipp i 45 grader med ca 5-6 cm överlapp och dubbelfalsa?
zankan: Knacka bort det som är bomt. Sedan vattna på med bruk och slaffsa dit skivan. Spika denna med 75 spik i fogarna. Bocka spiken innan du slår in den också...
trocomare: man kan antingen använda vanliga väggips i taket för att få en slät yta eller så ka man köpa 600 breda takskivor som är fasade för att få struktur i taket
CarMan: Tack för utförligt svar. Mitt hus har 3 st pupilt takstolar eftervarandra. huset har 3 halvvåningar & yttertaket är en samanhängande yta som har ca 7 graderslutning. huset är byggt 69 & takstolarna ser handbygda ut. genom attjag har 3 takstolar eftervarandra så har jag också 2 bärande väggar inne i huset + 2 ytterväggar. det är den mittre av dessa 3 takstolar som ska
jessica: Jag har själv på min ledstång..så det finns visst :D Våra ser ut som dom Immobil visar. Lycka till!
stenhus05: Kolla den som heter vitpeppar på Starkas färgkarta på deras hemsida. Kanske är det något sådant du söker? Har inte tittat så noga men de har säkert någon lista över återförsäljare där du bor. http://www.starka.se/fargkarta.asp mvh stenhus05
drx: Om du kan namnge de plattor som du tidigare använt så tror jag vi andra hade förstått vad du söker. Jag precis som fasting65 gissar på huntonitskivor och de lär du inte kunna få för några 40 kr/kvm. Billigaste som jag sett på huntonit är just Bauhaus och ibland kör K-rauta även kampanj på dessa.
djpa: Valet beror väldigt mycket på vad muren skall användas till. Med ex. leca som stödmur bör man armera mer, ev. ha större block etc. än ex en fristående mur. Oavsett så har jag fått följande priser (c:a): Lock-Block XL : c:a 1300:-/m[sup]2[/sup] Leca inkl. puts: c:a 1000:-/m[sup]2[/sup] L-stöd : c:a 2000:-/m[sup]2[/sup] Priser gäller mur som skall användas som stödmur inkl arbete,
pitan: Dörren ska vara topphängd. Jag har köp skjutdörrbeslag från De Jong som ska klara ett dörrblad på 80 kg.
niclasella: En granne jag pratade med hade köpt mexi tegel för 4 kr st. Jag vet inte var, men det är säkert värt att kolla upp. Någonstans i Tyskland var det iallafall. Men kolla polen också det finns en del trådar om du söker här. Stena-line har en del info om att handla byggvaror i polen. Lycka till. Häls Niclas
mattiasp: [citat] Jo, visserligen, men den är ganska lätt böjbar också. Väggarna kommer att fortsätta att vara buliga. Jag har själv samma problem, och har funderat på om man skall rikta upp med masonitremsor. Jag har inte lerklining innanför masoniten, tror jag. Jag misstänker att det är revertering med vassmatta och hela baletten.
Shrek: För att fortsätta denna tråd så kan jag nu berätta att jag har "stänkputsat" eller "spritat" min mur med Serpo Sockelputs med mycket gott resultat. Det var bara en sak som blev helt fel. Färgen (ridå....) :-X Men, skam den som ger sig (särskilt den som ger sig på mindre ;D). Skälet till den totala felsatsningen var det som jag har läst om tidigare, men som man inte blir varse om
Haagbard: Jag sågade just några okantade 2 & 3 tums furuplank upp till 450 mm breda........funderade på att göra bockbord och bjuda till vikingafest med mjöd och flugsvamp, kanske extremtröskelbranchen vore mer lukrativ [bild]
Froggy: ;D Nu vet jag hur jag skall göra ;D Mineritskiva stålregel och stenullisolering.
EARTH22: Ett mycket bra svar ifrån "brasse". Skulle också köpt en Isokern skorsten...jävla bra grejer!
EARTH22: Derome Byggvaror har... det vet jag, för jag har köpt där!! www.deromebyggvaror.se
KnockOnWood: Spik: 5 tums (125 mm) är en standarddimension Förborra i läkten annars spricker den! //KoW
zankan: [citat] Men det är väl ett mindre problem egentligen..Skall man göra det seriöst så fimpar man bort mellan 5 och 10 cm på ändträt ju :-)
svemark: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=verktyg;action=display;num=1119428239;start=0]Verktyg och maskiner[/link] av MathiasS.
MathiasS: [citat] Ok, har bara sett en storlek på tjocken, två på bredden.... Man lär så länge man lever!
Sonander: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=verktyg;action=display;num=1119428301;start=0]Verktyg och maskiner[/link] av MathiasS.
daniellindholm: Detsamma! Berätta gärna om hur det går och när det dyker upp något intressant 'projekt' :)
dax: Det kommer inte att bli någon dörr i den nybyggda väggen. Badrumet kommer inte att göras nu så den sidan kommer jag att vänta med.