F
Byggarna ställde in travarna med gipsskivor i huset i slutet på förra veckan i samband som dom reste takstolarna. Gipset stod i princip på golvet med en gipssnutt som stöd (1cm). Det låg en bit byggplast över travarna men den täckte bara ca 20 plattor. Det har regnat ordentligt i helgen och de nedersta skivorna har blivit genomblöta och en bit upp i traven har det blivit rejält med blött på kortsidorna.

Är det något att vara orolig för? Blött gips vill jag inte ha i mina väggar.

Tips någon?

De tar inte skada av att ha blivit blöta om de får tid att torka. Däremot kan de ha blivit skeva eftersom det är så man formar gipsskivor. Frågan är hur skeva de blivit.
Jag tror det är marginellt, men det ser ni förstås bäst själva.

vanlig gips som blivit blöt och torkat ändrar väl tjocklek? Jag skulle inte vilja ha in dessa skivor i mitt hus.

/M

F
Så skivorna blir ev tjockare? Det innebär ju mindre boyta. Tvi vale :)

mer som skeva väggar och antagligen papper som fnasar...

skulle personligen hiva de som var genomsura och se vad som kan räddas

F
Är det upp till mig skulle hela traven åka ut omedelbart. Jag måste dock gå genom husfirman och be dom kasta ut eländet. Jag tycker att man som kund borde kunna ställa det kravet.

Så länge pappen inte har blivit skadad eller släppt (det är ju mycket den som håller ihop gipsskivorna) och de heller inte blivit riktigt riktigt skeva så är det nog ingen fara. Håller dock med om att det var lite klantigt om det nu kunde ha skyddats på ett enkelt sätt. Onödigt, men det spelar nog mindre roll.

F
Nu har vi haft KA ute och kikat på plattorna och han säger precis som dogen. Har pappen släppt från gipset är det bara att kasta, annars så är det ingen fara.

Tack för era svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.