Vi står i val och kvalet mellan liggande eller stående panel. Vi gillar liggande bäst, men har hör att det finns större risker med liggande, fukt och mögelskador exempelvis. Är det någon som vet om det stämmer eller är liggande och stående fullt jämförbara nuförtiden?

Jag tror inte att det spelar så stor roll vilken panel man har. Den svagaste punkten är ju ändträet. Fuktskyddar man det omsorgsfullt och sågar det rätt så klarar det sig.

Själv kör jag med både stående och liggande som du kan se på hemsidan. ;)

Det beror även på hur huset är ritat. Tar du ett hus som är ritat för liggande och smäller på stående eller tvärtom kommer inte arkitekten att bli glad ;)

AndersG skrev:
Tar du ett hus som är ritat för liggande och smäller på stående eller tvärtom kommer inte arkitekten att bli glad ;)
::) Å vad ska man ha en glad arkitekt till? ??? ;D

Själv kör jag med både stående och liggande som du kan se på hemsidan.
Immobil...Trevlig panel ;D Vilka virkesdimensioner användes för att skapa detta mästerverk????

Schwingen skrev:
Immobil...Trevlig panel ;D Vilka virkesdimensioner användes för att skapa detta mästerverk????
:-[ Tack! :D
Stående panel = Dubbelfasspont 22 x 120
Liggande dito = Pärlspont 22 x 120
Sockelbräda = 22 x 120
Lutande bräda = 28 x 95 med egenhändigt fräst profil

Fler frågor? ??? ;D

Perfekt ;D Tack för infon! Hmm..ja..jag funderar lite över den egenhändigt profilerade brädan, försökte förstora bilderna från hemsidan med det blev bara 'sudd'. Är den som sitter under fönstren och den som sitter över sockelbrädan lika?? Svårt att se, men det kanske är ett droppbleck?

Schwingen skrev:
Är den som sitter under fönstren och den som sitter över sockelbrädan lika??
8) Japp, fast den nedre sitter ~ 20 mm längre in än den andra. Man vill ju inte göra det lätt för sig. ;D
Om intresse finns, kan jag maila en profil av brädan. ;)

Glad arkitekt, nja.. Låt mig säga så här: Om huset är ritat för stående panel och man sätter liggande, ändras hela husets utseende.

N
Förr så satte man liggande panel i områden där vädret var hårt mot husen.

Om intresse finns, kan jag maila en profil av brädan
Tackar...Jag hör av mej när panelvalet är avgjort. ;D

Någon mer som vet för resp. nackdelar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.