Byggmaterial & Byggteknik
Per_G: Hej, är det ngn som köpt murspisen Contura 690:2. Vad har ni i så fall för efarenheter av den? Vad fick ni betala med samt exkl skorsten?
Ubbe: Såga ett spår i ytterväggen och tryck in en plåt eller plywoodskiva som håller emot spånet.
General_Failure: ByggMax (www.byggmax.se) och Beijer (www.beijerbygg.se) har priser på nätet. Sen kan man surfa förbi Bauhaus och se vad de har för erbjudanden.
AndWig: Har Poltruck någon hemsida? Jag åker till Polen på torsdag med pickup och boggisläp. Det var inte farlit dyrt ca 4000 kr t o r från Karlskrona. I sthlm förrort finns det gott om mindre uthyrare av släp.
Diana61: [citat] Gratis låter bra ;) Särskilt när man nu blivit arbetslös.. SUCK! :-/
boho999: http://www.adeltralagret.se. Där finns kirai för 47 kr/m Bankiraitrall 21*145 28*145 45*145 Pris lpm 47:- 52:- 70:-
Bob_the_builder: H-profiler använder man som Mathias skriver när man t ex monterar stående skivor på liggande regelverk. De är inte främst avsedda som vindtätning utan är till för att styva upp skivkanterna så att de inte går sönder när man håller på med väggen. Jag har för övrigt en bunt över om någon är i behov av dylika... Det är inte nödvändigt att tejpa skarvar som ligger över en
Immobil: [citat] Limma på stegen och använd det lim som matt-tillverkaren rekommenderar. :D
andreasimner: [citat] Nej, det hade jag inte hunnit göra. Däremot så gick bara 50% av skivorna att vända. Resten måste göras nya pga hur dom var tillskurna, hål för elutag m.m. Alltså måste man iväg och köpa mer gips och kånka upp för trappen....pust!
Betina: [citat] Castorama har Elfa, till betydligt lägre priser än i Sverige också.
moken: [citat] ´ Mark och dräneringstjänst AB. Blir sundolitts markisolering och kantelement, sen blir det vattenburen golvvärme från LK. Beställde även vissa va rör o böjar etc, och får allt ingående material till golvvärme och armering till plattan och sånt med iallafall. Får första lev. senare denna vecka, sundolitt grejerna på Onsdag nästa vecka, och värmen på Fredagen. Så då
tjoflojt: Hejsan! Jag bor i ett 80-talshus med en fasad av beige/ljusbrun mexitegel. Sätter nu upp ett staket med murade stolpar. Till dessa stolpar söker jag mexitegel av samma färg som husfasaden. Tegeltillverkaren har gått i konkurs så min fråga är om det finns något alternativ? Behöver strax under 900 stenar. Tackar, Björn
mattiasp: [citat] Ja, det var nog en bättre idé! Då kan du ju sätta tunt med isolering bakom också, så att panelen inte skramlar.
Zeb_M: Såg ditt inlägg och undrar om du fick klarhet i hur det låg till med bärigheten hos fiberplank. /Zeb M
jcfolke: Är på jakt efter centreringsringar (skarvar) och böjar i plast till 3" (75 mm id) dräneringsrör av tegel. Verkar inte lätt att få tag på. Beijer här i stan hade en massa 4" delar liggande som jag kunde få köpa för nästan ingenting, men det hjälper ju inte när det är fel dimension. Någon som har ett bra tips på något ställe som har 3" grejor liggande? //Johan
ichigo: Blev efter jobbet trots allt, men kom dit (Hornbach) tidigt i fredags, vid halv fyra-tiden eller så. Det var jättetomt, men ändå fick vi vänta jättelänge på att bli servade, men när en kille väl kom dit, så blev det finemang. Jättebilligt också! Verkligen. Och så exakt sågat kan jag aldrig få det till heller. :) Roligt, fredag morgon (dvs på natten) stod jag och mätte och
Lurvnos: Tack David! Faktum är, att jag har redan varit på brädgården, kom hem med 36 lm 28x110 spontat. Samt beställt en 90x90 limträbalk till stolpe, skulle komma hem på 5 dagar. Budget hittills; 620 spänn på virket, samt 300 för limträbalken. Med lite ditt&datt bör jag klara mig under 2000. Håller som bäst på att hugga mig genom tretex och gammal pärlspont för att frilägga stegen
andreashj: En lättbetongväggar har rasat på båda sidor om dörrfodret nere vid golvet. Skadan inträffade när vi bilade ur golvet i vår källare. Golvet är nu utgrävt, isolerat och upprutet med värmeslingor. Det nya rummet ska bli ett badrum/tvättstuga. Nu ska väggen lagas och bl.a ska el dras bredvid dörrfodret för strömbrytare och en fördelardosa. Den nuvarande väggen är av 6 cm
pappskallen: Om du inte vill gira ihop det så kan du sätta kvarts-stav i innerhörnen och L-list i ytterhörnen.
jokkmokk: David, Köp Schiedel isokern skorsten den är riktigt bra och billig. Typgodkännandet har du på svenska hemsidan.