Jag kan visa med bilder hur vi gjorde.
Kupan kom färdig med utomhusgips. Sen bygger man läkten och på det skruvar man BluClad (tidigare kallad Masterfacade). Det ska finnas en luftspalt mellan skivan och gipsen.

För en beskrivning om hur man putsar på BluClad skickar jag ett mail till dig.
d26kl16.jpg

d29entrekupa.jpg

Vi har inte putsat än. Anledning till det är att vi håller på att ta fram en ny metod, istället för puts, men som ändå ser ut som puts för applicering på dessa skivor som är enklare och billigare.

Snickarboden skrev:
Sweli>Kan du beskriva väggens uppbyggnad? Maila gärna över lite info till mig med... låter klart intressant.
snickarboden@hotmail.com

/Kent
Hej Kent,
De två mail som jag skickade till dig fick jag Delivery fail.
Din postlåda är full.

För att den som vill ska kunna hämta informationen har jag lagt den här:
Oberoende Certifieringsorgan i England för bygg i Europa:
http://www.brecertification.co.uk/pdf/Cert_57_(Nov_99).pdf

Ljunberg Fasadbroschyr:
[urlhttp://www.ljungberg.se/webb/Fotogalleri.nsf/LookupFiles/fasad_lu/$file/fasad_lu.pdf[/url]

OBS: denna skiva heter idag BluClad:
http://www.ljungberg.se/webb/Fotogalleri.nsf/LookupFiles/masterf/$file/masterf.pdf

Sweli skrev:
Att jag vet att du inte har läst ser jag genom dina kommentarer t ex när du säger "stumma sivor som enda underlag", i tidigare kommentar säger du "men det kräver naturligtvis rörelsefogar" vilket är helt fel.

För det första ska man abosolut INTE ha dessa skivor som enda underlag. Det säger fabrikanten uttryckligen i sin beskrivning. Som du kan läsa i mina inlägg står det att det är en FOGFRI konstruktion.
Du har fel. Jag har stött på metoden tidigare och läst om den, det är dock ett tag sedan och jag blev aldrig speciellt intresserad eftersom jag inte tyckte att det kändes som en bra metod för ett trähus som ju lever under det stela skalet.

Nu har jag skummat igenom materialet igen och är fortfarande inte övertygad. Som jag tyder det så ska man ha en rörelsefog efter max 6 m, men inte i putsen och det tycker jag känns konstigt. Skulle vara intressant att se ett exempel i nordiskt klimat som har tio år på nacken.

(Jag orkar dock inte lusläsa i minsta detalj så jag kan ha missat något, men förklara då istället för att opponera dig om att man inte är påläst, det är ju därför man har ett forum!!)

Utan att vara expert på något sätt, så borde ju något stumt mtrl, oavsett vilket, röra sig lika mycket som underlaget det sitter fast i, dvs skivorna borde röra sig inbördes i förhållande till varandra. I annat fall kommer ju infästningarna att brista/lossna, jämför med ett alutak spikat på träunderlag, efter ett tag är hålen mycket större i plåten pga rörelser. (OK lite extrem jämförelse, men ändå...)
Men är vi inte lite OffTopic nu ?

MrMagic skrev:
Utan att vara expert på något sätt, så borde ju något stumt mtrl, oavsett vilket, röra sig lika mycket som underlaget det sitter fast i, dvs skivorna borde röra sig inbördes i förhållande till varandra. I annat fall kommer ju infästningarna att brista/lossna, jämför med ett alutak spikat på träunderlag, efter ett tag är hålen mycket större i plåten pga rörelser. (OK lite extrem jämförelse, men ändå...)
Men är vi inte lite OffTopic nu ?
Jo, det är det jag också är inne på och då borde påfrestningarna på den tunna putsen över fogarna mellan skivorna bli enorm om det är ett trähus man försöker kapsla in. Speciellt om "den cementbaserade putsen blir ett med den cementbaserade skivan" som Sweli skriver. Då får putsen över fogen mellan skivorna ta hela belastningen när träbjälklaget spänner. Någonstans måste det kunna röra sig! Kanske fästena till skivorna är så pass mjuka att dom tar rörelsen...?

Klurigt.

Men, som sagt, så "tvivlar jag" på metoden, vilket inte betyder att jag är övertygad om att den inte fungerar eller ATT den fungerar. När jag tänker efter så tvivlar jag på det mesta när det gäller hus. Jag börjar nog bli paranoid. Hjälp!

Tänk att det kom att hetta till på STO-puts -tråden..
Intressant läsning ni bjöd på!

Framerate skrev:
Jag börjar nog bli paranoid. Hjälp!
Bara lugn, Du är inte ensam... ;)

Håller med MatildaSofia, tänk vad det kan vara intressant med puts...alltid lika kul att se vilka spår trådarna tar. "Herrens (och forumets) vägar äro outgrundliga", men å andra sidan får man en massa tips man aldrig drömt om innan tråden kom till.

Är ännu inte på det klara med ursprunliga frågan:
Vänligen upplys en okunnig: fördelar/nackdelar, vad tänka på, ev prisskillnader (som då borde synas i de två offerterna), vad är era erfarenheter?
. Men det kanske kommer...?

Tack och på återhörande / Kibba

Frågan är om det är positivt eller negativt att det finns fler paranoida out there?

Angående fördelar och nackdelar, så är svaret enkelt:

Oavsett villken fasad man väljer så är det övervägande nackdelar. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.