Byggmaterial & Byggteknik
slaskman: Är det någon som har koll på taktegelpriser ? Är det billigare med glacerat i Tyskland, Holland eller Danmark ? Det är väl där det tillverkas numera.
Norre: sitter putsen ordentligt så kan den nog hålla en halvkaklad vägg. Jag gjordé på det viset i min källare. Annars får du kanske snygga till det genom att putsa om väggen.
David: Vi har spånskivor överallt utom på ställen där vi planerat hänga upp mycket eller som kräver extra stabilitet, exempelvis kök, tvättstuga etc. Där har vi OSB. För säkerhets skull har vi ändå reglat upp lite extra bakom OSB där vi ska ha överskåp etc. En annan orsak till att sätta upp någon form av skiva bakom gipsen är att arbetet med gips och spackling går fortare. Har sett
Challe: Jag tror att det finns en tidaspekt för företag som jobbar med detta. Hörde om en firma som utnyttjade detta genom att "rigga" hela huset innan man rev. Dom satte öglor och vajer mellan plattorna och sedan så rev dom allt på mindre än en timme. På detta sätt så undgick dom alla rigorösa krav eftersom det var ett arbete under kort tid. Det kan ju vara ett alternativ. Kommer inte ihåg
sater: Jag tycker nog att Byggmax har överlag bra kvalitet på sina varor, gipset jag köpte var "La Farge" och av bra kvalitet tyckte jag nog, däremot märkte jag att masoniten dom hade hemma nu var av dålig kvalitet, porös och saknade den där hårda ytan som den förra sändningen hade, dessutom var den slagen "chev" (stavning) så det kan skilja mellan olika leveranser. Att virket dom har skulle
Challe: Dom är fula med sina olika prislistor. Jag tror inte heller att dom handlar för 60% under konsumentpris. Det bästa är att ha något att "hota" med. Jag har börjat kolla nu och den kontakten jag har hos den lokala bygghandeln trodde jag var riktigt bra. Fick pris på enkupigt taktegel Vittinge. 10,67:-/st + moms. Ringde Beijer och fick ett lägre pris 10,50:- trots att jag aldrig har handlat
Bokholmen: spikpistol ;) då syns inte spikarna och det är smidigt!
sveag: jag har också tänkt om och det blir att lägga trät omlått och spika ihop dem. Men hur som helst behöver jag vagnsbult för att fästa stolparna.
dave001: Håller på att bygga en altan som vilar på tre syllar/reglar 45x195. Ovanpå och vinkelrätt mot syllarna kommer det ligga golvreglar 45x145 (cc60) och slutligen trall 28x120 ovanpå golvreglarna. Två av syllarna står i stolpskor i plintar men den sista syllen ska sitta på husväggen som består av lättbetong. Har någon tips på bra infästningsmetod för en 195x45 syll i lättbetong? Kan
Christian84: Vid vilken relativ fuktighet kan man lägga plastmatta på betonggolv? Och hur lång tid tar det innan den relativa fuktheten är uppnåd? Vad finns det för olika grader av "färdighet" på betong?
Challe: Ta fram en ritning och skicka den till italien. Det blir billigast men också knepigast. Minst halva priset. Känner du någon som kan italienska är det busenkelt. Challe
styrman1: 60:- är rätt ok om det är med moms. Nyligen kom det en prishöjning från benders som inte alla återförsäljare har märkt ännu.
Fasting65: Jag köpte en hundrametersrulle plus två tuber silikon för en femhundring av glasmästarn. De har prima prylar. Byggvarhuhusen har ju bara skräplister.
MathiasS: jamen ni vet att man inte behöver åka till inköpsstället? Det finns ju dom som inte gör annat än att handla med lastpallar.
Fasting65: Ok. Jag är inte alltför hajj på tunnputser. Tack för klargörandet.
JRG: Håller på att färdigställa övervåningen på vårt 1½ plans hus. Har nu börjar kolla på lister och har en fundering på om det finns några snygga lister som man sätter på väggen mot stödbenen och där taket börjar. Har 35 grader lutning på taket. Nån som har en idé, gärna bilder.
furvilla: Kolla med en mekanisk verkstad eller sök på nätet. Jag handlar från Stena Metall men de kanske inte finns i din närhet. Rog
spisen: Vi skall byta ut fasadplåt på övervåningen(ca 90 m2) mot liggande panel. Vi kommer även behöva tilläggsisolera. 1) Vad är rimlig material kostnad per m2 för detta? Ca pris panel + isolering. 2) Vad kan man räkna i arbetskostnad? Vi har fått en offert(endast arbete) som gäller, nedmontering av plåt, tilläggsisolering samt uppsättning av panel = 35 000 kr. Är det rimligt?
jojjeblom: Hej, har inte tänkt att behöva måla. Tryckimpat är det som jag tänkte använda, då blir det olja 1gång per år./jojje
opelhenke: Jag har rivit upp golvet och det är gott om plats att stå och spruta så det är nog ett bra sätt det är ju bara syllstockarna kvar skall man bespruta marken och stenarna ochså duger en gasmask som man har vid bil-lackering mot det bedlet Opelhenke
Niq: Jag skulle tro att det är en porös träfiberskiva. Som användes mkt förr på stockhus som isolering. Den skivan andas och släpper ut fukten på i stort sett samma sätt som trä gör. Dom skivorna hålls ihop av träets eget ligin. Nuförtiden så brukar dom imprengeras med asfalt och kallas då för asfaboard.Men det finns även sådana som bara har en yta av tjära och som sedan bara
Totte_S: Vi brydde oss inte om att ta reda på vad som behövs, utan bad att få ett m2 pris för arbete och material exkl. kakel/klinker. Bara att specificera att det skall utföras i enlighet med branschregler för plattsättning i våtutrymmen. De flesta hantverkarna kunde ge ett vettigt förslag med det som underlag. De vill även veta storleken på plattorna för att kunna uppskatta tidsåtgången
zankan: [citat] Man spikar i karm och i vägg, samt limmar gerningen och vill man kan man slå en spik uppifrån och ner i ståndaren också. Är det färdig lackade foder räcker det med 5 spik i karm och 2-3 i vägg. 30 mm dyckert i karm och 50 i vägg.
moken: [citat] Hej, du vill inte dela med dej om ca summa? Har mailat tjallden om offert för ca 1½vecka ännu, men ännu inte fått svar :-(
Jesca_j: Vi hade inte plats kvar när vi var ner förra gången så vi köpte inte fix och fog, men vi tar med det i nästa sväng! Innerdörrar så fanns det Swedoor, men vi fick med dörrar med huset så vi köpte inga. Takpannor kollade jag inte upp.
Tomaser: i vällingby har du kakelslottet, dom har stort utbud till bra priser. www.kakelslottet.se
Tomaser: enklast så limar du upp den..funkar fin fint,finns fästelement för sånt ,går fortare än spika