Tänkte snygga till i källaren. Väggar av puts som har varit med många år och som lappats lite här och där. Inte så snyggt när de bara är målade. Och det inger en tydlig källarkänsla :-(

Att regla upp och sätta på skivor av något slag. Tja, men det bygger bort en del utrymme. Speciellt i en liten hall...
Att sätta upp väv och måla. Hm, kanske det. Men det blir väl inte så mycket bättre när jag vill hänga något på väggen.

Någon som har ideer/rekommendationer om vad jag gör med väggarna? Olika material, för- och nackdelar?

ps, alla väggar som jag siktar på i nuläget är innerväggar; ingen yttervägg.

Du berättar inte vad ska du använda rummet till.

Källarväggar måste andas om de ligger under jord. Jag skulle inte sätta på skivor.

Jag vet inte vad du tänker använda utrymmet till men en idé är att sätta upp en stenvägg. Det finns massor att välja i olika färger och utseende.

I första hand är det ett gästrum, och tanken är att det skall bli en kamin i ena hörnet (ledig skorstenspipa där). Så där vill jag att det skall se någorlunda hemtrevligt ut. Sen är det en hall utanför.
Längre än så går inte planerna idag (förutom ett badrum i källaren som håller på att iordningställas just nu).

Bläddrade förresten i en inredningstidning igår och såg en bild där en del av en vägg var just sten, fast i det fallet var det (tror jag) en del av stenblocken som huset stod på. Snyggt var det iaf.
Men även om sten kan vara en ide har jag svårt att se det som mer än ett komplement.

Hur många av väggarna står mot mark/jord?

De väggar kan du ha sten på, de andra kan du göra vad du vill, tapetsera, måla, etc.

Det skulle vara väldigt snyggt att ha en kamin i hörnan med stenvägg som bakgrund.

Jag kan vidare tänka mig att om det är ett gästrum behöver du sovplatser.
Då skulle jag göra en på varje sida av kaminen som kan vara sovplats/soffa (om du förstår vad jag menar)
Som en förlängning av kaminen.
Har du fönster i rummet?

Det är lite svårt att komma på idéer när man inte vet hur stort det är och hur det ser ut.

Är det ett äldre hus ska man tänka på att man kan ha (Oftast har i viss mån.) fuktvandring även i inner och mellan väggar då dessa ej fuktskyddats underifrån. Var därbör extra försiktig att klä in väggar i källare speciellt om putsen har släppt ner till redan, då detta är en stark indikation på fuktvandring.

Vitt råd är att putsa om alla väggar och måla med genomsläpplig färg.

mvh plexi

På vårat nybyggda hus så putsade vi med Maxits Gypsum som vi sedan målade över med silicat färg.
Putsen var jätte bra att arbeta med och vi fick ett rätt bra resultat även fast vi var "förstagångs putsare".

Först grundade vi med Beckers Silicatbinder för att sedan toppa med vit Silicatfärg
Blev en jätte fin relativt hård yta.

Putsen:
http://www.maxit.se/PDF/GOR DET SJALV/putsa_inne_gypsum.pdf
Bindern:
http://beckers.resolutmrm.com/Pro_Beckers2/default.asp?sLang=SE&cmd=List2&List1=7+Utomhus#
Färgen:
http://beckers.resolutmrm.com/Pro_Beckers2/default.asp?sLang=SE&cmd=List2&List1=7+Utomhus#

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.