20 257 läst ·
22 svar
20k läst
22 svar
Vad är STO puts?
Sida 1 av 2
Hej,
pratar f.n med två byggfirmor som räknar på vårt husbygge. Vi skall ha putsad fasad, "snutputs" - ej spritputs.
Stommen blir i lösvirke.
Den ene föreslår konventionella metoden med isoleringsskiva och puts, den andre föreslår frigolitskiva med STO-puts.
Har förstått att STO puts är något ganska nytt på marknaden, eller?
Vänligen upplys en okunnig: fördelar/nackdelar, vad tänka på, ev prisskillnader (som då borde synas i de två offerterna), vad är era erfarenheter?
Tackar för info / Kibba
pratar f.n med två byggfirmor som räknar på vårt husbygge. Vi skall ha putsad fasad, "snutputs" - ej spritputs.
Stommen blir i lösvirke.
Den ene föreslår konventionella metoden med isoleringsskiva och puts, den andre föreslår frigolitskiva med STO-puts.
Har förstått att STO puts är något ganska nytt på marknaden, eller?
Vänligen upplys en okunnig: fördelar/nackdelar, vad tänka på, ev prisskillnader (som då borde synas i de två offerterna), vad är era erfarenheter?
Tackar för info / Kibba
Ett företag som heter så. Inte nytt.
www.sto.se
Vet inte i fall deras puts skiljer sig från andra.
Men jag vet att de har en färg som de har patent på som heter Lotusan, såg den på en mässa. Självrengörande, så smart!

www.sto.se
Vet inte i fall deras puts skiljer sig från andra.
Men jag vet att de har en färg som de har patent på som heter Lotusan, såg den på en mässa. Självrengörande, så smart!
Immobil skrev:
;D Föredrar Miss Superfloor...
JA, det funkade. Jag fick testa och se resultatet med egna ögon.. Smutsa ner en vägg som inte var målad med Lotusan och en med..
Den vanliga putsfärgen, där satte sig dammet och när man hällde vatten på blev det riktigt smutsigt.
När vattnet hamnar på fasaden med Lotusan pärlade det sig och rullade bort smutsen
Det fungerar !!!!!!
Tekniken bakom är en silikonemulsion som stöter bort vatten och smuts !!!!!
Har sett det själv.
Både STO och Caparol har denna produkt !
Världen bästa sockelfärg - håller sockeln ren och snygg !

Tekniken bakom är en silikonemulsion som stöter bort vatten och smuts !!!!!
Har sett det själv.
Både STO och Caparol har denna produkt !
Världen bästa sockelfärg - håller sockeln ren och snygg !
den målar sig själv.. ja det är fantastiskt. 
den går att måla över med samma typ av färg.Tommy_S skrev:
men du har ju också rätt, silicon i ren form är omöjlig att måla över - men i färgen är den tygligen kemiskt bunden i färgen på något sätt - jag frågade en som vet och han sa att rätt benämning är silikoisoerad ??
kibba skrev:Hej,
pratar f.n med två byggfirmor som räknar på vårt husbygge. Vi skall ha putsad fasad, "snutputs" - ej spritputs.
Stommen blir i lösvirke.
Den ene föreslår konventionella metoden med isoleringsskiva och puts, den andre föreslår frigolitskiva med STO-puts.
Har förstått att STO puts är något ganska nytt på marknaden, eller?
Vänligen upplys en okunnig: fördelar/nackdelar, vad tänka på, ev prisskillnader (som då borde synas i de två offerterna), vad är era erfarenheter?
Tackar för info / Kibba
Båda metoderna använder sig av en mjuk material för putsen. Det gör att du kan aldrig spika, skruva eller slå på den putsade väggen utan att skada putsen.
Vi ska putsa våra kupor snart och vi satt upp BluClad skiva som är en cementbaserad skiva som går att putsa direkt på.
Denna metod används jätte mycket i stora hyreshus och stora byggnader i Sverige men det har inte kommit ut till villamarknaden än. Det är få som vet att den finns.
Skivan är dessutom brandsäker.
Om du tittar på vår hemsida ser du hur skivorna ser ut på plats.
Till balkongen ska vi använda Pyrokskiva som är speciell för att lägga klinkers på. Också denna är brandsäker. Man kan använda den till fasader där man tänker ha tegel eller annan typ av sten typ mexitegel.
BluClad finns t ex på Fredells. Där har de en utställning som visar hur man putsar på de. Man använder t ex Maxit puts.
Fördelen är att putsen som är cementbaserad blir ett med den cementbaserade skivan. Man kan använda redan färgad puts eller använder man ofärgat puts som sedan målas med silikatfärg precis som på betongväggar.
Vi har betongväggar på bottenvåningen som redan har putsstruktur, därför ska vi använda ofärgat puts och sen måla hela huset med silikatfärg.
För den som vill veta mer, har jag Pdf. filer med information om dessa skivor, som jag kan maila över .
Tråden gällde ett lösvirkeshus och jag tvivlar på att en stum skiva lämpar sig som enda underlag för puts i ett sådant fall. Cellplasten man använder under Sto och ex vis Combimix Futura gör att man kan tillåta den större rörelse i underlaget som träbjälklag ger.Sweli skrev:Båda metoderna använder sig av en mjuk material för putsen. Det gör att du kan aldrig spika, skruva eller slå på den putsade väggen utan att skada putsen.
Vi ska putsa våra kupor snart och vi satt upp BluClad skiva som är en cementbaserad skiva som går att putsa direkt på.
Denna metod används jätte mycket i stora hyreshus och stora byggnader i Sverige men det har inte kommit ut till villamarknaden än. Det är få som vet att den finns.
Skivan är dessutom brandsäker.
Om du tittar på vår hemsida ser du hur skivorna ser ut på plats.
Till balkongen ska vi använda Pyrokskiva som är speciell för att lägga klinkers på. Också denna är brandsäker. Man kan använda den till fasader där man tänker ha tegel eller annan typ av sten typ mexitegel.
BluClad finns t ex på Fredells. Där har de en utställning som visar hur man putsar på de. Man använder t ex Maxit puts.
Fördelen är att putsen som är cementbaserad blir ett med den cementbaserade skivan. Man kan använda redan färgad puts eller använder man ofärgat puts som sedan målas med silikatfärg precis som på betongväggar.
Vi har betongväggar på bottenvåningen som redan har putsstruktur, därför ska vi använda ofärgat puts och sen måla hela huset med silikatfärg.
För den som vill veta mer, har jag Pdf. filer med information om dessa skivor, som jag kan maila över .
Att det funkar på större hyreshus och liknande stumma konstruktioner är en annan femma och det tvivlar jag inte på, men det kräver naturligtvis rörelsefogar. Även en mindre yta går säkert också bra.
Framerate,
Innan man uttalar sig borde man läsa lite information. Metoden används just på lösvirkeshus/trähus.
Om du söker på nätet BluClad kommer du att se att den används till ex i Tyskland och England på just TRÄHUS.
Här kommer det som står på Lungberg.se företaget som importerar skivan från England.
Bluclad
Obrännbar, hygroskopisk och frostsäker fasadskiva av fibercement med slät framsida och rå baksida. Skivan levereras med sågade, raka kanter och slät framsida. Skivan är ytbehandlad för att reducera fuktupptagningen, varför den kan kan lämnas obehandlad under byggtiden (högst 6 månader). Skivans formstabilitet medger fogfri montering vid uppbyggnad av putsfasader och kan även användas som underlag för utvändig kakel.
Här kommer bilder på hus i SVERIGE som använde metoden:

Knappast ett betonghus

Här kan du se lite närmare bild på resultatet:

Innan man uttalar sig borde man läsa lite information. Metoden används just på lösvirkeshus/trähus.
Om du söker på nätet BluClad kommer du att se att den används till ex i Tyskland och England på just TRÄHUS.
Här kommer det som står på Lungberg.se företaget som importerar skivan från England.
Bluclad
Obrännbar, hygroskopisk och frostsäker fasadskiva av fibercement med slät framsida och rå baksida. Skivan levereras med sågade, raka kanter och slät framsida. Skivan är ytbehandlad för att reducera fuktupptagningen, varför den kan kan lämnas obehandlad under byggtiden (högst 6 månader). Skivans formstabilitet medger fogfri montering vid uppbyggnad av putsfasader och kan även användas som underlag för utvändig kakel.
Här kommer bilder på hus i SVERIGE som använde metoden:

Knappast ett betonghus

Här kan du se lite närmare bild på resultatet:

Och det vet du att jag inte har gjort?Sweli skrev:
Jag är skeptisk till stumma skivor som enda underlag till puts eftersom ett trähus rör sig tämligen mycket, kanske speciellt i vårt klimat där både temperatur och luftfuktighet kan variera extremt över ett år.
Den som lever får se. Kanske är en utmärkt metod även i Sverige. Kanske inte.
Framerate skrev:Och det vet du att jag inte har gjort?
Jag är skeptisk till stumma skivor som enda underlag till puts eftersom ett trähus rör sig tämligen mycket, kanske speciellt i vårt klimat där både temperatur och luftfuktighet kan variera extremt över ett år.
Den som lever får se. Kanske är en utmärkt metod även i Sverige. Kanske inte.
Att jag vet att du inte har läst ser jag genom dina kommentarer t ex när du säger "stumma sivor som enda underlag", i tidigare kommentar säger du "men det kräver naturligtvis rörelsefogar" vilket är helt fel.
För det första ska man abosolut INTE ha dessa skivor som enda underlag. Det säger fabrikanten uttryckligen i sin beskrivning. Som du kan läsa i mina inlägg står det att det är en FOGFRI konstruktion.
Sweli>Kan du beskriva väggens uppbyggnad? Maila gärna över lite info till mig med... låter klart intressant.
snickarboden@hotmail.com
/Kent
snickarboden@hotmail.com
/Kent