Byggmaterial & Byggteknik
Kajjenne: Om två veckor kommer "puts-killarna" för att sätta igång med vår fasad. Äntligen ska det se ut som ett riktigt hus!! Vi betalar ca 135 000 för 152m2 fasad (OBS! Ej inräknat fönster och dörrar) med 2mm puts och slätputs kring fönster och dörrar. Jag tänker fråga grabbarna vad de ska ha extra för att bygga på någon/några centimeter vid husknutar och runt fönster för jag tycker
synpunkter: Hedins finns som bekant i Strängnäs och E-tuna. I Strängnäs finns också Strängnäs Brädgård (Sandåsa, dvs Stallarholmsvägen ut). Jag har stor erfarenhet av Hedins i Strängnäs - de är bra och har allt. Kunnig personal finns och bra service. Priserna är väl sådär. Det beror dock lite på vad du skall köpa och för hur mycket stålars - dvs samma faktorer som alltid när det
Sweli: Man kan också extraisolera bakom denna skiva. De tester jag refererar är den certifikat som Calsil (fabrikant) ansökte för just denna skiva för användning i Europa. Det är vad filen jag publicerade här handlade om. Där rekommenderas skivan för användning till fasader på trähus bl a i kombination med Sto puts. Om du öppnar filen har de bilder på hur konstruktionen ska se ut.
Tornet: Någon som byggt sin grund (platta) alt torpargrund med lättklinkerbetong. Erfarenheter?
sville: Skånska byggvaror är väl lite si och så överlag. Själv väljer jag helst inte att mina kunder köper materiel där ifrån om jag ska montera dem.
Mjölnaren: Om möjlighet finns skulle jag oavsett val av skivor välja att kottla in reglar där jag vet att tunga saker skall monteras. Typ handfat, väggmonterade duschblandare/stänger, köksskåp mm.
Svedalahem: Vi fick ca 150 kubik för ett flak öl - prova med 10 flak öl då! Du kanske får 1500 kubik massor då... ;-) Där vi bygger så har kommunen sålt av drygt hundra tomter (Tegelbruket). Alla dessa tomter schaktade minst 40 - 80 kubik med massor. Det jag fick tag på var alltså en bråkdel av totalen. Där ni bor byggs kanske redan - eller planeras - ett nytt bostadsområde. De som känner till
styrman1: 10x21 är vanligast 9x21 kan man hitta på radhus och mindre villor. 9x20 på gamla sommarstugor 10x20 finns men är riktigt ovanligt. karmyttermåtten är exakt 985x2085 på en 10x21 alltså 15mm mindre på längd och bredd.
claeson: Annars, Casco´s Superset har grym vidhäftnings förmåga. Jag vet för jag blev tvungen riva ner den och hade ett tungt jobb där ;D
claeson: pröva SSC (skellefteå snickeri central) ostviks fönster! Har sånna själv och är mycket nöjd.
brevik: Bara nyfiken vad det skulle kunna kosta/m2. Jag vet att tegel är underhållsfritt m.m men jag vill bara kolla upp vad det kan tänkas kosta. Tar man bort teglet först?
Åttioettan: Vi har precis haft ute en husleverantör och kikat på den tomt vi vill köpa. Innan dess hade vi snackat om souterränghus, med en full souterrängvåning (alltså hela våningen murad), men efter att ha kikat på tomten så blir det istället souterränghus med bara bakväggen (den mot berget) som muras, övrigt i trä. Någon som vet hur stor prisskillnad det borde bli om man ser till
styrman1: Hur brett är huset? Om man antar att öppningen blir på husets långsida så behöver jag veta hur brett huset är på kortsidan. antar man 7,2m så kan du ta limträ enl följande: 90x270 66x315 90x315 osv. eller kerto 63x300
andersmc: Finns det några allmänt gällande toleranser för "oklassat" byggnadsvirke, t.ex. reglar? Vilka avvikelser i mått måste man acceptera? Hur pass böjt och vridet får det vara?
MartinH: [citat] ;D Jag hamnade på Hornbach av en slump och jag var lite skeptisk innan jag kom in på varuhuset. MEN - vilken ordning på prylarna. Näst intill preussisk ordning ;D
dfred: OSB anvands som tak skivor i USA (i stallet for spant), vanligtvis 7/16 tums tjocklek. En 4'x8' skiva kostar mellan $6-7, sa den ar ganska billig. Den har valdigt grova span och ar inte sarskillt rolig att jobba med. Ytan ar ganska grov sa det skulle bli svart att fa nagot ytskikt att fasta.
dymlingen: Vad är det för typ av fiberskivor som nämns? Ibland har man väl cellplastskivor som underlag för putsen. Om de ersätter det yttre 45mm lagret i en träfasad kan man ju räkna bort lite isolering och reglar när man jämför priserna.
CallePosse: En väldigt bra sight är: http://www.traguiden.se/ Där finns den iformation du söker. Skulle den inte göra det, så hör av dig. MVH/Calle
akby: Jag såg illusionmålade spegeldörrar, s.k trompe l'oeil. Kanske inte helt lätt, men rätt kul. Läggar man in skuggor, så ser det ganska verkligt ut.
zankan: [citat] Det är hur kul som helst och beta bäst :-) Sen om man gör det är en annan sak
styrman1: Det är själva beslaget som är ställbart, det du gjuter fast i betongen. hållfastheten är tillräcklig. enda nackdelen är väl priset. 3-4 gånger så dyra.
betula: Om du menar "Western redcedar" så kommer det från amerikas västkust, Alaska till Kalifornien. Ett uppskattat barrträd (thuja) som passar mycket bra för utomhusanvändning, har god väderbeständighet. Lätt att spika i och grånar likt Teak om man låter bli att ytbehandla det. Galvad spik rostar däremot så använd rostfri. Nackdelen är att virket är dyrt i jämförelse med inhemska
Brugd: jag har kört med biltemas på altanen, en del har rostat i torxspåret, men annars inget.
spocks_beard: Ta bort skiten. Inge roligt att spika i när man sätter panel.
phulden: oops jag fann mycket information på tillverkarens hemsida www.isola.se P