_bystrom_
_bystrom_: :) Nej det har du helt rätt i. Men du vet...man måste fråga forumet först! Konstruktionen i sin helhet vet jag fungerar, då jag sett en del både liknande, och nästan exakt likadana, projekt. Spontant känns ett färdigt "takblock" från gjuteriet som den säkraste lösningen. Förmodligen dyraste, men hyfsat problemfri. Teoretiskt iaf...
4 svar · 27,7k läst
A
andersmc: Som kuriosa kan nämnas att det här med att en tum alltid ska vara lika stor är ett relativt sent påfund. Det var faktiskt en svensk, C.E. Johansson (han med passbitarna) som fastslog att en tum=25,4mm.
19 svar · 48,3k läst
W
Watchmen: Finns det 4mm formplywood? 6mm funkar perfa för runda former annars
2 svar · 3,2k läst
T
Tommyboy: Se här http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/51448?opendocument&markID=80-40-30
3 svar · 7,0k läst
M
Mats: Aha, det ställde ju till det lite ja.
3 svar · 1,2k läst
Immobil
Immobil: Jag har själv målat rubbet för några år sedan och det blev bra. Dammsug noga före så ska det funka.
5 svar · 5,3k läst
F
Farzan: Ang taklisten: Jag satte taklister (en rätt kraftig hålkälslist) i ett rum med ganska ojämt tak och tyckte inte att det var några större problem att trycka upp listen så att den låg rätt tajt emot. SÅ styva är de oftast inte. På de värsta ställena var jag tvungen att skruva listen men ändå... Sedan latexfog mellan list och tak.
7 svar · 11,0k läst
Totte_S
Totte_S: [citat] Det var det här jag tagit fasta på men som golvläggaren avrådde från om man inte spacklar fall och även har uppvik på kanterna, vilket blir svårt med matta om man inte har vägg på sidorna att vika upp mot, annars kan vattnet smita ut den vägen. Jag ville gärna slippa fula dyra plastbaljor, men det blir nog den lösningen i alla fall för min del.
3 svar · 13,5k läst
N
Nene: Tack. K-Rauta nästa.
3 svar · 7,5k läst
E
erber: Jag håller på att bli tokig på detta.:confused: Huset jag håller på att renovera är byggt 1968 och i källaren så är väggarna putsade med kalkbruk. Bygger detta på att det är så pass poröst, dammar som fan och har en sådandär grå,vit, beige färg. Min fråga är nu - kan man eller kan man INTE sätta kakel på detta material KALKBRUK SERPO 148 ? Finns det någon som vet? Några
0 svar · 2,9k läst
M
Mats: Finns det sand i sahara? :) Ja det finns ett antal frågor sen tidigare. Frågan är väl egentligen vad du ska ha utanför gipsen, klart enklast att låta det styra
1 svar · 1,5k läst
E
eestere: Jag är 183cm och frugan är något kortare men jag förstår mycket väl vad du menar! Anledningen är att jag måste lägga bjälklag 220cm från golvet. Konstruktionen är i 20cm LECA. Om jag sänker fönster till 200cm så kan jag placera en LECA balk ovanför och sedan köra med bjälklaget. Men det kanske finns andra sätt?? Bjälklaget är 20cm och det kanske finns några speciella
2 svar · 1,9k läst
B
BAS: Fundera även på om du har så mycket "frånluft". Det fungerade bra -47 då skorsten värmdes av olje/ved-panna, men hur varm är skorsten nu?
5 svar · 5,1k läst
L
Lymmeln: Hej, Har precis köp metallvinklar för invändiga hörn med pappremsa, dessa finns för utvändiga hörn som du vill ha. Jag hittade mina på Caparol, 2,40 långa och ca 50:- + moms per st.
5 svar · 7,0k läst
OLJensa
OLJensa: Eller sätta renoveringsgips kanske...
4 svar · 2,7k läst
·
OLJensa
OLJensa: Mellan skruvarna i ytterkanterna cc 200mm i mittenraden 300.. Skruvarna c:a en centimeter in från kanten... Äh vad fasiken, läs här (där står nästan allt du vil veta): http://www.gyproc.se/Gyproc/Files.nsf/0/3E745B689AFD8B13C1257427003DF2AC/$FILE/HfH_2008.pdf
12 svar · 12,0k läst
B
BLA: När det gäller fryshus är det oftast kallare inne än ute. Bör inte ångspärren vara placerad tvärtom om man jämför mot i ett vanligt hus. D.v.s. att ångspärren placeras utåt? Eftersom värme söker sig till kallt, och i ett fryshus blir det tvärtom, och är ångspärren placerad inne kan det bli stor risk för kondens. :rolleyes: MVH BLA
2 svar · 1,3k läst
M
Melkerman: Låter bra Larsa! Jag bör ju kunna sättan någon/några slags stolpar i en vägg som ska dela av utrymmet under taket. Kanske kan man då komma ner i 170?
4 svar · 3,8k läst
·
D
daun: Tack för alla svar, nu gäller det bara att bestämma vilken väg jag skall gå :)
8 svar · 11,3k läst
S
imported_Byggaren: [citat] Jepp! Det går och det är så man brukar göra när man är minsta osäker på om det går att kapa järnen eller ej. Man kan i.o.,f.s oxå säkerhetsstämpa undertill, kapa järnen mitt i och böja upp dem, så att det går att lägga ramen innanför järnen och svetsa dem till baksidan och sen gjuta igen mellanrummet. Då får man ta lite större hål än tänkt för att få plats med
12 svar · 10,5k läst
A
anaitis: [citat] Ja [citat] Kräver lite mer än en uppräkning av formler. Sorry
11 svar · 1,6k läst
Y
yuphin: hej, jo ytterväggerna är isolerade som vanligt. Grejen är att jag fick tips om att göra så pga att just detta nya rummet kommer att behövas en temperatur på ca 15 grader på vintern och resten av stugan kommer att ha ca 5 plussgrader. Så tanken var att värmen skulle hålla sig i det nya rummet och inte försvinna genom väggen och in i det kallare utrymmet. Men jag kanske tänker fel?
4 svar · 2,3k läst
R
robbansson: Plastic Padding funkar bra! går fint att slipa åxå...
3 svar · 1,3k läst
G
grävaren: Det skall inte vara någon plast mellan två uppvärmda våningar
1 svar · 1,8k läst
M
Melie: Tack för ditt svar :-) så länge bruket inte är för löst, så har det funkat ok utan form - verkar det som.
2 svar · 2,5k läst
J
jerk: Vi har byggt med kub och gjorde vanligt träbjälklag.
3 svar · 2,5k läst
S
snickar_lasse: spika med 60mm trådspik galv eller 41 gipsskruv
8 svar · 9,1k läst
P
petersk: Pröva att TorkaS som finns att ladda ner här: http://www.fuktcentrum.lth.se/TorkaS/torkas.htm
1 svar · 1,2k läst
F
fränis: Ska bygga om köket hemma. Köket kommer att innefatta en vägg till en hall. Har då tänkt att göra en spaljee av denna vägg för att få ett lite mer luftigt kök. Har någon en snygg ide på spaljee.
0 svar · 1,1k läst
OLJensa
OLJensa: Utgår från att du sätter i betong!? Du kan köra med 30-40 mm långa skruvar med tillhörande pluggar på max 50 cm avstånd från varandra. Tips : slå en grov spik igenom skenorna där du ska sätta skruv o plugg innan du sätter upp dem...
2 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.