M
Marive: hänger mest på ytan bruket är grövre
1 svar · 4,2k läst
L
LUDDET: Skall sätta 60 x 120 cm Huntonitplattor i tak på 36 kvm. Borde väl bli bra resultat även om man sätter "fallande"? I andra rum har jag tvärskarvarna i rak linje men får då ganska mycket spill. Blir glad om jag får synpunkter!!
0 svar · 2,9k läst
magnusss
magnusss: Är det betong så ja du behöver en borrhammare. Är det tegel räcker det med slagborr. Kostar 2-300kr att hyra men om man tror att man kommer ha nytta av en fler gånger så är det nog värt att köpa. Det finns de som inte är allt för dyra. Jag köpte en sådan här och den fungerar utmärkt! http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251146#30-9689 Även www.jula.se har billiga
4 svar · 6,8k läst
snickarboden
snickarboden: Bör väl gå, men tänk på att en grövre väv döljer mindre skavanker medans en fin väv såsom Microlit inte döljer ett endaste dugg. M a o en grövre väv lär vara lämpligast. Ta bort spackel och färg som sitter löst först och spackla, här lär det vara ett måste med mycket lysrör eftersom det lär vara svårt att få bra ljus i en källare. /Kent
1 svar · 2,3k läst
W
wolffi: Var tvungen att brandsäkra ena väggen mot grannen. Så det blev lite ändringar i byggplanen
18 svar · 43,1k läst
·
S
snickar_lasse: hej hempa ! det du nämner stämmer säkert. vilket system gäller ,vid montering på detta viset ?
12 svar · 10,2k läst
M
magnus74: Nja...inte säker på att detta är samma. Tror t ex inte att reglarna sitter fast i bottenplattan, men jag är inte säker. Får återkomma i frågan. Om det nu är en EW-grund så antar jag att reglarna inte bara kan tas bort, eftersom de verkar ha en bärande effekt också förutom att hålla isoleringen på plats?
2 svar · 2,9k läst
P
Peter_K: Jo jag misstänker att det blåser in vid takfoten då det drar kallt i springorna mellan golvbrädorna i den väggfasta garderoben. Svårt att veta hur allt är konstruerat då man inte var med och byggde 1965 :)
14 svar · 22,8k läst
A
anaitis: [citat] Kan vara klokt med några tillfälliga stämp i närheten av skorstenen.
5 svar · 12,2k läst
·
P
petode: Hej! I vår byggbeskrivning står det att väggarna består av fiberplattor och wellex. Vi har ett fritidshus som är byggt i mitten på 1950-talet. Är det någon som har en aning om vad wellex är för något? Hälsningar Petra
0 svar · 2,0k läst
L
lobbin: Jo precis :) frågan var om väggen var bärande.
2 svar · 2,2k läst
J
Jensa1: Ja har hyrt en skivhiss, samt att ja funderar på att hyra en sån där gipsskryvdragare, har en skruvdragare själv men ja tror det går snabbare med en sån där där skruven kommer på band samt att det finns skruvstopp på dem!
4 svar · 3,7k läst
S
Sampa: Hur avgör man om det var eternitskivor och inte bara puts?
2 svar · 3,4k läst
S
snickar_lasse: hej ! montera tex 45x145 kortlingar till handfat. ställ kortlingarna på syllen o ca en meter upp, skruva fast biten med gipsskruv.Vägghängda toaletter kräver riktiga grejor.
5 svar · 7,9k läst
·
T
tob_ekl: okej jag ska prova med plast. det är parkett på golvet så det går inte med vatten. frugan har just tvättat de vita gardinerna.
5 svar · 4,9k läst
T
toma25: Träregel för att kunna fästa i, det låter som en bra plan. Finns det metallhörn som inte kräver specialverktyg? ingen risk att det slår sig med så lite regel, blir ju ingen helhet som stabiliserar.
2 svar · 4,4k läst
·
A
abbe_: [citat] Demontera dörrfoder och taklist och riv bort gipsen. sätt dit spånskiva eller något som håller (ev också extra regel/kottling). Spackla+taptesera och montera foder/taklist igen... /Abbe_
4 svar · 1,4k läst
Larsa
Larsa: Det finns större, men jag tror att de bara 1,80 breda. Antar att du kan beställa från ett "riktigt" byggvaruhus :)
1 svar · 1,2k läst
Larsa
Larsa: Angående ursprungliga frågan. En väggregel är kapad till 2500mm och en byggregel är samma dimension i fallande längder. När det gäller "Råplan V" tror jag att V=kvalitet 5, vilket är lite sämre kvalitet.
12 svar · 6,2k läst
templar
templar: Skall lägga om hela taket plus lite råspont och takfotsbrädor, nya hängrännor med stuprör . har högt till takfoten 6,5 meter, valmat tak, behöver jobba "runt hörnen". Så det blir jobbigt att inte ha ställning runt hela. Det är nog en smäll jag får ta. //Simon
4 svar · 4,2k läst
Linus_E
Linus_E: de där me formplyfan använder dom sig av på dom nybyggatoner jag varit på.. 22mm var isda om o sen spik som helvete sen gör dom 120 hål för avlopp (så klart där vi ska ha spotar)
15 svar · 6,4k läst
·
O
osueco: Någon som känner till något byggvaruhus i polen som har en web-plats där man kan se priser så att man kan planera sina inköp?
1 svar · 3,5k läst
H
hempa111: Kul att det gick bra.
5 svar · 1,5k läst
A
andrefredriksson: Hej, jag skulle vilja bygga en halvvägg för att dela av mitt vardagsrum i lägenheten, det är en hyresrätt därför vill jag inte göra hål i väggar/golv. Går det att bygga en stabil fristående halvvägg? Vilket material bör man använda sig utav? Minimum bredd? Om det inte går, hur stabilt blir det om man bara fäster halvväggen på ena sidan och inte har någon som helst "säkring" i
0 svar · 4,4k läst
M
marmander: [citat] Det var en gammal "bonnagjuten" platta, gjorde rent den med kaustiksoda och vatten. Spolade på vatten strax innan bilen kom. Betongen flöt väl inte ut riktigt så bra som jag trott, slet som ett djur med min hembyggda sloda, fick ut dom 6 kubiken hyffsat bra (lite att göra allt själv, skulle varit två st som hade sloda och en som mätte med laser) . Blev ett par punkter som var lite
4 svar · 21,2k läst
D
danielr112: Eftersom det ska va till en verkstad så är priset/funktionen som styr i första handen. visst rosa väggar vill jag ju inte ha. Men plåt funkar alldeles utmärkt om det gör det smidigare för mig.
6 svar · 6,0k läst
A
anaitis: Kanske lite mkt nedböjning. Man brukar anv sig av ett gränsvärde på L/400. För din balk motsv det 1,2 cm. (Jag har nu inte kollat dina laster!)
7 svar · 18,9k läst
B
bergstrollet: Okej, tack för tipsen. Jag misstänkte att det blir enklare att montera dem liggandes på marken. Såg att jag skrivit 145*170.. lite fel. Det är ju 145 *120 (28 mm).
3 svar · 8,4k läst
V
valjn: Har en 15m2 stor källare. Den ligger en bit in i huset så jag har bara en yttervägg. Väggarna kan ju bli lite fuktiga på sommaren (hög luftfuktighet= kondens). Har två ventilations hål. Jag hade inte tänkt använda källaren till något bara finnas. Min fråga är vad vågar jag måla väggarna med? Tror de har varit kalkade en gång för mycket länge sen. Kanske typ fylefärg eller
0 svar · 2,0k läst
V
Västerhaninge 17: Håller på att bygga med Trivselhus.Deras lösning var att andvända ca 20 st 1 mm galvade/vinklade plåtar som spikades fast i betongen och när väggen var på plats skruvades 2st skruv/plåt fast i kanten på syllen.:o Tydligen behövs det inga kraftiga doningar för att hålla huset på plats.
16 svar · 14,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.