12 022 läst ·
12 svar
12k läst
12 svar
Montera gipsskivor?
Går gör det men ingen vits eftersom det bara blir svårare med spackling.
Tanken är ju att de skall gå från golv till tak.
/Kent
Tanken är ju att de skall gå från golv till tak.
/Kent
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Kapa dom är ingen möjlighet eller?
AoR>Kanske enklare om du lägger upp måtten här och även regelavstånden.
/Kent
/Kent
Hej igen.
Kapning blir det på ett eller annat sätt.
Gammlat hus så det är plankvägg bakom så det är bara spika för glatta livet.
Mellan golv och tak är det ~210cm men gipsskivan behöver vara 2-4cm längre eftersom det är en glipa vid golv och tak.
Kommer nog köra liggande gips nertill och stånde ovanpå det. Tror det blir minst kapningar på det sätte.
/Roger
Kapning blir det på ett eller annat sätt.
Gammlat hus så det är plankvägg bakom så det är bara spika för glatta livet.
Mellan golv och tak är det ~210cm men gipsskivan behöver vara 2-4cm längre eftersom det är en glipa vid golv och tak.
Kommer nog köra liggande gips nertill och stånde ovanpå det. Tror det blir minst kapningar på det sätte.
/Roger
Möjligt men normalt vill man helst ha det så lätt som möjligt vid spacklingen.
Jag hade i alla fall satt gipsen stående och skruvat dem.
Om du skarvar skurna skivor så fasa kanten lite, det behövs för spacklingen.
/Kent
Jag hade i alla fall satt gipsen stående och skruvat dem.
Om du skarvar skurna skivor så fasa kanten lite, det behövs för spacklingen.
/Kent
Ställ skivorna, de är ju framtagna för att montera stående. Om du lägger skivorna så får du en massa "kortsideskarvar" och det är mycket mera jobb att få dessa jämna/osynliga än de normala fabriksfasade kanterna. Med andra ord får du ett mkt svårare underarbete om du lägger skivorna, kan dessutom tänka mig att "kortsidorna" inte heller kommer att bli jämna om plankväggen bakom inte är 100% jämn/slät=väldigt stor spackel åtgång.
Gipsskivorna håller ju lämpliga mått dessutom om du använder 900x2400mm skivor, skruva sedan i plankväggen med 450mm c/c så skall det gå bra.
Gipsskivorna håller ju lämpliga mått dessutom om du använder 900x2400mm skivor, skruva sedan i plankväggen med 450mm c/c så skall det gå bra.
hempa: Gammalt hus och övervåning ger ca. 210 cm högt till tak, men du sa nått om fasningen och den hade jag helt missat, så det får nog bli stående då.
Om man kör med 1200*2400 kär man 300mm c/c eller räcker det med 600?
/Roger
Om man kör med 1200*2400 kär man 300mm c/c eller räcker det med 600?
/Roger
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Ute i fasningarna och en skruvrad på mitten av gipset borde räcka...
Mellan skruvarna i ytterkanterna cc 200mm i mittenraden 300.. Skruvarna c:a en centimeter in från kanten...
Äh vad fasiken, läs här (där står nästan allt du vil veta):
http://www.gyproc.se/Gyproc/Files.nsf/0/3E745B689AFD8B13C1257427003DF2AC/$FILE/HfH_2008.pdf
Äh vad fasiken, läs här (där står nästan allt du vil veta):
http://www.gyproc.se/Gyproc/Files.nsf/0/3E745B689AFD8B13C1257427003DF2AC/$FILE/HfH_2008.pdf
Klicka här för att svara