Vilka frånlusftskanaler kan dela på en rökkanal i skorstenen?

Jag har en murad skorsten i en villa från -47. Vi håller på att renovera och kommer att behlva gå på skorstenen på nya ställen med köksfläkt, braskamin och frånluft (ventilation).

Kan t.ex. en frånluftsventil och köksfläkt dela på rökkanal, eller är risken att man trycker tillbaka fläktluften ut genom frånluftsventilen?

Jag antar att olika frånluftsventiler kan dela kanal i skorsten då självdraget borde lösa resten.

Köksfläkten bör ha en egen kanal.

Köksfläkten skapar övertryck i kanalen/röret.
Om det är självdrag du skall ha till ventilationen kanske det är oläpligt att andvända denna kanal för din eldstad ,kan ju bli rök i hela huset och eldstaden får fel drag i skorsten.

Redigerat:
Det är inte bara olämpligt utan totalt förbjudet att så att säga koppla in något till en rökgång/kanal som används. En sådan är milt sagt dedicerad till ett ändamål och man kopplar aldrig någonsin in mer där.

Hur man lämpligast disponerar kanaler bör man diskutera med sin sotare. De är faktiskt mer än duktiga på sånt här även vad gäller ventilation.

Ring och prata med dem vetja?

Och ursäkta om det första stycket här lät surt men det var lite fortsättning på föregående inlägg och så ingen tror man kan koppla in ventilation på en rökgång.

/Kent

Tack för informationen allihop. Och surt tycker jag inte det lät, bara informativt och bestämt ;)

Det kommer att bli egen kanal för köksfläkten. Men för ventilation borde det väl vara ok att gå på två gånger till en kanal, eller?

Ska ringa och prata lite med den lokala sotaren också.

Fundera även på om du har så mycket "frånluft". Det fungerade bra -47 då skorsten värmdes av olje/ved-panna, men hur varm är skorsten nu?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.