1 578 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Lastberäkningshjälp
Hej,
Jag undrar om det finns någon vänlig själ här som skulle kunna skriva ned en enkel beskrivning på hur man beräknar laster och dimensionerar i trä.
Vi kan ta ett exempel där jag har ett hus som är 8m i bredd och där jag har ett vanligt sadeltak. Jag vill få rätt dimension på den balken som jag ska lägga fån vägg till vägg. Denna balk har en vanlig isolerad träfasad på ovansidan och en glasad undersida med dörr och fönster. Överkant glasparti är 2,4m och avståndet från överkant glasparti till nock är 2,9m. Räkna med att sadeltaket börjar ungefär i samma höjd som glaspartiets överkant.
Vore riktigt bra om någon kunde visa vilka formeler som används och förklaring till dessa. Snabbt svar vore jättebra.
Tack på förhand
Daniel
Jag undrar om det finns någon vänlig själ här som skulle kunna skriva ned en enkel beskrivning på hur man beräknar laster och dimensionerar i trä.
Vi kan ta ett exempel där jag har ett hus som är 8m i bredd och där jag har ett vanligt sadeltak. Jag vill få rätt dimension på den balken som jag ska lägga fån vägg till vägg. Denna balk har en vanlig isolerad träfasad på ovansidan och en glasad undersida med dörr och fönster. Överkant glasparti är 2,4m och avståndet från överkant glasparti till nock är 2,9m. Räkna med att sadeltaket börjar ungefär i samma höjd som glaspartiets överkant.
Vore riktigt bra om någon kunde visa vilka formeler som används och förklaring till dessa. Snabbt svar vore jättebra.
Tack på förhand
Daniel
Om du har en takstol även i gaveln så kommer en balk över fönsterpartiet inte att ta upp ngn nyttig last om inte vinden är inredd.Daniel24 skrev:
Även om det är belastning på vindsbjälklaget så hänger detta troligen i takstolen.
DVS balken över fönsterpartiet kommer att vara till för att fästa fönsterna, att vara en förstärkning mellan takstolen och fönsterna.
Då väljer man en storlek på balken som blir lämplig för att passa måtttmässigt mot dessa två delar. Den ska även styva upp, styra, överkanten av partiet så den kan inte göras alltför vek. Skulle kunna tro att en 45 mm bred av lämplig höjd vore lämplig.
Klicka här för att svara