Byggmaterial & Byggteknik
hempa111: Jag pratade om ditt första inlägg där du nämde en gjutning mellan bjälkarna, det som du nu refererar till är en spackling jag särar på begreppen för att undvika missförstånd. Och angående det som Maxit sa så måste du SPACKLA så du har minimun 15mm täck på slangen det dtämmer. Vidare så har jag full förståelse för att du vill minimera bygghöjden för man vill ju inte ha ett
Beape: OK, tack för tipset. Jag ska absolut grunda med oljefärg om det kan minska risken för blåsbildning :-)
mariaria: Tack för alla tips, tror jag väljer husfix för det har jag hemma!
hdm: foxmulder, du som bor i Stockholmsområdet kanske skulle gå på Älvsjö-mässan nu 9-12 oktober, Foamsystem skall vara där då, kanske du kan få lite mer info. Har själv tittat på FoamSystem och tycker konceptet verkar intressant.
Melie: Snälla någon, vi har så svårt att hitta ett räcke till ett vetttigt pris till vår blivande balkong-altan på ungefär 35 kvadratmeter. Det måste ju finnas vettigare priser än flera 1000 kr per löpmeter?! Huset är putsat funkisstil, vi är än så länge öppna för hur räcket skall se ut. Men initialt hade tänkt oss någon form av rostfritt-, galvat-, smitt -eller "glas"räcke. Det
johan124: Hej. tack för att ni försöker hjälpa mig. Vi kommer att ha våtrumsmatta på golvet. Badrumet är ungefär 2.6*3.5m och spännvidden är då 3.5m va? badkaret blir inte i mitten av spännvidden utan i ena kanten. två utan tassarna på badkaret blir 2cm utanför väggen i källaren. Rörigt svar kanske men tack återigen för svaren. MVH Johan
Johan Gunverth: [citat] Det är det jag frågar mig också. Fick lite åsikter om att man bör ha det, men samtidigt ser jag trappor som farfar gjorde på 5o-talet som fortfarande är hela och snygga. Han har bara använt vanligt egenblandad betong. Lite "fetare" dock, som han säger. Det borde innebära något större andel cement.
Gladh: [citat] Varför det, om tätskiktet är så bra som plasten så är det ju som att flytta ut plasten ett steg i konstruktionen, problemet blir att få tätt mellan plasten och tättskiktet så det blir som en enhet. Men det borde ju gå att lösa. Vänd på det istället, skulle du sätta dubbla plastlager i hallen, ett precis under gipset, och ett 45/70 mm in i väggen? - M
hempa111: Lägg upp bilder från utsidan så att det går att kolla, gärna detaljfoton på plåtarna.
hempa111: Bör tänkas på att det numera är totalt förbjudet att bygga in tryckimpregnerat virke i stommen, så jag skulle nog också tagit bort den.
hempa111: Till spottarna sätter du väl bara pottor som fästs i 28x70 virket, eller tänkte du bygga gipslådor till spottarna?
hempa111: Du behöver inte spackla hela golvet, utan kan spackla lokalt men glöm inte att använda primer innan och .sedan kan du med fördel slipa kanterna för att få den nya spacklingen att gå ihop med det gamla golvet
hempa111: Åk till hyrfirman och hyr en fräs/flexmaskin och slipa av ytan så du får spacklet att fästa och använd ursprungligt golv för att få ett homogent golv. Maskinen ser ut som en vinkelslip men har en diamantskiva som slipar av ytan. Skulle du kunna lägga upp bilder på golvet som det ser ut idag så kan jag hjälpa dig ytterligare
hempa111: Fogskum är ett smidigt sätt att montera fönster i exempelvis tegelhus eller i murad källarplan etc. men det man bör tänka på är att man har sämre justeringsmöjligheter om man skummar jämfört med karmskruv. Vilken metod man vill använda väljer man ju själv, men ett tips är att med dagens energisnåla fönster där bågarna väger mycket mer än på traditionella fönster så får
Mats: Bygg en stadig ram av tex 45X45 och använd hålband eller liknande för att låsa alla skarvar. Sen skulle jag klä med plywood eller liknande. Bonus om du gör en sida öppningsbar. Som lygtinfästning skulle jag använda samma hålband igen och sätta dessa i ett kryss över lådan
toker78: Ja just det... va dum jag är som inte tänkte på att jag kunde använda en lång och rak regel. Ska bara försöka få det så rakt det går för teglet om sitter där är ganska ojämnt. Min tanke är att få tegeln så rak som möjligt sen spackla det för att en montera skåpen. Skulle det blien liten glipa nånstans kan man ju kanske foga mad samma fog som är mellan tagelstenarna så ser
Dregen: Jo det går att mura en öppenspis själv, beroende på hur "duktig" man är.. Beroende på vikten kan man behöva skapa ett fundament som den står på. Har fundering på att sätta in en eldstad och fick förslaget från en släkting som är murare att att mura en öppenspis och sätta en en instas. http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=299
Majgårdarna: [citat] Nej det har jag inte.Har försökt att få tag i en men det verkar inte finnas någonstans:confused: Väggen verkar stå på en vägg i källaren.
Dregen: Det jag gjorde var att lägga in en avväxling, en 45x195 mot hammarbandet, denna "balk" fick löpa ut till regeln bredvid fönstret på bägge sidor. Sedan satt jag in fönstret. Tappar lite isolering där regeln ligger, men hellre det än att belasta fönstret.
injonil: Det blev betong ändå och jag tycker det gick bra. Jag använde inga stenar alls utan gjöt igen hålet. Lite knepigt att få betongen så torr så att den inte flöt iväg och samtidigt så blöt så att den fäste. Jag gjorde torr betong och sprejade med vatten där jag behövde få den att fästa. Funkade fint, men det hade varit kul att se hur ett proffs hade gjort :)
Totte_S: Jo, just det. Vi har spikat reglar mellan stolparna i överkant. Vi tog 49*95, en på varje sida. Fast det hade sett snyggare ut med 140 eller 170 bredd, och dessutom räcker det gott med vanlig ytterpanel i 22 tjocklek. Bygger man med tryckt virke så kanske 28*120 blir ok. Fast dessa överliggare gör inte särskilt mycket för stabiliteten, armeringsmattan styvar dock upp i längsled riktigt
gbak: Jag var själv där igår morse och täckte över de delar som snickarna inte själva gjort. Sedan kollade jag lite närmare på vad som blivit blött och enl byggledaren så skall golvspånskivorna tåla vatten (skall vara någon form av impregnering i dem). Isoleringen som var blöt, var bara blöt mot insidan och torkar troligen upp, får kolla innan vi spikar igen så att den är helt torr.
Jensa1: [citat] Gå in på Maxit.se så hittar du garanterat btg som passar dig, skulle kunna rekomendera Exm 711 lr Exm 712 de stelnar inom ca 45 min! Ja jobbar på maxit!
BOY-GP: Låt inget annat än fantasin sätta gränserna Wedi® är typgodkänd byggskiva i hårdskum för våtrum. Med Wedi® får du fria händer att utforma ditt bad eller duschrum. Från enklaste duschvägg till ett komplett SPA. Oavsett om du väljer raka eller runda former har du ett yteffektivt byggsystem till ditt förfogande. Du slipper murning, putsning, formsättning och torktider. Wedi®
Kalarne: Tack för synpunkter! Tilläggas skall att trappstegen skall ligga ovanpå vangstyckena, alltså ingen fräsning. Att jag väljer 60 mm tjocka vangstycken beror på att jag vill ha 360 mm breda limträbalkar. Trappan skall finnas i ett större fritidshus med två sovrum på övervåningen. Att en 90-sväng genom endast tre steg blir inte helt bra håller jag med om.
Poggan: Hmm, det känns som om vindpappen kommer med tiden att ge med sig, å då släppa igenom vatten in i isoleringen. Hmm, kan du inte skydda isoleringen med presenning?
Micke H: Ta med en bit av fogen till affären och be om hjälp så du får samma hårdhet på det nya bruket annars kan det spricka och ha sig. skrapa ur fogarna så mycket du kan - helst så det blir djupare än höjden på fogen (finns säkert någon regel). vattna teglet noga - sprayflaska eller kalkborste och borsta ca ett dygn och fyll på efter hand - annars torkar den nya fogen ut då teglet drar
thomasd79: har hört att det byggs upp statisk elektricitet i vanliga rör med stopp som följd