Bror skrev:
Nu är det så att det fanns två olika tummått, verktum eller svensk tum = 24,74 mm och engelsk tum = 25,4 mm. Med det så kallade brägårdsmåttet avsågs engelsk tum. Från mitten på 50-talet är det 25,4 mm som internationellt är en tum. Men de två olika tummåtten kan vara en förklaring till varför det ofta avrundas till 25 mm.

Om jag inte missminner mig så fanns det tumstockar märkta med verktum att köpa långt in på 60-talet.

Numera anger man väl aldrig mått i tum (annat än på TV-skärmar) utan man säger väl t.ex. 45x95 om en hyvlad regel och 50x100 om en dito sågad.
Om jag inte minns fel ställde detta till det en gång när sverige exporterade tåglok till England förr i tiden. Lokwn passade inte på rälsen i England. Dyr lärdom !!

Faidros skrev:
joflopp, du får korrigera ditt inlägg på diskussionsidan, du skrev om 2 x 8 att "Det borde vara 50x100 och 45x195 hyvlat"
:)
Aja, det går lite snabbt ibland när man ska försöka sköta jobbet samtidigt. :)

Ja, om vi både skall hänga här och börja redigera i Wikipedia så blir det nog svårt att sköta jobbet.

J
:)

oops vilka saker man drar igång..

Som kuriosa kan nämnas att det här med att en tum alltid ska vara lika stor är ett relativt sent påfund. Det var faktiskt en svensk, C.E. Johansson (han med passbitarna) som fastslog att en tum=25,4mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.