L
Lymmeln: Har för mig att det beror lite på längden oxå om det är för smalt men en köksfläkt brukar väl ha 160mm i diameter och gissningsvis är det 120mm i ytter ditt rör i skorstenen. Du kan knacka upp ett hål i imkanalen där du vill ha ut röret, lossa röret nere och uppe, dra upp röret en bit kapa av röret i hålet och dra ut det genom det upphuggna hålet och snygga till uppe på toppen.
3 svar · 3,3k läst
J
jawen: Precis !. Men slarvigare vill jag inte påstå, vid klinker kan man bara använda lite mindre vatten i bruket än vad som är rekomenderat "max" för att få kortare torktid & mindre krymp. Sedan kan du ju beställa klass A eller b golv, d.v.s max +-2mm/2m ell +-3mm/2m Jawen
1 svar · 1,5k läst
E
erber: Jaa....jäklar....Bulwalk....så blir det ju!! Då får jag slå dubbelt med 2x2". Som tur e är ju sådant virke billigt. Vad sur jag blir när jag inte tänker ett steg längre. Det hade ju uppdagats annars den hårda vägen. Men bättre lära sig av andras erfarenheter och kunskaper. Borde få till en tilläggsisolerad vägg nu. Nu är det bara strömmen kvar Och elektrikern behagade åka till
11 svar · 6,0k läst
L
lajsiiwan: Man borde ju kunna smeta över lite vit fog och måla på den. Glöm inte att fogmassan helst ska vara övermålningsbar :) Edit: Stryk det, jag läser för dåligt. Det borde kunna gå att bara måla över om det är så tunt att inte ens fogmassa går in.
1 svar · 1,1k läst
ronolo
ronolo: Kompletterar tråden med svar från konstruktören för info till er i en liknande situation som oss. Takstolarna är helt självbärande tilllverkade av 220*45 K24, även utan hanbjälke. Det gäller även till min förvåning de större takstolarna med 7,5m bas invändigt. Vi fick även en lösning på hur vi skall bära upp de fyra ränndalarna och de takstolar som vilar på ränndalarna. De
3 svar · 13,0k läst
v-g
v-g: Såhär gjorde jag själv. Tjejjen höll dock upp bjälken på ena sidan när jag lyfte dit det hela.
4 svar · 2,6k läst
·
RFL
RFL: Behöver hjälp med hur jag skall konstruera väggen för att kunna putsa ytan. Skall byta ut altandörrar till en vanlig ytterdörr och kommer att få en kant runt om som vi tänkte putsa (ca 100 mm bred per sida samt ca 300 mm hög ovanför den nya dörren. Väggen kommer att byggas med 45x120. Hur skall konstruktionen se ut för att kunna dra på puts och hur tjockt bör man putsa? Edit: Har
0 svar · 1,2k läst
G
gluecifer: Om man inte ska få kondens i en krypgrund, så ska den väl ventileras väldigt mycket = många gluggar så att det nästan blir exakt samma luftfuktighet som ute? Alternativt att man har en murstock som går ner i grunden och att man eldar lika mycket som dom gjorde i seklets början för att värmen ska hålla kondensen borta. Eller så täpper man igen alla gluggar och sätter en avfuktare,
2 svar · 2,8k läst
B
banninge: Hejsan! Nu har jag gett mig in i ett lite större projekt vilket naturligtvis ger nya problemställningar. Problem är till för att lösas och med lite tur kanske jag finner några vettiga russin i byggahus.se's stora kaka... Jag ska bygga om ett trefamiljshus till ett enfamiljs, detta innebär att vissa väggar måste rivas, ny trappa ska byggas med mycket mer. Huset är byggt 1812 i timmer med
0 svar · 1,1k läst
F
freddeh: det bästa är om du kan få tag på ritningar och den tekniska beskrivningen från när huset uppfördes, där framgår det mesta. om ni inte har dem så bör de finnas hos kommunen och går att beställa därifrån. F
1 svar · 1,5k läst
K
ktm250: Tixotrop betyder att du i stort kan rulla en boll av produkten. Man spacklar helt enkelt dit den. Man köper en färdig produkt och blandar med vatten. http://www.maxit.se/922/pagetype/1/url/12495/section/116/ Enda sättet att i ert fall få det bruk ni har till att fungera skulle vara om ni kunde bygga en tät form och sen applicera bruket uppifrån. Tyvärr jobbar det få proffs i byggaffären,
3 svar · 6,4k läst
M
marsupilami: Hej. Vi ska mura upp ett 1.5 planshus i leca sten. Husleverantoren sager att de har tankt att bjalklagret ska vara i tra, men nar vi pratar med murare och Nystrom Cement (leverantor av leca blocken) sager de att detta ar inte att rekommendera utan att man borde anvanda bjalklager i betong. Vad ar att rekommendera? Vad finns det for nackdelar med ett bjalklager i tra i ett f.o. stenhus? Tacksam
0 svar · 2,6k läst
M
marsupilami: Hej kalarne. Tack sa mycket for svar.
2 svar · 8,7k läst
·
Miles
Miles: Ta död på're ... men då är det ju även mindre risk att det kommer igen. Men det måste ju vara sanerat o torrt innan du lägger på. Stick till en välsorterad färgbutik och fråga om Boracol så kan dom hjälpa dig.
3 svar · 2,4k läst
Jagger
Jagger: Jag får nog avvika lite från de övriga småhusen (som alla är målad med Falurödfärg) och måla i "Falurödliknande" oljefärg helt enkel. MvH Jagger
7 svar · 2,8k läst
Larsa
Larsa: Antagligen är plankväggen bakom putsen ganska ojämn. Du skulle ju kunna knacka bort all puts och sedan limma en gipsskiva med gipsbruk mot plankväggen (för på gipsbruk med tandad spackel och tryck dit gipsskivan). Om däremot plankväggen är jämn och fin så är det ju bara att skruva dit gipsen.
2 svar · 6,9k läst
B
billy_baver: Kolla detta! http://www.martinsons.se/Allman/Filer/Hemsida-2007/Trabroar/martinsons_skogsbroar.pdf http://www.andcon.se/
2 svar · 1,6k läst
A
amatörsmurf: Hej! Har Lumi skjutdörrar och jag köpte färdiga gavelsidor i samma färg som dörrarna. I det rummet har jag en takhöjd på 2,40 och jag vill minnas att jag kapade bort ganska mycket från gavlarna. Fäste med möbelvinklar uppe och nere. Kolla där du köpt dina skjutdörrar, de har säkert gavlar också. Lycka till
2 svar · 9,0k läst
Bastefallarn
Bastefallarn: Jag har 3,9m spännvidd och 45x220 cc600med kortlingar på mitten och skruvlimmade golvspån, det är dimensionerat av en byggnadsingenjör, han sa att den dimensionen klarar ca 4,2m spännvidd. Det känns ingen svikt i golvet iallafall. Blir ju billigare med färre reglar och mindre jobb än 45 x 195 cc300.
7 svar · 24,0k läst
kimpo
kimpo: Slå ihop en träram med trall uppe på!
2 svar · 3,6k läst
O
oskis 123: [citat] Jag hade liknande skador i min källare. Jag hade inte provat att putsa tidigare, men tog mej an det i alla fall. Först knacka ned allt gammalt puts så att muren blir synlig. Sedan skaffade jag putsbruk C och körde igång. Kladdigt men kul!
5 svar · 27,5k läst
·
T
Timba2: Tack Peter ! Jag spanar in tipsen ! MvH Timba
2 svar · 6,2k läst
D
Danne_83: Håller på att rita upp en skiss på en platta på mark grundläggning där ytterväggen ska vara av murad tegel. Min skiss ser ut i nuläget: *Tegelvägg fastsätt i väggen med kramlor. *Luftspalt *Isolering ca 45mm tjock fastsatt med distanser *Träyttervägg 145mm tjock med isolering *Ångspärr *horisontella reglar 45*45 med isolering. *Gips 13mm Nu till min fråga. Vart ska jag ha
0 svar · 1,6k läst
W
WanjaTilde: Hej ni smarta medlemmar! Kanske har ni några intelligenta tips på hur jag ska gå till väga när jag ska bygga ny entré... Jag tänker mig en utbyggnad, som en liten farstu, på diagonalen - se bilden, men hur sjuttsingen gör man med taket då...? Takrännan går ju mitt i alltihopa... Är djupt tacksam för idéer. ::confused:
0 svar · 1,5k läst
·
G
gaia: ja.
1 svar · 2,4k läst
G
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Planlimmning ser ut som det jag menar ja :) Bra val: Rostfritt eller ngt annat fuktokänsligt material (typ sten) - är egegntligen bäst - men inte alltid snyggast. Vi kommer nog inte använda trä nästa gång. Och pga pris blir det nog laminat - inte sten. Eller kolfiber alt. beton som jag har lite tankar om iof... /K
14 svar · 35,1k läst
A
anaitis: Limma en skivbit bakom (ovanför), sen spackla. Om du tycker det blir mkt att spackla kan du skära till en skivbit som är aningen mindre än hålet och limma mot bakstycket. Då sparar du in på spackelmängden.
1 svar · 6,1k läst
A
anaitis: [citat] Träväggen ska du helt klart gipsa med skivor. Betongväggen är det nog enklast att laga med gipsbruk om det bara är hålen som behöver åtgärdas. Om väggen är ett totalt vrak, dvs måste rivas, kan du välja mellan att putsa med nätförstärkning (då sitter putsen säkert) eller att sätta gipsskiva även där (fundera bara på hur du tänker dig att fästa gipsskivorna!).
3 svar · 2,5k läst
V
valjn: Låter bara reglarna klämma mellan tak och golv . Fäster med vinklar i vägg och skruvar i tak. lägger underläggspapp mellan reglar och golv så kan det röra sig. Är det en bra lösning? (Innerväggen måste jag skruva i golvet)
3 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.