Hej! Äntligen har jag fått ta fram teglet på murstocken, har väntat i fyra år. Jag har gjort allt manuellt och det har varit lika jobbigt som jag har läst mig till *ler* Nu skall jag bara "laga" upp där det är hål i fogarna och sedan är det dags för ytbehandlingen. Jag har läst igenom fakta på denna sida och även sökt på Internet för övrigt. Det finns en hel del olika alternativ men ingen tar upp hur det påverkar själva färgintrycket. Min granne har oljat och det är för mörkt för min smak. Jag vill ha det ungefär som det ser ut obehandlat, vad skall jag då använda??? Tacksam för tips och råd då det säkert finns ni som har hunnit med flera tegelväggar o dyl genom åren.

Du kan ju alltid låta det vara som det är, kan ju inte se mer obehandlat ut :)
Kompisen har det hemma och jag tycker det ser riktigt härligt ut. Vet faktiskt inte vad som skulle kunna vara nackdelar.

Visst ser det härligt ut...speciellt om jag kisar med ögonen så jag inte ser hålen som skall fyllas ut *s*. Jag skall få murbruk av en granne ikväll, inser hur bra det är med "käcka" grannar! Nackdel med obehandlat är att det sker tydligen någon nedbrytning som gör att teglet fäller ut något rödaktigt damm och fogarna gör något liknande, dessutom vill jag kunna torka av utan att fogarna fäller ut. Nu är det ju så att jag igår fann ytterligare fakta på behandling - silikatgrund, som tydligen när det härdat ger samma utseende som innan behandling och att man kan torka av vid städning. Om ingen har någon bättre inlägg så är det väl det jag får ta till.../Carina

Vanlig matt eller halvblank klarlack.

Jag var inne på matt lack, tänkte tom prova med en burk jag hade hemma. Har du använt det själv? Är det i så fall bäst att lacka själva fogarna och när de torkat ta teglet/alltihopa - så man undviker att fogen ev släpper ifrån sig material som lägger sig på teglet./Carina

Jag har själv målat rubbet för några år sedan och det blev bra. Dammsug noga före så ska det funka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.