Jag har rivit en innervägg av lättbetong i källaren. Lättbetongväggen gick ner ca 15 cm under betonggolvet så nu finns det ett dike i golvet som måste lagas. Det befintliga källargolvet verkar bestå av tre lager: längst ner mot marken en hårdbetongplatta, i mitten ca 10 cm pimpstenkross, och överst slipad hårdbetong. Pimpstenkrosset verkar ju ganska fiffigt eftersom det antagligen både isolerar och kapillärbryter.

Nu till frågan. Hur lagar jag diket?

Ett litet klargörande. Alltså, diket går ner till det undersrta golvlagret - hårdbetongen. Jag behöver alltså ersätta pimstenkrosset med något. Skulle lekakulor fungera? Vilken betong till det översta skiktet är bäst?

Ett anat problem som jag nu noterar är att golvnivån skiljer sig en knapp cm. Hu får man bäst golvytan i nivå? Flytspackel eller masonite? Jag tänker mig att det ska vara platonmatta mot bertongen.

Varför inte testa Cellbetong. Cellplastkulor med cement som bindemedel. Det finns snabbbrinnande som går att gjuta över efter 3 timmar. Kika på K-rauta, de har.
Du måste dock lägga några cm spackel på för att få bärigheten. Om du ändå ska flytspackla så kan du ju köra hela vägen inkl "diket".

Tack. K-Rauta nästa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.