9 069 läst ·
8 svar
9k läst
8 svar
Fasad kant på gipsskiva utgående hörn?
Skall bygga två väggar inomhus i ett hörn av ett rum så att det blir ett utgående hörn. På gipsskivorna i detta hörn ska jag sätta ett hörnskydd. Frågor:
1) Skall gipsskivorna som sitter mot utgående hörnet ha fasad kant eller ska den tas bort?
2) Hur fästes hörnskyddet i gipsskivorna?
Stort tack för hjälp!!!!
1) Skall gipsskivorna som sitter mot utgående hörnet ha fasad kant eller ska den tas bort?
2) Hur fästes hörnskyddet i gipsskivorna?
Stort tack för hjälp!!!!
Produkter som diskuteras: "Fasad gipsskiva"
Gipsverktyg för fasning Tajima
Fasa gipsskivor i 45 grader enkelt
370 kr inkl moms
Läs mer
Det bästa är ju om du har fasad kant utåt då du vill spackla denna hörna och vill ha en slät vägg.
Japp det skall spacklas. Hörnskyddet har ju en liten bockad fals för att underlätta spacklingen, men fasade kanter utåt då...
Då återstår bara hur den skall fästas in.
Här kan ni se det skydd jag tänkt använda...
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=4172
Då återstår bara hur den skall fästas in.
Här kan ni se det skydd jag tänkt använda...
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=4172
Det finns speciella tänger som "trycker in" delar av hörnskyddet i gipsen.OLJensa skrev:
Tror att det även går att fästa skyddet igenom gipset in i den underliggande regeln om man inte har en sån tång.
Kanske tom att man kan bara spackla fast hörnskyddet?
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Går mycket bra att fästa hörnskydden med ett snabbtorkande gipsspackel som typ Ardex A828. Går också bra att använda sig av en hederlig häftpistol. Risken med häftpistol är att häftklammrarna kan rosta och blöda genom spackel färg.
spika med 60mm trådspik galv eller 41 gipsskruv
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden