Det finns en del konstruktiva fördelar för min del att sätta fönster på lite lägre höjd än vad som rekommenderas. Det vill säga att från golvet till fönstrets överkant är det 200cm istället för 210cm.
Detsamma gäller innerdörrar. ur konstruktionsperspektiv är det att föredra 20 dörrar istället för 21 som är dagens standard.

Rent matematiskt så är det endast 10cm som skiljer men hur blir det i praktiken, någon som vet? Framförallt hur blir det invändigt?

Övrigt info:
invändigt takhöjd - 220 cm
fönstren - 18x14 (180cm x 140cm (b x h))

Vad jag kan förstå funderar du på att ha lägre dörrar och lägre fönsterplacering eftersom du har låg takhöjd och tycker det ser konstigt ut med lite väggyta ovanför fönster och dörr?
Jag är ganska kort och skulle inte ha några problem men att dörrar är 210 cm som standard idag torde bero på att vi människor är längre nu än förr. En 2 m person skulle inte gilla att bo i ett hus där allt är för lågt. Att behöva ducka varje gång man ska pasera en dörr kan vara jobbigt eller behöva böja sig för att se om det är vackert väder ute... Bara en sådan sak som placering av badrumsspegeln, förvånansvärt många har dem lågt placerade. Det är väl mer troligt att man vill spegla ansiktet än bröstkorgen.

Jag är 183cm och frugan är något kortare men jag förstår mycket väl vad du menar!

Anledningen är att jag måste lägga bjälklag 220cm från golvet.
Konstruktionen är i 20cm LECA.

Om jag sänker fönster till 200cm så kan jag placera en LECA balk ovanför och sedan köra med bjälklaget.

Men det kanske finns andra sätt??

Bjälklaget är 20cm och det kanske finns några speciella balkskor som man kan fästa i LECA balken?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.