Hej,

letar efter rekomenderade dimension av åsar/takbjälkar till vårt lilla tillbygge. Men jag har inte hittat några för just den här typen av tak. Är det någon som vet hur man gör?

Hade tänkt använda 45x220 till både åsarna och facken (..heter det så?),
men jag undrar om det går att använda 45x195 istället?
Eller dubbla 45x195 i åsarna och enkla till facken?
Måste man använda k24 virke?
Eller kanske tjockare limträkonstruktioner?

Anledningen till att jag vill ha en så klen dimension som möjligt är att det sitter ett fönster ovanför utbyggnaden, så tjockleken måste hållas nere så mycket det går för att få ett bra fall.

Stående reglarna är 45x170. Yttermåtten (inkl reglarna) är 2,9m x 6,9m.

Takets lutning är ca 28 grader.

När det gäller snö och så så bor vi utanför Stockholm.

Lägger upp bilder för mått och så.

Jätteglad om någon har några besked!

• fas.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fas2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
stålbalk kanske?

blir ju lite dyrare iofs.

Ja, stål har jag inte ens funderat på, men jag hoppas att det räcker med vanligt trä?

Förut satt det en liknande utbyggnad på huset då var det 55x170 i takkonstruktionen.

(huset är från 1910, och tillbyggnaden var troligtvis från 1936)

Helt taget ur luften: Taket är ju inte speciellt stort (max 2.90m spännvidd), så där lär väl 45x195 räcka. När det gäller åsarna blir det ju däremot en större kraft (ca 85% av all kraft) på en lite längre sträcka (ca 4m). Åsarna bör alltså vara vara lite kraftigare, men eftersom största påfrestningen är i mitten av åsen kan du ju såga den kilformad vid takfoten, då håller du ned bygghöjden lite.

Låter bra Larsa! Jag bör ju kunna sättan någon/några slags stolpar i en vägg som ska dela av utrymmet under taket. Kanske kan man då komma ner i 170?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.