11 306 läst ·
8 svar
11k läst
8 svar
Renoveringsgips på tretex?
Har ett gammalt snetak på övervåningen som består av tretex från slutet av 40-talet. Nu funderar jag på att jämna ut ytan med renoveringsgips i samband med att jag gör iordning allt.
Hur fäster jag gipsen bäst/lättast?
Räcker det med att limma och isånna fall vilket lim, eller måste jag skurva oxå?
Alla ideer och erfarenheter önskas.
Hur fäster jag gipsen bäst/lättast?
Räcker det med att limma och isånna fall vilket lim, eller måste jag skurva oxå?
Alla ideer och erfarenheter önskas.
Jag har gjort samma resa i mitt vardagsrum. Renoveringsgips på väggarna och 13 mm gips i taket. Har skruvat inte limmat. Funderade först på lim, men blev avrådd av en snickare. Kanske finns någon annan som har posiviva erfarenheter av att limma?
Skönt när man är klar och blivit kvitt årtiondens märken i den mjuka tretexen.
Skönt när man är klar och blivit kvitt årtiondens märken i den mjuka tretexen.
Jag har oxå skruvat renoverings gips ( 6mm) på tretex,
ofta så har du en plankvägg/ tak bakom dom här mjuka
mysiga skivorna (bra att kasta pil på) så leta reglar behöver du troligtvis inte göra.
Tipps! Att dra elrör här är enkelt till tex lamputtag innan gipsen åker på.
Överhandsfräs med 16mm stål och sedan i med VP16 slang, busenkelt.
Lokalt snöfall i rummet vid ingreppet får man ta. ;-)
ofta så har du en plankvägg/ tak bakom dom här mjuka
mysiga skivorna (bra att kasta pil på) så leta reglar behöver du troligtvis inte göra.
Tipps! Att dra elrör här är enkelt till tex lamputtag innan gipsen åker på.
Överhandsfräs med 16mm stål och sedan i med VP16 slang, busenkelt.
Lokalt snöfall i rummet vid ingreppet får man ta. ;-)
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Har också skruvat gips på tretex, lite längre skruv så dom fäster i plankväggen bakom bara så är det inga problem!!
Jag skruvade 6 mm gips på mina väggar i sovrummet. Det gick inte alls eftersom timmerväggen bakom var så sned. Det innebar att de hade lagt mellanlägg i lite olika tjocklek vid golvet och taket.
Eftersom det inte fanns några reglar alls som passar till renoveringsgipsens 1200 mm bredd blev det många konstiga skarvar och även "fina" bulor när jag skruvade in gipsen där det var luft bakom tretexen.
Jag tror att jag drog varannan skruv igenom pappen på gipsskivan också.
Jag skulle nog tagit 13 mm idag om jag vetat hur slutresultatet blev.
Enda fördelen som jag ser det är som markusee skrev att jag fick in all el i tretexen med hjälp av cirkelsågen eftersom jag då inte hade överhandsfräs.
Anders.
Eftersom det inte fanns några reglar alls som passar till renoveringsgipsens 1200 mm bredd blev det många konstiga skarvar och även "fina" bulor när jag skruvade in gipsen där det var luft bakom tretexen.
Jag tror att jag drog varannan skruv igenom pappen på gipsskivan också.
Jag skulle nog tagit 13 mm idag om jag vetat hur slutresultatet blev.
Enda fördelen som jag ser det är som markusee skrev att jag fick in all el i tretexen med hjälp av cirkelsågen eftersom jag då inte hade överhandsfräs.
Anders.
Vi blev avrådda av snickaren att använda 6 mm gips utan tog istället 13, lite mer stabilt. Som några andra sagt tidigare är det himla smidigt att spåra ut för elrören i tretexen, vi körde med cirkelsåg paralella spår. Tänkte först passa på att köpa en fräs och göra spåren med, men elektriken avrådde och menade att det dammr mindre med sågen. Hålen för dosorna ska ju däremot var djupare än elrören, så där var det till att hålborra i de stenhårda plankväggarna. Tre borrmaskiner dog av det jobbet...
Jag vet inte om jag hade vågat limma på gipsen, speciellt inte i taket.. Tretexen kan ju skikta sig, hade hellre försökt skruva.
Nu har vi kommit till det roliga jobbet att göra nya smygar och bygga ut fönster och dörrkarmar till den nya nivån...
Lycka till
Jag vet inte om jag hade vågat limma på gipsen, speciellt inte i taket.. Tretexen kan ju skikta sig, hade hellre försökt skruva.
Nu har vi kommit till det roliga jobbet att göra nya smygar och bygga ut fönster och dörrkarmar till den nya nivån...
Lycka till
Jag skulle nog vilja hävda att det dammar mindre med en fräs än en cirkelsåg (med dammsugare inkopplad till bägge). Iaf om man jämför budgetverktyg. Fördelen för fräsen är att den sluter relativt tätt kring averkningsområdet så man får rätt bra dammuppsamling (även med en "billigare" fräs) medans sågen är rätt bra på att kasta ut damm eftersom klingan inte är helt tillsluten (iaf inte på min B&D fulsåg). Det är klart skulle man såga med Festools TS55 så får man nog mindre damm med sågen, men jag tänker iaf inte sätta min TS55 i en vägg där det finns spikar...
/Otto
/Otto
Klicka här för att svara