Y
Yrrol: Hade tänkt köpa TJB Museband och sätta runt huset. Finns ju för nybyggnad och för befintlig.. Men båda förutsätter att det ska monteras på spikläkt, och min är så högt upp på väggen, inte alls nertill vid slutet av panelen så detta går att montera. Nu står det iofs även att om det är nybyggnad så kunde man spika på vindspärren... Jag har någon uppvikt papp längst ner som
0 svar · 6,8k läst
P
Pedda_P: Ok, tack!
2 svar · 2,6k läst
P
2 svar · 2,6k läst
N
Nene: Vill du spara yta kan du köra 45x70 reglar som du vrider 90 grader. Detta gör också att du få mer utrymme för skruvraderna. Dessutom stabilt och bra.
6 svar · 1,3k läst
F
Farzan: Precis, grunda och förstastrykning innan montering, sista strykning efter. Limma inte i sponten, det är bättre om brädorna kan röra sig (annars kan någon bräda spricka i värsta fall).
8 svar · 7,8k läst
F
Farzan: Titlarna och deras gränser (antal inlägg) finns här. Jag är alltså rätt nybliven gud men har inte märkt någon skillnad. Där hemma är jag lika klantig som vanligt. :P
12 svar · 9,3k läst
prototypen
prototypen: Tänk om dottern nu 9 år var lika cool och var där någon endaste gång. 2 våningar Balkong Vindbrygga Spiraltrappa Stupstock Det är till salu, men lite svårt att transportera då det är 4,5 m högt (normal fri höjd 4,6 m) Protte
7 svar · 5,1k läst
H
HenkeE: Haha.... snyggt! Ja det är hans bord. Jaså är det rundstav. då för jag se mig om efter en annan lösning.. Tack för hjälpen!
2 svar · 1,1k läst
·
nattugglan11
nattugglan11: Söker en formstabil lätt skiva som kan användas som sänggavel. Den får gärna vara 20-40mm tjock. Alltså en typ av spånskiva men med ovanligt mkt luft i, finns det? (ikea´s köksstommar:P)
0 svar · 1,6k läst
J
JF.: Jo precis får ta hit någon som kan sin sak. Man vill absolut inte chansa. Men tack för svaren :)
7 svar · 1,0k läst
·
M
Mats: jag hittade efter mycket letande varianten som ser ut som en dubbel P-list på Krauta men det satt långt inne. Alla vill kränga syllpapp och vägrar att fatta att det inte är samma sak
3 svar · 3,4k läst
T
Titan123: är oxå nyfiken, ingen som vet eller hur man kan sätta ihop denna typ av räckespelare själv
2 svar · 3,5k läst
·
Y
Yrrol: Finns ju skum menat vara emot möss, vilket jag nämnde till anticimex och vinklade det att det måste ju varit en bluffprodukt men då svarade dom att de använder sånt själva. Krävs dock speciella tillbehör för spruta ut det. Brand-silikon - är det något som är lite avskräckande för mössen? iofs, kunde ju sprutat vad som helst och sen snickrat på ett lock utav något slag såsett
5 svar · 3,1k läst
B
BigGitt: Just DEN betongen är så mjuk, att man kan borra med billig borr och skruvdragare! Utan slag!
13 svar · 19,5k läst
·
T
Titan123: Nu har vi haft en god vän på besök som är snickare och han sa att det inte behövdes platonmatta, vilket jag tyckte var konstigt då huset inte är drännerat.Han tyckte vidare att vi inte skulle sätta igen brunnen permanent utan bara fylla brunnen och inte röret i den och sen lägga flytspakel över för att jämna ut fallet.Någon som har någon kommentar på detta?
5 svar · 7,2k läst
R
RoughChuck: Det kommer inte att bli bra med 20mm slang och så lite överbyggnad, värmen blir väldigt randig och det känns obehagligt.Värre än att inte ha nån värme alls i golvet, tycker jag. Varför vill du inte ha 12mm slang? Lägg två slingor 12 så blir det ju bra.....?
8 svar · 7,3k läst
tobbe72
tobbe72: Inga problem med att foga igen.
1 svar · 3,7k läst
J
juggler: Ett år för sent kommer här en lösning: Jag skruvade fast 100mm breda U-profilstålreglar runt om skorstenen i höjd med glespanelen. (Det var den ena kortsidan som skruvades mot skorstenen.) Sedan tätades springor med brandfogskum som är rosa-färgad. Mot den kortsida som finns längst ifrån skorstenen tejpades diffplasten fast. Det går även att klämma fast plasten mellan gles och
1 svar · 2,0k läst
R
RoughChuck: [quote="mrVoodoo, post: 1119780"] . drar putsbrädan från kanten (om du lägger den på sidan så dra neråt, lägger du uppe så dra mot mitten på muren). [/QUOTE Jaa? jag sa ju det,,,,,,,,,eller...:D:D:D?
7 svar · 4,2k läst
Stefan N
Stefan N: Det är ju inte alltid att den billigaste lösningen är den bästa. Jag hade skippat gipset alla gånger och bara flytit. Om du trots allt måste ha gips så ta dom underst och flyt ovanpå för exakt höjd.
1 svar · 3,0k läst
BiFuel
BiFuel: Ser inte ut som blåbetong tycker jag, men det är ju långt ifrån någon garanti för radonfritt. Markradon är ofta en större källa, men jag har inte koll på hur förutsättningarna för det ser ut i danmark. Det bästa är alltid att göra en långtidsmätning så får du lite koll på din boendemiljö :)
1 svar · 2,7k läst
S
Smurfjävel: Okej, då får det bli så, får bara ta reda på vilken höjd kortlingen ska sitta...
3 svar · 2,0k läst
M
myrstack: Går ju att hämta lite inspiration från de renoveringskit som finns även om man inte köper just den lösningen, kolla tex här // M
2 svar · 5,4k läst
K
Kjell_G: Bra tips! Kjell G
23 svar · 21,9k läst
K
23 svar · 21,9k läst
Matti_75
Matti_75: Vanliga klammer duger utmärkt.
4 svar · 6,3k läst
N
norrbottenstorpet: Vad har du för laster och spännvidder? På www.traguiden.se kan du hitta tabeller och dimensionering av bärande konstruktioner för träbyggande.
3 svar · 1,8k läst
Dalbotant
Dalbotant: Bytte precis en bit av syllen på mitt hus, det hade regnat in bakom den påmurade entrétrappan. Jag satte dock ingen plywood eller liknande utan kapade den gamla syllen i vinkel och sågade samma vinkel på den nya biten som jag satte dit. Gjorde en enastående fin bild i det ytterst komplicerade ritprogrammet Paint men du kanske förstår vad jag menar ändå. Bilden ses ovanifrån. Drog ett
1 svar · 3,5k läst
·
A
Avemo: Jag finner det aningen lustigt att du i samma inlägg skriver att det är omöjligt att se skillnad och att den ena är mycket snyggare. Panelväggen blir lite levande av att man kan skymta träådring och kvistar genom färgen. Det tycker jag är snyggare. Panelskivor som jag sett har varit ganska känsliga mot slag och fukt. På utsatta ställen kan det bli ganska fult efter några år. Därav
3 svar · 19,2k läst
Stefan Tall
Stefan Tall: Ofta gör man som vanligt med gipsskivor och just där man avser montera något tungt gör man en förstärkning på baksidan med nån spillbit av träbaserat material man råkar ha till hands (OSB, spån, brädor, whatever). Passa på att göra en snygg lösning för att dölja sladdar inne i väggen när du ändå är på G.
3 svar · 3,8k läst
Ola78
Ola78: Om du nu vill köra på min lösning kan du spika på 28*dim du vill ha på lättreglen, då har du att skruva i också och det blir inte lika mycket trä som leder värme. Det är så vi gör på jobbet iaf. Annars låter det ganska bra som du har tänkt också och är det smidigare för dig så är det ju klart du ska köra på det.
9 svar · 6,8k läst
·
I
injonil: Jag hade syll så jag har inte haft det problemet. Där bjälklaget ska gå lär du inte behöva fästa kantbjälken annat än med balkskor i bjälklaget. Övriga sidor vet jag inte hur man gör bäst.
3 svar · 7,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.