Tänkte sätta upp stående pärlspont på en träreglad vägg men är väldigt begränsad i vilken tjocklek jag kan välja på pärlsponten. Hur tätt bör jag sätta sätta de horisontella kortlingarna om jag använder mig av 12mm pärlspont?

Ola78
Du borde väl klara dig med c/c 600 mm, sponten gör ju att det blir som en styv skiva. Det räcker ju med det avståndet till vanlig spånskiva.

C
Dock kanske man vill ha nån form av duk bakom för dammtäthetens skull? Typ vanlig vindpapp eller vindväv? Bara en tanke.

Ola78
Mycket god tanke cheetah1. Damm är aldrig roligt.

Mikael_L
Eller plast kanske, om det är ett varmgarage.
cc60cm bör nog fungera rätt bra, men använd inte för klent horisontellt regelverk då.

Personligen skulle jag nog bygga ungefär såhär, utifrån och in:
Stående huvudregelverk, med isolering i.
0,2 mm åb difftät plast.
45x45 horisontellt sekundärt regelverk, med 45mm isolering. El osv dras här.
(ev 11mm OSB-skiva = mycket stadigare vägg, som tål att bära rejält tunga hyllor osv)
pärlspont.

Den där OSB kan kanske sättas endast på någon vägg, som man vet ska ha tunga saker hängandes i.

Tyvärr har jag inte utrymme för sekundära reglar eller OSB. Däremot sätter jag upp en diffspärr mellan reglar och spont då det är en yttervägg det är fråga om. Tack för svar.

Hittade några gamla 11mm pärlspont i förrådet som jag nyss skruvade upp på ett par reglar cc600mm. Slår man till sviktar de ungefär lika mycket som en spånskiva. Det största problemet är plankorna rör sig något i förhållande till varandra så färgen kommer troligtvis att spricka rätt lätt i sponten. Kanske inget jätteproblem - det lär ju hände iaf då träet sväller och krymper. Möjligen ska man limma i sponten?

Jag hade i så fall målat dom innan jag satte upp dom, det gör jag i princip alltid med alla typer av spont som ska sitta synligt. Då kan det krympa/svälla bäst det vill eftesom brädan "bakom" är målad.

Precis, grunda och förstastrykning innan montering, sista strykning efter. Limma inte i sponten, det är bättre om brädorna kan röra sig (annars kan någon bräda spricka i värsta fall).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.