7 810 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
12mm pärlspont direkt på reglar?
Tänkte sätta upp stående pärlspont på en träreglad vägg men är väldigt begränsad i vilken tjocklek jag kan välja på pärlsponten. Hur tätt bör jag sätta sätta de horisontella kortlingarna om jag använder mig av 12mm pärlspont?
Eller plast kanske, om det är ett varmgarage.
cc60cm bör nog fungera rätt bra, men använd inte för klent horisontellt regelverk då.
Personligen skulle jag nog bygga ungefär såhär, utifrån och in:
Stående huvudregelverk, med isolering i.
0,2 mm åb difftät plast.
45x45 horisontellt sekundärt regelverk, med 45mm isolering. El osv dras här.
(ev 11mm OSB-skiva = mycket stadigare vägg, som tål att bära rejält tunga hyllor osv)
pärlspont.
Den där OSB kan kanske sättas endast på någon vägg, som man vet ska ha tunga saker hängandes i.
cc60cm bör nog fungera rätt bra, men använd inte för klent horisontellt regelverk då.
Personligen skulle jag nog bygga ungefär såhär, utifrån och in:
Stående huvudregelverk, med isolering i.
0,2 mm åb difftät plast.
45x45 horisontellt sekundärt regelverk, med 45mm isolering. El osv dras här.
(ev 11mm OSB-skiva = mycket stadigare vägg, som tål att bära rejält tunga hyllor osv)
pärlspont.
Den där OSB kan kanske sättas endast på någon vägg, som man vet ska ha tunga saker hängandes i.
Hittade några gamla 11mm pärlspont i förrådet som jag nyss skruvade upp på ett par reglar cc600mm. Slår man till sviktar de ungefär lika mycket som en spånskiva. Det största problemet är plankorna rör sig något i förhållande till varandra så färgen kommer troligtvis att spricka rätt lätt i sponten. Kanske inget jätteproblem - det lär ju hände iaf då träet sväller och krymper. Möjligen ska man limma i sponten?
Klicka här för att svara