Byggmaterial & Byggteknik
norrbottenstorpet: [citat] Nja, jag skulle nog uttrycka det som att trä och träskivor bidrar till brandförloppet. Däremot är det ju helt korrekt att en väl uppförd tät regel-träskivkonstruktion av minst 70 mm isolering kan hindra brandspridning i upp till 30 min. EI-30 står för E=Entegrety ung. röktäthet och I=Isolation, isolering, dvs att andra sidan inte blir så varm att brand kan spridas genom
Haspen: Hej alla, Jag läser på om alla relativt nya tekniker för att hitta den bästa till vårt kommande nybygge. Nu har jag stött på följande: www.thermoblocks.com Är det någon som kan berätta mer om detta vore jag varmt tacksam!
Rebeckaf: Dum fråga kanske.. Men du har inte glömt att dela på den? Det är ju liksom två lager isolering som ska dras isär. Jag kanske uttrycker mig otydligt. Men så här står det på Byggmax hemsida om 45-ison: För att få det rätta måttet delar man enkelt rullen efter den färdiga slitsningen, och får därmed ut två väggrullar per förpackning. Och det brukar sällan vara TJOCKARE
root: Hej, Tack för inputen på innerväggen! Jag tror att det blir att göra precis på det sättet! :-) Vad tror du/ni om att ställa väggreglar ovanpå betongkanterna runt om, och sätta gipsskivor från golv till tak för att bygga in betongkanterna bakom gipsskivorna? Ska jag lägga syllpapp mellan betongkanten och gipsskivan också, eller blir det något knas med fuktrisk mellan ytterväggen
Mats: nä men fusk. Ursprungaägaren var byggare så troligen har han plockat varje spillplanka han hittade på diverse byggen. Dvs det var skarvat till höger och vänster, olika dimensioner, ett gammalt dörrblad gick ju fint som väg en liten bit, en plåtbit täcker ju en kvadrat osv....
pette: e de inte lättare att gå på den höjd du har längst in fästa, putsa på o måla? man ser ju inte så tydligt på bilden men det e väl inte mer än 5-6 cm i framkant som skiljer? , så skulle jag göra...... tror inte det stör om det inte e samma mått på sidor o upptill. man skulle kunna tänka sig naturstenmosaik eller liknande i den växande fogen för o slipa putsa o måla om allt men
Fotografen: En sån här hade snickarna när jag jobbade i byggsvängen: [bild] Tvärslån mitt på är rörlig och åker ner mot skivan när man drar handtaget utåt och sedan håller den skivan uppe.
Nicole: Nu är det klart! Vi tog fram vinkelslipen o kapade av huvudena och justerade balken till rätt plats. Nu är allt rakt o fint. Tänkte dock på en sak, flera av er nämner ankarspik. Hur viktigt är det att man använder just det? Vi har fäst två rejäla bleck på varje sida med 10 cm långa trådspik. 16 st i varje bleck. Sen på undersidan av balken har vi fäst med rejäla vinkeljärn mot
Bricco: Hej, Hade tänkt bygga vinhylla med Lecablock samt typ 45x45 ribbor mellan. Hur högt tror ni man vågar bygga i höjd enbart genom att stapla på varandra? Väggen är 160cm bred. Lecablocken är väl standard ca 60cm djupa (finns det kortare utan att man behöver kapa dom?) och i varierande bredd+höjd så det känns ju som det inte är någon fara att bygga 2m? Likt denna bild då fast jag
freddefredd: Jag är snickare till vardags och skulle enkelt köra i kök regel 45/70, cc 45 cm, osb 90 cm breda, 12,5 mm(13), å ett lager gips (13 mm) på det. varför just 6 mm renoveringsgips. stabiliteten blir bättre... därefter montera kök å kakla efter det.
cheetah1: Är det inte bredare än så mellan stolarna går det nog okej, men standard är annars 28x70. cc300 är normalt som du säger, dock. Man kan också (tydligen) använda plywood istället för glespanel.
yxet: ser inte på bilden men min gissning är trätex/trätex+masonit råspånt+masonit min vilda gissning är att lukten kommer från tjärpapp altsåfrån tak eller vägg skulle tro att lukten blir mindre tydlig när det blir svalare. +kan någon ventilation ha blivit igensatt vid panelbytet?kan ju påverka me
cheetah1: Åh, mysigt. Finns det nån bild kanske? Hur ser brofästena ut? Vilken spännvidd? Just träslag vet jag inte, men dom flesta konstruktioner görs ju i gran, kanske nån form av limträbalkar till bärverket?
ByggBert: Hej, Vilken dimension skall jag ha på bärlinan om verandan har måtten: 3300x2900mm och bärlinan placeras mellan två stolpar på 45x95mm? Snözon: 3.0 (Haparandatrakten). Takstolar är på 45x145mm och bärläkt på 45x70mm. Har funderingar på att skruva/limma ihop två stycken 45x190mm bärlinor på 2 ihopskruvade/limmade 45x95mm stolpar. Vad tror ni? Tack på förhand :)
bekkman: Ingengören har varit i kontakt med ordf. och förklarat situationen. Men utan att lycka övertala. Väggen är nu nedtagen och det lutar åt att det bler någon balk-lösning (enklast och smidigast möjliga) för att få tyst på dem.
Krawk: [citat] Jodå. Jag har förstått att du tror att din bräda fungerar. Att sedan det faktum att väggen uppenbarligen klarar sig utan dragarmering skulle bevisa detta på något sätt kan jag dock inte förstå. Äpplen och Päron.
cheetah1: På tal om att det luktar illa; det luktade nåt vidrigt illa när vi la in plastmatta i mitt sovrum för ett par år sen, även med moderna material, så själva lukten behöver inte ha nåt med saken att göra. Dessutom försvann inte doften helt förrän efter typ ett par månader.
pbengtsson: Ang ytskikt så har jag i mitt hus faktiskt 4 st olika typer. Gips (alla väggar): Suveränt, det bästa OSB (klädkammare, inklädnad av stolpar m.m): kräver en hel del spackling för att bli bra,har man använt klass 3 så blir spacklet som en gispskiva, men det funkar. Marinplyfa (trapphus till loft, liten specialare då det inte var tänkt att målas från början): Inte lika mycket spackel
PeterAnki: Tack för ditt svar, det var det jag ville höra. har nu förankrat bärlinorna i lecablocken och dessutom lagt grus på alla plintarna så att jag omöjliggjort en flyttning av altanen, gräsmattan kommer att se till att den inte flyttar sig. Nu är det bara trallen kvar. Peter
Mats: de pallade mina 95 kg i alla fall, dvs byggmax variant :)
Jeslia: Så det är alltså plywood som är det bästa alternativet, känns som att det blir ett så stort värmespill. Blir det iofs även med reglar efter som luft isolerar. Vi får nog ta oss en rejäl funderare på det här.
Johan Gunverth: Ringer du som plåtslagare får du ett annat svar. Högsbo Järn- och Metall i Mölndal har tillgång till Plannjas "utgångna" sortiment. T.ex. stuprörssvep med killåsning istället för excenter som de nya har. Jag tror nog att de flesta plåtslagare kan fixa fram detta också. "- De ser för jävliga ut, så vi sa till Plannja att leverera de gamla även i fortsättningen!". Ganska skön
para: Jo fast jag har ju 220cm till underkant bjälke och det ska mycket till för att nån ska slå huvudet i där
Great: Hejsan! Jag håller på o bygga en bod/förråd 6*5 meter på långsidorna sätter jag 4 st plintar. nu e frågan, i halva denna bod ska jag ha rum alltså som är 3*5 på mitten där behöver jag sätta 1 eller 2 plintar på 5 meter spännvidden kommer att bli 2,5 meter. kan man gå upp i dimension på virke eller bör man sätta 2 plintar emellan?
Bugster: Hej, Åter igen en av de där frågorna om en vägg är bärande eller inte... Vi flyttade in i ett hus från -60 i början på året. Mellan vårat sovrum och rummet som vi ska ha som matrum är det en vägg med inbyggda garderber i. Min fråga nu är; kan väggarna "bakom" garderoberna vara bärande eller kan jag lugnt riva dem? Min plan är att ta ned väggen mot "matrummet" och baksidan av