Byggmaterial & Byggteknik
oskis 123: Röta är nog inte nån större risk för om det sen kan torka ut. Däremot kan man fundera på vad som händer när trät sväller och därför ändrar form? Vinklar, mått och avstånd och så.
_bystrom_: Mitt hus har CC120 mellan takstolarna och där sitter glesen CC40, vilket inte genererat några buktningar etc.
Crebel: Det är det nog bäst att du frågar en konstruktör om. I den förenklade två-dimensionella värld bestående av streck, punkter och pilar som jag ritade upp så är det snarare sämre med yttervägg av liggtimmer, men i den verkliga världen kan du säkert ha rätt. (Min notering om gamla hus med massiv trävägg handlade om lösningen med en balk i nock och var som sagt bara ett antagande!)
Jan-Å: Jag satte vindduk på garaget förra året, går väldigt lätt om man är två en som rullar ut duken och en som fäster, jag använde en el-driven häftpistol och kommer aldrig att använda papp, asfaboard etc efter att ha provat duken. Minns inte fabrikatet men den var grön/vit höll isoleringen torr under en regnskur som ingen räknat med också.
Jan-Å: Båda konstruktionerna fungerar väl? om Du lägger platon som man ska med ventilation upp i socklarna. Vi har laminatgolv som ligger på frigolitskivor med platonmatta under, med vattenburen golvvärme i frigoliten. Fungerar utmärkt men vi hade ingen fukt alls i våran platta när vi kollade iofs. Klinkers blir som Du skrev kallt att gå på men det blir laminatet också utan golvvärme
Mats: Tejp? Finns ju speciell för ångspärr och sen ska det vara en ganska rejäl överlapp (kommer inte ihåg exakt just nu)
serramanna: Efter att ha byggt en fristående mur så har jag en del murbruk kvar. Går det att använda Gullex Murbruk M 2,5, till putsning av muren också? :)
Returia: Nacka byggnadsvård och Resin wood är två företag i närheten av Sthlm.
jawen: Spackla i med betongspackel ( Combimix) och behandla hela balkongen med 2 flödiga skikt av betonginpregmering EX av Combimix, då kommer det mesta av vattnet att rinna av och inte vandra igenom balkongen. MvH Jawen
jawen: Den ska vara nedåt, d.v.s.släta sidan mot "fukten". Vira-sidan heter den andra sidan som är lite skrovlig, den är känsligare mot att absorbera fukt och gör att skivan slår sig lättare. Mvh Jawen
Stefan Tall: [citat] OK då är det numera också en "officiell" konstruktionslösning. Förbättrar också den totala konstruktionens isolering. Håller med om att ofta där detta material gjutits så ser man dräll av eps-kulor, men det går att undvika om man sköter det snyggt. När vi hade en fuktskada i gamla lägenheten så lämnade försäkringsbolagets byggare inte ett EPS-korn efter sig trots att de
Ola78: Ja, det ser nästan ut som det är kolstybb. Enligt NE är kolstybb: finfördelat kol, blandat med sand, lera och tjära. Kolstybb användes ursprungligen för att täcka kolmilor och senare för att t.ex. ge en halkfri beläggning på löparbanor. Det är inte alls ovanligt att man hade det i trossbotten för, så är det på vårat hus när jag har rivit golv. Tror nog inte att det är
Mats: 7X2,50 reste vi på två man utan problem så 11 meter är klart görbart. VI byggde hela blocket på marken och fäste syllband också. Korsmätningen är som sagt viktig och när den är bra så sätt ett antal strävor som låser blocket innan du lyfter upp det. Ett tips är att du fäller in en regel på högkant precis under hammarbandet. Ihopskruvad med jsut hammarbandet så får du en
dodo76: Hej! Vi har precis köpt ett radhus. Ett tvåvåningshus där ytterväggen på övervåningen är inskjuten med två meter. Det är ett träradhus från -78. I vardagsrummet på nedervåningen står en vägg. Vi ville ha bort så mycket av den som möjligt. Nu när gipset är borta syns en tjock limträbalk i slutet av väggen. Rakt ovanför denna ligger övervåningens yttervägg. Den bär
Matti_75: Varför inte isolera ända ner? Då får du en varm vind.
zsimpey: om mer än halva källaren står under jord ska du inte ha en plast, detta för att muren ska andas. då ska du ha diffusionsöppen vindspärr. annars är det ok då väggen kan luftas ut i det fria. jag skulle riva upp om det inte är ex ett sutteränghus.
cem77: Är det fur(tall)? Isåfall är det nog blåskadat. Det är en svam som angriper splintveden om man avverkar och förvarar virket som hela stockar för länge på fel årstid. Det kan även uppkomma efter sågning när man torkar det i brädgården. Är isåfall inget direkt farligt men har ökad förmåga att suga upp fukt. [bild] [bild]
Fixar_Krille: Brochyrens mått är bra. Om du reglar längs med skivorna så måste du ju ha en regel under varje skarv cc28, men om det blir på tvärs så räcker det med cc60. Jag brukar skruva upp dem med gipsskruv.
på landet: Det hela beror på vad du ska ha för typ av kontruktion på insidan, liggande eller stående panel eller skivor. Vi har liggande panel (utan glespanel) och har 215mm isolering, 120cc på takstolarna och vi gjorde så att vi satte upp plasten för första raden med en tillfällig bräda/läkt för att hålla mot kalvning och därefter körde vi i isolering 120mm + 95mm på en till två rader
vini: Är på jakt efter strömbrytare i rostfritt med diod i som lyser när strömbrytaren är släkt. De fanns tidigare hos ett företag som hette Decofrost Interiör i Svalöv men de verkar ha försvunnit ifrån jordens yta. Någon som vet var de finns?
gizmokatten: Hej jag är en riktig amatör som undrar har ett dräneringsrör som går från tak till golv i lägenheten vill bygga in detta...det står med en betongvägg bakom sig vilken tjocklek på reglar och hur ska jag fästa detta vill helst inte fästa i betonggolvet.. sen hade jag tänkt klä in detta med gipsskivor
evoline: OK, verkar som glespanel blir bra, lite bredare och tjockare. Tack så mycket för all hjälp
BigGitt: Då är det problem. Mig hjälpte dom jättemycket.
Djangos: Ah, 15 centimeter ska det givetvis vara. Tydligen så är jag inte bara färgblind... Utanför ligger det singel och jag skulle nog vilja påstå att det ser hyfsat slätt ut.
aolsson71: ingen isolering.. tackar för svaret!. Kan man spika furugolvet på oljehärdad board
Ola78: Jag hade nog gjort som du, använt 2 9mm gips eller ännu hellre först en 9 mm plywood och sen 9 mm gips då har du lite bättre material bakom när du ska spika.
MathiasS: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40547-miniprojekt-hal-i-baerande-vaegg-bilder.html Tyvärr har någon forumkonvertering sabbat bildlänkarna, men bilderna finns kvar på webservern så du kan klippa och klistra själv.
Tokv41: Jag som vart otydlig.. Det är hon vi är ute efter.. Helst hade vi velat toppmontera eller planmontera den.. Men frågan är om det går att få bort allt lim och laminat från kanten...
Milkshaken: En liten regel är att om övriga väggar är lika i uppbyggnad så ska nya också vara det. Dvs. Om dom andra är med vanligt regelverk, gips och isolering så ska det nya vara det oxå... Personligen hade jag satt i isolering i den stumpen du tänker göra... Det blir lite burkigt annars... Jag satte på ett bygge t.o.m isolering i en skärm som skiljde dusch och toastol...:) Det var