Håller på att renovera ett kallgarage vars syll inte varit skyddad mot betongen.

Ny syll är monterad men vad lägger man nu mellan.
Grå skummad list?
PE folie med gummilister?
Gummilist?
Tjärpapp?
Platonmatta?

Det är ett KALLgarage så platon fungerar, behöver ju inte vara tätt.

Protte

Du skriver att syllen är monterad? Så vad ska du lägga plast eller dyl under...?

/Kimpo

Väggen är bortlyft och gamla syllen ersatt, nu ska det gjutas ny betong och väggen med nya syllen ska ställas tillbaka men vad är det man idag lägger mellan syll och betong?

Protte

PE folie med gummilister blir kanon, eller egentligen vilken sylltätning som helst.. Platon är inte att rekomendera, det blir för stort tryck på liten yta för den.

Lycka till!

Mikael_L
Du borde väl i stort kunna använda vilket du vill.
Jag har kört med syllisoleringsfoam, (eller grundisoleringsfoam kallar T-emb det för), men typ smalt liggunderlag.
21050_534x534.jpg
http://www.t-emballage.se/produkter#artikel=212002

För jag uppskattar att det tar upp ev ojämnheter och erbjuder en relativt vindsäker skarv mellan grund och syll.

I ditt fall verkar det ju inte behövas, men du kanske ändrar byggnadens användning i framtiden, vem vet.
Har du inte lite gammal takpapp över någonstans i gömmorna, det ska väl fuktisolera tillräckligt bra.

Det kommer inte att ändras då jag redan har 2 varmgarage och kommer att bygga ett till.
Sedan kom jag just på att takpapp har jag en rulle som bara ligger efter lekstugebygget

255801-slott.jpg

Så då behöver jag kanske inte köpa.

Protte

Mikael_L
Hehe, väldigt väldigt cool lekstuga ... :)

Tänk om dottern nu 9 år var lika cool och var där någon endaste gång.
2 våningar
Balkong
Vindbrygga
Spiraltrappa
Stupstock

Det är till salu, men lite svårt att transportera då det är 4,5 m högt (normal fri höjd 4,6 m)

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.