Matti_75
Matti_75: Jag skulle inte riva utan att stämpa upp taket och sedan förstärka med t.ex. en limträbalk. Dom väggarna som går tvärs emot takstolarna bär upp taket.
3 svar · 2,3k läst
snuttjulle
snuttjulle: träulit kan det vara oxå. Cementbundna träspån.
3 svar · 1,4k läst
·
M
mini_cooper_s: Jag har fått ett förslag från en firma som säljer begagnade balkar (han gjorde inga beräkningar utan gick på erfarenhet): 7m Balk: HEA 160 (160mm H balk) Stolpar 3x 2,6m: 90x90x3,6 Pris: 6:-/kg dvs 1276:- för balk och 521:- för stolpar tot ca 1800:- I mina öron låter både dimensioner och pris ok, vad tycker ni?
1 svar · 3,0k läst
K
KexChock: Godmidda! Är mitt i bygget av en lekstuga/friggebod och har några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med. Golvet På det tryckta virket har jag lagt 21mm ändspont och på det vill jag ha nått snyggare och mer lättskött golv (plastmatta eller nått billigt klickgolv). 1. Är det nått jag måste göra innan jag kastar på mattan/golvet? 2. Hittade ett par rejäla bitar masonit som jag
0 svar · 963 läst
N
nhn: Jag forsätter med en annan fråga på samma tråd. När man ska kakla svart mosaik med svart fog som möter vit kakel. Hur gör man när man fogar och svart fog möter en vit fog ? Mvh Nicke
5 svar · 12,4k läst
FredrikR
FredrikR: Om jag inte minns fel så använde jag 10st (2st per sida). Detta var bland de första jag snickrade så den blev nog inte konstruerad så smart de gick att göra. ;) Jag gjorde plattformen ut, den står på 2st betongplintar. Sen kollade jag in hur många steg vangstyckena skulle/kunde ha. Därefter gjorde jag en 'syll' som vägdes av på sten runtom nertill där vangstyckena vilar emot. Sen
4 svar · 9,9k läst
·
J
Jan-Å: Betonghålsten förmodligen, med puts utanpå. Det är lätt att spika i puts, svårt i betong. Hålet Du har innan är borrat i så fall och luftspalten är insidan i betonghålstenen. Jag skulle spika i golvsockeln eller använda kortare spik och spika i putsen men det funkar bättre i sockeln. Annars blir det nog till att borra hål, plugga och skruva.
3 svar · 1,3k läst
J
James2007: Hej, Håller på att göra om i min lägenhet från 1938. Just nu vill jag flytta ett avloppsröret av gjutjärn som går från diskbänken in till en garderob där den ansluter till stammen. Röret ska flyttas ca 20-25 cm så att det går längs med en vägg vilket skapar utrymme för en diskbänk Se Bild 0 för en illustration av vad jag vill göra. Bild 1 visar hur röret är draget för
0 svar · 1,6k läst
·
M
M_Persson: Hej. Har köpt ett hus nyligen där det finns en veranda i betong över ingången till huset. Nu är det så att det börjat lossna lite bitar ur det samt blivit allmänt fult. (det pga att jag bara har tak över halva verandan) Men nu är frågan, vilket material ska jag ha för att laga det? Har tänkt tagit hammaren för att knacka bort allt löst material och sedan slänga på primer för att
0 svar · 1,8k läst
F
Frigge: okey jag har en på 17l så de borde funka.. tar o köper på mig ett par till då jag endå ska in o handla primer o spackel i morn
11 svar · 6,3k läst
T
Tomas J: Jag glömde dumt nog att tillägga att om jag på boddelen skule använda liggande panel så hade jag tänkt köpa likadan som sitter på huset, inte använda lådvirket. Så om jag använder fjällpanel och spikar direkt på reglarna så duger de gott som stagning? Sen förstår jag inte riktigt hur jag ska kunna sätta gips/asfaboard på vedboddelen, den måste ju vara bygd så att det ska
15 svar · 5,3k läst
·
A
Anna-Sara: [citat] Cirka 80% av rummet ligger mellan vårt hus och grannens hus. Detta innebär att isolering finns redan på de sidorna och det enda platsen där kylan kan komma in är utrymmet som är med fjällpanel och som syns på bild. In i rummet ska vi ha ett element kopplat till fjärrvärmen som vi redan har i resten av huset och den tänker vi placera som nära fönstret som möjligt. Grunden:
34 svar · 19,3k läst
·
prototypen
prototypen: "Vanlig" frigolit tar upp lite vatten men inte markskiva. Protte
9 svar · 2,7k läst
F
Forshaga: Behöver lite expert hjälp/råd, har uppfört ett timmerhus på en befintlig gjuten1-plans grund från tidigt 1900-tal. Utanpå grunden har vi satt upp cellplast och jag undrar helt enkelt vad eller hur ska jag klä grunden det är 6 meter mellan hörnen och inget annat än cellplast emellan ? Med andra ord om jag skall klä med liggande trä hur kan man fästa dom utan större ingrepp på den
0 svar · 990 läst
Anna_H
Anna_H: Jag har mycket svårt att tänka mig att de liggande brädorna kan vara bärande? De stående kan ju vara det däremot. Men sånt där kan en snickare svara på väldigt lätt.
7 svar · 2,4k läst
·
E
el_ias: helt rätt:)
14 svar · 8,9k läst
·
prototypen
prototypen: Träkilar så du får lite spänn på det hela och fyll med bruk sedan. Protte
1 svar · 3,7k läst
Mikael_L
Mikael_L: fast 25x50 är väl inte dyrare än 22x45? Det är väl samma läkt, den ena hyvlad den andra inte. Och jag rekommenderar denna (el ev 28x70) även med en extra läkt under, att välja kraftigare var bara med tanke på fasaden vikt och att den är lättare att spika i. Sen behöver man väl inte sätta några masonitlappar alls, vi pratar ändock om en endast 95 mm tjock vägg som faktiskt torkar
9 svar · 14,9k läst
Matti_75
Matti_75: Du kan lägga golvet direkt på plasten.
1 svar · 2,1k läst
B
bosse13: Hej. Jag skall laga putsen på murstocken, och jag tänker att all lös puts knackas bort och ersätts av ny. Men hur är det med puts som låter "ihålig" när man knackar på den? Kan denna sitta kvar om den sitter hårt? Jag hade tänkt använda gipsputs till detta. Mvh B
0 svar · 2,8k läst
K
khgr: Har ett egna hems-hus byggt -32 där vi knackat bort gammal puts i badrum/tvättstuga i källaren. Källaren är dränerad för ca 10 år sedan och inga synliga fuktproblem i dagsläget. Skulle vilja kakla utrymmet, men väggarna är nu mycket ojämna. Vad är bästa underlaget för att få en jämn yta för kakling? Alternativet är att putsa. Vad skulle ni då rekommendera för typ av puts?
0 svar · 1,0k läst
F
fredand44: Tackar för ett mycket bra svar!! Mvh Fredrik
2 svar · 3,6k läst
D
DeepCore: Jag ska byta fönster och har försökt läsa på men man kan aldrig få för mycket tips. Vad ska man tänka på? Jag ska sätta in vita alu-klädda fönster från Skånska Byggvaror och har fått tips om något som heter adjufix. Fogskum eller isolering? Ventiler i fönster? Tacksam för alla tips!
0 svar · 1,1k läst
T
trojlee: vet inte om jag har rätt nu, men sist jag läste regelverket så tror jag inte att det med 5cm gällde en tvättstuga....gller inte det om man har en vattenberedare á X liter och då ska volymen på beredaren räknas ut på kvadratmeterytan i rummet så att om den springer läck så ska det vara "tätat" upp till den nivån på väggen altså kan det vara högre än 5cm om man har ett litet
5 svar · 8,6k läst
I
ingemar_o: om du ska köra med en motorkap så se till att du får med vatten anslutningen, när det är vatten med så dammar det nästan inget
6 svar · 7,1k läst
B
BigGitt: Mindre isolering i innervägg än vad den är byggt för används i ljuddämpande syfte. Det är viktigt att isoleringen saknar kontakt med båda sidor.
5 svar · 2,3k läst
C
cidoria: Vi har kommit på vad det var. På sidan av listen som sätts mot golvet hade det runnit lite färg på så det var det som skavde och lät. Bara ta bort listerna och slipa bort färgen .
7 svar · 3,8k läst
I
imported_hans: Hej o tack för svar, ja tydligen väljer man andra "metoder" för att kompesera förlusten. Det är väl ytan och hur mycke vind som kommer in i kall ytrymmet som spelar roll, kanske en del av kompensationen ligger i "moderna" täta/tätare tak konstuktioner. Mvh Hans O
3 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.