T
Skall göra om garage till sovrum (inbyggt garage i sutteränghus) och undrar hur jag lägger laminatgolv på befintlig betongplatta? Hade inte tänkt bila ur utan lägga på befintlig betonplatta som ger mig ett spelrum på 4 cm upp till tröskeln som leder in till resterande huset.Måste man lägga reglar på golvet eller räcker det att man lägger fuktisolermatta/Platonmatta och sedan skumplastfolie och därefter laminatgolv?Eller blir detta ostabilt?

Det räcker med åldersbeständig plast samt golvfoam. Det finns även en plastad golvfoam, då behövs bara den.

C
Mja, det är högst olämpligt att lägga plasten på ett golv som inte är ordentligt dränerat och torrt. Däremot är det så man gör på ett golv som är just dränerat.

T
Då huset inte är dränerat så chansar vi inte utan tänker lägga platonmatta. Men kan man sedan direkt över denna matta lägga grålumppapper eller golvfoam och sedan laminatgolv utan att ha satt reglar på golvet? Det är egentligen två frågor jag vill ha svar på: fråga nr 1:räcker det med platonmatta, golvfoam och sedan laminatgolv eller måste jag ha ytterliggare något mellanskikt för att hålla fukten borta? fråga nr 2:för att få ett stabilt golv måste man då inte sätta reglar på golvet eller räcker det med ovan?

C
Jag skulle tro att det kan vara en lämplig idé att lägga en tunnare spånskiva flytande ovanpå platonmattan innan laminatet, regla behöver du nog inte. Se också till att ha ventilerade socklar runt om så att fukten under platonmattan kan vädras ut där.

Notera att detta är mina högst personliga spekulationer, bäst är att vänta tills proffsen uttalat sig.

T
Nu har vi haft en god vän på besök som är snickare och han sa att det inte behövdes platonmatta, vilket jag tyckte var konstigt då huset inte är drännerat.Han tyckte vidare att vi inte skulle sätta igen brunnen permanent utan bara fylla brunnen och inte röret i den och sen lägga flytspakel över för att jämna ut fallet.Någon som har någon kommentar på detta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.