Hej !

Ska bygga ut huset och har murat källarväggar med lecablock. På muren ska bjälklaget vila. Har sett exempel där man har syll på tjärpapp(grundpapp) och spikar fast bjälklaget i syllen. Det ser enklast ut att göra så... Dock så hamnar jag lite högre än önskat med nya golvet om jag har en 45mm syll på muren... Om man skippar syllen och har bjälklaget direkt på grundpappen istället ? Blir det några problem förutom att man behöver en hel del vinkelbeslag och att det blir lite mer jobb att fästa mot muren ?

• Gilla
Karlsson byggare
  • Laddar…
Jag bygger också ut mitt hus med källare och murar med leca. Jag ansåg att leca inte ska ha hög punktbelastning och såg därför till att alla tyngre belastningar förankrades i den stående kantbjälken, 45x220, som ligger på syllen. Jag anser inte att syllen fördelar trycket tillräckligt. Gör du på det viset lär det inte vara någon större fara med att skippa syllen.

Är inne på samma spår. Hur fäster du kantbjälken ? med 90 ° vinklar i metall och någon spikplugg?

Jag hade syll så jag har inte haft det problemet. Där bjälklaget ska gå lär du inte behöva fästa kantbjälken annat än med balkskor i bjälklaget. Övriga sidor vet jag inte hur man gör bäst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.