1 321 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Bygga innevägg - ett par frågor
Ska resa innerväggar till en garderob.
Har tänkt att använda OSB-skivor för att enkelt kunna sätta sätta upp krokar, lampor och dyl utan att behöva används gipsplugg. Utanpå blir det 6mm gips. Tänkt att regla cc450.
Ska gipsen sättas förskjutet mot OSB-skivorna i reglerna, dvs om lott?
Räcker 45*45 reglar? Hur stor blir skillnaden med 45*70?
Har läst att OSB-skivorna och gips-skivorna ska sättas med 5-10mm från tak och golv. Stämmer detta? Och varför?
Har tänkt att använda OSB-skivor för att enkelt kunna sätta sätta upp krokar, lampor och dyl utan att behöva används gipsplugg. Utanpå blir det 6mm gips. Tänkt att regla cc450.
Ska gipsen sättas förskjutet mot OSB-skivorna i reglerna, dvs om lott?
Räcker 45*45 reglar? Hur stor blir skillnaden med 45*70?
Har läst att OSB-skivorna och gips-skivorna ska sättas med 5-10mm från tak och golv. Stämmer detta? Och varför?
Produkter som diskuteras: "gipsplugg"
Gipsplugg
Här hittar du pluggar särskilt designade för montering i gipsväggar. Dessa pluggar säkerställer en stabil och pålitlig fästning i skörare material som gips, och är idealiska för att hänga upp allt från hyllor till tavlor.
Läs mer
Ja, du ska ha skarvarna förskjutna och du bör använda 45*70 reglar, 45*45 blir för klent dom riskerar att svajiga. Att du sätter 5-10 mm från golv och tak har att gör med att träskivorna och golvet behöver utrymme för att kunna röra på sig beroende på luftfuktigheten.
Väggen som byggs möter annan vägg. Bör jag ha en glipa mellan gipset och den andra väggen där också, precis som mot golv och tak?
Vad bör jag använda för att täcka den glipan? Latex?
Vad bör jag använda för att täcka den glipan? Latex?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden