Ska resa innerväggar till en garderob.

Har tänkt att använda OSB-skivor för att enkelt kunna sätta sätta upp krokar, lampor och dyl utan att behöva används gipsplugg. Utanpå blir det 6mm gips. Tänkt att regla cc450.
Ska gipsen sättas förskjutet mot OSB-skivorna i reglerna, dvs om lott?

Räcker 45*45 reglar? Hur stor blir skillnaden med 45*70?

Har läst att OSB-skivorna och gips-skivorna ska sättas med 5-10mm från tak och golv. Stämmer detta? Och varför?

Ola78
Ja, du ska ha skarvarna förskjutna och du bör använda 45*70 reglar, 45*45 blir för klent dom riskerar att svajiga. Att du sätter 5-10 mm från golv och tak har att gör med att träskivorna och golvet behöver utrymme för att kunna röra på sig beroende på luftfuktigheten.

Ola78
Du kan gå in på nån av tillverkarna av gips eller isolering, dom brukar ha bra beskrivningar på hur man bygger inneväggar.

Måste med renoveringsgips inte sitta omlott

25mm

för att frilägga mot tak o golv både för rörelse och för ev framtida renovering.

Väggen som byggs möter annan vägg. Bör jag ha en glipa mellan gipset och den andra väggen där också, precis som mot golv och tak?

Vad bör jag använda för att täcka den glipan? Latex?

Jag skulle ha lämnat en liten glipa för OSB men satt gipset direkt emot.

Mvh

/PC

Vill du spara yta kan du köra 45x70 reglar som du vrider 90 grader. Detta gör också att du få mer utrymme för skruvraderna. Dessutom stabilt och bra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.