21 818 läst ·
23 svar
22k läst
23 svar
Skruvar till kök
Sida 1 av 2
Hej,
Har reglat väggen, haft plywood (12mm) och gipsskiva (13mm) på.
Men vad för sorts skruvar ska man använda sig utav, för att hänga köksstommen på väggen ???
Det är ett ikea kök, och stommarna har förborrade hål i det tunna baksida till att hänga upp, men hålen är ganska stora (2-3cm diam.), men så får man också sån där sorts bricka som ska vara till skruvarna.
Tacksam för all svar
Har reglat väggen, haft plywood (12mm) och gipsskiva (13mm) på.
Men vad för sorts skruvar ska man använda sig utav, för att hänga köksstommen på väggen ???
Det är ett ikea kök, och stommarna har förborrade hål i det tunna baksida till att hänga upp, men hålen är ganska stora (2-3cm diam.), men så får man också sån där sorts bricka som ska vara till skruvarna.
Tacksam för all svar
Brickan/vinkeljärnet ska användas. Du kan ha lite grövre skruv (större huvud) eller s.k. monteringsskruv med platt skalle. Inte så bra på dimensioner men skruvar längre än 40-50 lär inte behövas annat än du prickar reglarna nånstans. Har dock inte upplevt nåt problem med egna Ikeaskåp (gips + spån)
Kjell G
Kjell G
Beijerbygg har stängt på söndagar, blir clasohlson istället idag.
En sån här alltså:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=149770543
Vilken storlek behövs, 4,2x32 eller 4,2x45 ??
Plywood + Gipsskiva = 2,5cm.
Regeln kanske inte träffas, det finns ca 1,5-2cm mellanrum från plywood och själva väggen.
En sån här alltså:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=149770543
Vilken storlek behövs, 4,2x32 eller 4,2x45 ??
Plywood + Gipsskiva = 2,5cm.
Regeln kanske inte träffas, det finns ca 1,5-2cm mellanrum från plywood och själva väggen.
Jepps ser bra ut.
Jag skulle nog gått på 4,2x45mm då, om väggen blir 25mm, sen kommer det ~3mm masonit, sen vinkelbeslaget sedan brickan.
Med 32mm skruvarna blir det svårt att få dom att dra riktigt och samtidigt ha dom lite utskruvade så brickan kan hängas på plats innan skruven dras åt.
Jag skulle nog gått på 4,2x45mm då, om väggen blir 25mm, sen kommer det ~3mm masonit, sen vinkelbeslaget sedan brickan.
Med 32mm skruvarna blir det svårt att få dom att dra riktigt och samtidigt ha dom lite utskruvade så brickan kan hängas på plats innan skruven dras åt.
Produkter som diskuteras: "montageskruvar"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Nej, det är inte masoniten som håller skåpet.
Läs i bruksanvisningen så ser du.
Det är ju 2st hål i masoniten, och där dom hålen är (upptill) så sitter det vinkeljärn som är skruvade i gavlarna.
Du måttar ut var skåpet ska sitta, på några milimeter när, drar i en skruv mitt i, sen kan du justera i höjd och sidled med hjälp av brickan som du trär över skruvskallen.
Läs i bruksanvisningen så ser du.
Det är ju 2st hål i masoniten, och där dom hålen är (upptill) så sitter det vinkeljärn som är skruvade i gavlarna.
Du måttar ut var skåpet ska sitta, på några milimeter när, drar i en skruv mitt i, sen kan du justera i höjd och sidled med hjälp av brickan som du trär över skruvskallen.
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslagen"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Var precis så jag menade dvs att gips plus osb i tjocklek är ungefär samma som dubbelgips och därmed expander för dubbelgips 
Att montera dem med bara skruvmejsel är ett otyg. med en expandertång är det rena drömmen så ska man sätta expander så skaffa en sån alltså
Att montera dem med bara skruvmejsel är ett otyg. med en expandertång är det rena drömmen så ska man sätta expander så skaffa en sån alltså
