ska såsmåningom bygga en träbalkong i en innervinkel på huset (ca 2 x 3,5 meter), det blir alltså bärlinor på två väggar, under balkongen finns en träterass på plan stenhårt packad mark (huset nybyggt för 4 år sedan). Frågan är om mina två planerade stödpelare (av tryckt virke) till främre bärlinan måste fixeras i plintar eller om det räcker att släppa ner dem igenom trädäcket och låta dem vila på varsinn kraftig betongplatta med tjärpapp på?
NEJ, det går inte, Du bör använda 70 cm plintar, gräv ner dom ordentligt, bulta fast med genomgående bult/stång. 95X95 till pelare. Trots en liten utbyggnad,så är det stora krafter den bär med sig, och utsätts för. Inget att leka med precis.