I vintras frös en golvvärmeslinga sänder i källargolvet. Har nu bilat bort all klinker på den tredjedel som är kass. Har genom att läsa här kommit fram till att jag INTE ska kapa upp spår för slangen i mitt gjutna golv pga rök och massa jobb. Jag kommer lägga en ny slinga direkt på betong golvet och antingen blanda betong eller flytspackla över. Ytan är ca15 m2. Så nu är frågan om jag ska flytspackla eller använda vanlig betong? Slangen blir 20 mm. Hade tänkt ca 22-27 mm tjockt. Slangen sätter jag fast i golvet med klämmor som jag skruvar rakt i det gamla golvet med plugg.

Flytspacklet går på ca 4300 kr hos Byggmax. Blandar jag egen betong kommer jag undan 500 kr kanske. Sand och grus har jag redan.

Golvet är 2 år gammal och helt rakt.

Men vad tycker ni?

Man brukar väl säga att slangen ska täckas av minst 30 mm betong eller flyt inklusive klinker för att värmen i golvet ska fördelas på ett bra sätt så att golvet inte ska kännas randigt. Så har jag fattat det iaf. Gör du på det sättet så blir det väääldigt mycket dyrare med flytspackel. Mitt tips är att köra med betong även fast du får vänta nån månad med att lägga golvet.
Men det finns säkert någon annan här som kan det här bättre än jag :)

Jeppeknaster har helt rätt.
Vilket innebär att du förlorar en hel del takhöjd, så jag röstar på att laga.Det finns ju godkända lagningsskarvar.
Men kan du inte lokalisera läckan till mindre än 5 m2? Bila sen isåfall,såga behöver du väl inte, det dammar (kladdar om du vattnar) ju så överjävligt.
Du har inte sån "tur" att du gjöt in förra slingan lika grunt ?, då är det ju bara att knacka med en (slägg)hammare efter slingspåret.
Står du fast vid att lägga nytt så är väl 12mm slang ett alternativ? Det blir två slingor men övertäckningen minskar till 15mm, då hamnar du ju i närheten av dina tänkta påbyggnadsmått.

Redigerat:
Originalslingan ligger i botten under betongen rakt på isoleringen. Försäkringsbolaget har försökt lokalisera läckan men ej hittat den. Dom går med på att betala för mina vattenskador. Som är 0 i detta fall. Själva reparationen vill dom inte betala. Eftersom det är källaren så bryr jag mig inte så mycket om värmen blir ojämt fördelad.
Tror nog det blir betong med ca 25 mm höjd. Sen tillkommer klinkers. Jag har ialla fall 2,25 meter i takhöjd i källaren.

Ok, men du kör 12mm slang då va?:)

Med en kamera för värmefotografering hittar du var det läcker.

Jag har gjutit in både 12 och 16mm slang i flytspackel, men med endast 15 och 20 mm tjocklek totalt, sedan klinker på detta. Inga problem alls, värmen sprider sig fint, och i ditt fall är det ju bara för att få en yta att lägga klinker på.
15m2 kanske är på gränsen för 12mm, men den går att lägga med mindre cc mått (15cm) än 20mm slangen.
Cement blir för bökigt att få slätt känns det som.

Kanske jag ska lägga 20 mm betong. Då kan jag skrapa av mot slangen för att få det jämt. Sen kan jag ta 4-5 mm flytspackel uppepå för att få en riktigt fin och jämn yta.

Det kommer inte att bli bra med 20mm slang och så lite överbyggnad, värmen blir väldigt randig och det känns obehagligt.Värre än att inte ha nån värme alls i golvet, tycker jag.
Varför vill du inte ha 12mm slang? Lägg två slingor 12 så blir det ju bra.....?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.