Tänkte sätte upp pärlspontspanel typ Brandens panelskiva. Moelven har en mycket billigare variant som Byggmax säljer, en nackdel är att den inte går att skarva på längden (men det kanske går att få till ändå?). Någon som vet hur Moelvens skiva står sig mot Brandens eller känner till andra liknande produkter (förutom riktig pärlspont då:P)?

Har du högt i tak eller varför skall du skarva den på längden? Är det riktig panel går det att skarva hyfsat snyggt eftersom skarvarna hamnar på olika ställen. Jag tror inte att fuskpanel lurar speciellt många, men om skivorna är skarvade på längden lurar det nog ännu färre.

Jag skulle säga att om du vill ha en snygg panelvägg är pärlspont ett bra val. Om du nöjer dig med något som vid en flyktig anblick kan misstas för att vara en snygg panelvägg så duger panelskivan bra oavsett fabrikat.

Erik

Smartpanel är spåntad även i ändarna och billigare än Brandens. Har inrett 4 rum med Brandens pärlspontsskiva och den människan är inte född som kan se någon skillnad mellan "riktig pärlspont" och Brandens panelskiva. Jo, på ett sätt kan man se skillnad, pärlspontsskivan spricker inte isär som vanlig pärlspont gör. Man har en perfekt pärlspontsvägg år efter år. I vårat förra hus spika jag upp vanlig pärlspont som hade legat och torkat efter konstens alla regler, men lika fullt började eländet torka isär erfter något år. Pärlspontsskivan är överlägsen, lättare och snabbare att sätta upp och resultatet blir mycket snyggare än konventionell pärlspont.

Jag finner det aningen lustigt att du i samma inlägg skriver att det är omöjligt att se skillnad och att den ena är mycket snyggare. Panelväggen blir lite levande av att man kan skymta träådring och kvistar genom färgen. Det tycker jag är snyggare. Panelskivor som jag sett har varit ganska känsliga mot slag och fukt. På utsatta ställen kan det bli ganska fult efter några år. Därav min rekommendation att använda pärlspont om man vill ha utseendet av pärlspont. Tycker man å andra sidan att panelskivan är snyggare så är valet enkelt.

Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.