Byggmaterial & Byggteknik
WaldenWoods: Jag tycker ditt förslag att fasa av MDF och spackla med plastic padding på ett metallhörn låter som en bra lösning. Speciellt om du sen ska klä stegen med ek - då behöver du ju inte vara så noga där med spackling och slipning.
anaitis: Går fint, men kräver att man använder balkar/pelare/starkt bjälklag. En konstruktör löser detta åt dig enkelt. Kostar såklart lite mer!
Ola78: Det är nog en bättre lösning att låta en takstol i mitten vara kvar. Kraften från avväxlingen fördelas ju då på fler takstolar om du gör på det sättet och då kan kanske takstolarna som är kvar klara belastningen utan förstärkning men det är jag inte helt säker på. Men du borde inte behöva förstärka dem lika mycket sen i ditt första ex i alla fall.
raveper: Du verkar vilja slippa undan myndigheter mm. Här är något för dig. Köp Sealand http://sv.wikipedia.org/wiki/Sealand
trekko: Jo, jag hade nytta av tipsen, tack än en gång! Pluspoäng till dig =)
gadeberg: Hej! Nu börjar den öppnaspisen ta fart. Jag tänkte (om det finns) att ha någon form av kakel eller klinkers inne i spisen. Alltså där själva eldstaden är. Finns det något som funkar till detta om man inte vill ha det gula eldfasta tegelstenarna?
Jan-Å: Färdigt låter bra, det var nåt sånt jag ville höra (har en Jeep att bygga på så huset ska helst bli klart nu :rolleyes:) Tur man har fria arbetstider, ska kolla hos bygghandlarna imorrn.
Jan-Å: Ledsen att ja e dålig på mirakel ;) det mesta jag gjort på husen vi byggt och renoverat har blitt dyrare än man tänkte från början :O Jag vet inte riktigt hur nivell funkar så det är möjligt att det tar hand om radonet också, vart ventilerar fukten och radonet ut nånstans då?
Newman: Hej. Håller på att fräsa bort färg från mina källarväggar i ett blivande badrum, planen var ta bort färg och sen jämna med Ardex F5 spackel och sen kakla. Har dock nu upptäckt att putsen som ser ut att vara cementbaserad sitter starkt som fasen på hålstenen men där hålstenen är fogad sitter det inte alls. Fogen är extremt porös och betydligt ljusare än putsen och nu undrar jag
fsn: [citat] Jag har en ny källare med 20 cm cellplast under plattan och lecaväggar med platonmatta utvändigt och bra dränering. Allt byggt på- och återfyllt med sprängsten så utvändigt vatten känns orimligt. Enligt Beckers yrkesbutik så släpper vanlig innefärg igenom fukt med. Jag tror jag målar upp taket med vanlig färg och ser hur det går. Tänkte nog i första hand på
vojma: [citat] Det lär bli svårt att sätta dubbelgips (eller enkel för den delen) på båda sidorna om du bara ska ha 50 mm mellanrum mellan väggarna.
Jan-Å: Jag tänkte mest på att flytspackel är en produkt just för att jämna ut en ojämn yta, det blir funktionellt att använda "rätt" sätt. Men en tunn kaka är svårare med betong, tror det finns nåt minimått rent av utan att vara nån expert på det området, betong är billigare och fungerar säkert det också om man gjuter tillräckligt tjock kaka.
petersson79: Ja, det såg väl rätt vettigt ut och i den ordningen jag tänkt mig ungefär. MEn vi ska bara lägga parkett på det gamla plankgolvet, och det vill man ju inte ha väggarna ovanpå så där får väggarna bli före. Men jag tror för att komma vidare lite snabbare så kör jag nog väggarna innan taket då köket snart kommer. Känns som om man kan göra taket senare, och givetvis ska
Disneygrisen: Vart hittar man en stort sortiment med lister? Har letat som en tok på alla de stora byggvaruhusen. Letar efter en 69 mm sockel. Borde inte vara så svårt tänkte jag, men problemet är att den typ av sockel jag är ute efter ska vara ca 17 mm i TJOCKLEK. Längd och bredd är ju ingen problem...men tjockleken. Jag hade tänkt att bara byta ut en i sovrummet. Vill helst inte slita bort alla
mycke_nu: Finns hur mycket som helst i USA, men då blir det ett amerikanskt hus, efter amerikansk standard.
Mats: Undersökningar, projektarbeten, tv-program Det är inte tillåtet för företag, organisationer eller studenter att göra marknadsundersökningar, be om hjälp med skolarbetet eller att söka deltagare till tv-program via vårt forumDärmed stängs tråden men innan jag gör det så blir tippset att läsa igenom delar av detta forum. Det finns en hel del bra tips redan. Har du provat på
yoxler: Jag har ett hus från -44 med betonggrund. Huset fick ett tillbygge och källaren utökades, då blev en del av gamla grundens utsida, som delvis låg under mark en del av innervägg. på bilderna ser ni nya som ligger emot den gamla grunden. Till problemet: jag har hittat två sprickor och knackat bort löst sittande puts. Men som ni ser på bilderna så är fuktigt där nya golvet slutar och
petersson79: Om du tittar högst upp i denna del av forumet så hittar du en klsitrad tråd med namnet "Handla byggmaterial utomlands" - den kanske kan hjälpa dig....
dextrocell: Ja precis, genomgående bult = maskingängad bult som går igenom trappan, väggen och som dras åt med en mutter på andra sidan väggen. Satt dessutom en kompaktlamminatskiva på baksidan för att fördela belastningen lite mer. Hur är själva trappan konstruerad. Sitter vangstycket tätt mot väggen eller med distanser/frihängande? Vad exakt består väggen av? Kolla på Fischer sortiment,
tallmilan: Nä, och inte ens en katastrof som du refererade till i första inlägget ... 10 år utan ljus skulle däremot vara en katastrof
TMA-1: Tack för svaret. Det är nog mer strukturen som stör oss som du sa. Det blir väldigt randigt av spåren/profilerna i plankorna.
kinshasa: Tackar för inputen - jag känner mig iaf lite lugnare nu.
Enk Projektet: Inte betongpannor på 8 graders lutning.... :)
VernaMats: Hej Vi har ett sommarhus funkis med låglutande nästan helt platt tak. Vi vill nu tilläggsisolera taket i samband med att vi lägger på nytt tätskikt (papp) och vid behov ev byter delar av råsponten. Vi tror att det kan finnas viss isolering sannolikt kutterspån i "vindsbjälklaget". Huset är från 30-talet och byggt som sommarstuga, dvs inte vinterbonat. Fick som förslag att
Dalbotant: Ih! Säg inte så, jag har massor med ved under trappan! :) Med tanke på att mitt hus mest består av treetexskivor så är jag ändå helkörd den dagen det börjar brinna, det säger bara svoosch. Tusan, nu kommer jag få för mig att det inte är mössen jag hör i väggarna längre utan husbocken. ;)
Jan-Å: Vi har målad väv både här och där för hustrun här hemma tycker att det är snyggt. Det ger lite liv åt väggen, jag föredrar det framför en slät vägg precis som jag föredrar skivor som ger rutmönster i taket hellre än släta tak. Men det är en smaksak så nåt rätt eller fel finns inte.
bybbo: När jag flyttade in i min lägenhet för 17 år sedan, var det både sprickor och flagor i sovrummets innertak. Jag spacklade och målade med oljebaserad färg. De senaste åren har sprickorna och flagorna återuppstått, och det ser ganska illa ut. Jag har försökt ta bort färg från delar av taket. Under den oljebaserade färgen verkar det finnas limfärg, och under den kanske något annat
Danne1: Det stämmer att man skall isolera från utsidan, för att fukten skall vandra utåt. Jag har gjort om min källare också, men jag började med att dränera om och satte podrän skivor på utsidan. Men har även gjort nya väggar på insidan och då med luftspalt, sen reglade jag med plåtreglar och isolerade. Sedan en osb och gips.
passenger: [citat] Har faktiskt funderat på Steni Terra runt huset, men det ligger på framtiden. Då kan man ju faktiskt "fejka" även runt det här. hmm.
_bystrom_: Jag skulle inte försöka skruva, det är lätt att misslyckas med det. Det är ju oftast tal om ytterst små rörelser som ger knarr, och en bra riktad skruv kan låsa tillräckligt för att få bort knarret, men jag tycker att metoden med PU-lim ger mindre utrymme för misslyckande plus att det löser problemet även på lång sikt, vilket skruvande sällan gör... Tycker för övrigt att det